ZIUA SANDRO BOTTICELLI
NAŞTEREA LUI VENUS
Taina însăși parcă-o vezi,
Când natura se renaște,
De te uiți, mai să nu crezi:
Un miracol marea naște!..
Scoica blând e clătinată
De zefirul serii dulce
Spuma mării cea curată
Viață dă duioasei prunce. 
Și ce zveltă-i, grațioasă!
Pielea albă-i spuma mării,
E eternă, e frumoasă,
De nu poți s-o dai uitării.
De la creștet la călcâie
Părul blond o înfășoară,
Vântul leneș o mângâie
Pe-acea fragedă fecioară.
Lin în scoica aurie
Flori de măr o împresoară,
Iară marea azurie
Cu-a ei valuri o-nconjoară.
Iat-o-ncet pășind în iarbă,
Încântând natura toată.
Marea parcă dă să fiarbă,
Unde-a fost scoica lăsată.
Și se-afundă în pădure
Pe poteci ascunse-n crânguri,
De perfecta ei făptură
Viul totul se frământă.
Iarba pare că o cheamă
Pe-un covor de catifea,
Păsări zboară... Sus pe ramuri
Vin să cânte pentru ea...
Flori plăpânde-i se închină,
Zâna codrilor privește
Frumusețea ei divină.
Codrul joacă, frunza crește...
Ea a fost menită lumii
Etalon de puritate,
Apărând din raza spumei
Venus – o divinitate.
de  Evelina Negară
=============================================
DESCRIERE
Pictura nu înfăţişează naşterea zeiţei frumuseţii din spuma marii, aşa 
cum a fost descris episodul de clasicul poet Hesiod în Teogonia (ce a 
reprezentat un punct de pornire şi inspiraţie pentru pictor), ci 
momentul în care aceasta ajunge la ţărm. Botticelli este totodată 
influenţat şi de un contemporan al său, Angelo Poliziano. În poemul sau 
Venus este adusă la mal într-o cochilie de scoică purtată de Zefir, zeul
 vântului, şi Aura, briza, aflaţi într-o strânsă îmbrăţisare.
Botticelli pictează trupul zeitei în manieră sculpturală, adaugând o 
tuşa de negru conturului. Carnaţia în tonuri de alb uşor colorat cu 
galben şi pe alocuri roz, nu este naturală, ci ne sugerează suprafaţa 
unei statui. Artistul a dorit să confere frumuseţii sale şi aura 
purităţii totodată, suprapunând o Venus celestă uneia terestre, 
naturale. Poziţia corpului, cu un picior pe care se sprijină şi celălalt
 puţin ridicat, crează senzaţia că este extraordinar de uşoară, iar 
linia curbată a corpului conferă o armonie deosebita compoziţiei. 
Atitudinea aparent pudică, de acoperire, lasă totuşi privitorul să 
exploreze corpul personajului. Privirea alunecă dispre chip spre braţe, 
în special spre cel stâng, datorită formei în triunghi răsturnat a 
bustului. 
Triunghiul este un element evident şi important care 
structurează după legile armoniei divine compoziţia picturii. Triunghiul
 după care pictorul a trasat liniile acestei compoziţii are vârful 
deasupra capului lui Venus şi este format în primul rând din braţele şi 
corpurile personajelor simbolice care o înconjoară pe Venus.
Triunghiul în artă este un simbol al unitătii, al perfectiunii, pe care 
îl regăsim desemenea şi în simbolismul Sfintei Treimi din creştinism.
Putem vedea două triunghiuri principale –unul în jurul corpului lui 
Venus, sugerând perfecţiunea frumuseţii divine care o defineşte pe 
zeiţă, şi celălalt creat de poziţia încântătoare a braţelor lui Venus 
care arată că ea deasemenea oferă permanent această frumuseţe 
copleşitoare. Zeiţa apare exprimându-şi plină de graţie puritatea prin 
frumuseţea sa exterioară, în timp ce rămâne modesta în ceea ce permite 
privitorilor să vadă.
Legenda care a inspirat această capodoperă a 
fost vazută ca un simbol al misterului prin care mesajul divin vine în 
manifestare, iar Boticelli a urmărit să decripteze acest mit lumii 
întregi prin viziunea sa artistică valoroasă. Având în vedere aceste 
semnificaţii, în lumina artei iniţiatice, putem să intuim că artistul 
atunci când a realizat această capodoperă s-a raportat la Puterea 
Feminină Sacră care animeză întregul Univers, sau Mahashakti (aşa cum 
este ea numită în traditţia orientală).
„Mai întâi cerul şi 
continentele, fundurile mărilor, globul strălucitor al Lunii, focurile 
radioase ale lui Titan, au fost făcute să existe şi să trăiască de către
 un suflu tainic ce exista deja înlăuntrul lor (Spiritus intus alit); 
fiind infuzat într-un anume fel în toate membrele (părţile, zonele) 
lumii, acest duh mişcă întreaga masă a creaţiei (Mens agitat molem) şi 
totodată el se amestecă şi este prezent fără încetare în acest mare trup
 universal“. (Virgiliu, Eneida, VI) Citat preluat din glosarul lucrării 
Programul planetar de acţiune urgentă „NU APOCALIPSA” de profesor yoga 
Gregorian Bivolaru
Atmosfera picturii este dinamică, 
animată fiind de acest suflu creator. Toate personajele, şi chiar şi 
celelalte elemente, plutesc…
Venus pluteşte pe valuri şi 
pe cochilie cu părul răsfirat, Hora, zeiţa anotimpurilor, o întâmpină cu
 o mantie minunată ce se ondulează complicat şi picioarele sale parcă 
abia ating solul, trandafirii sunt şi ei purtaţi de vânt (odată cu 
naşterea Afroditei, spune legenda, a aparut şi trandafirul). Numai 
trunchiurile copacilor fac legatura cu pământul, însă şi ramurile lor 
par să fie atinse de briză.
„ În Biblie se vorbeşte 
întotdeauna despre „suflul“ cel tainic al lui DUMNEZEU care plutea 
deasupra apelor (Facerea 1-2), precedând ontologic întreaga Creaţie: 
crearea lumii şi crearea omului, care a dobândit viaţă atunci când 
DUMNEZEU i-a insuflat-o (sub forma unui astfel de suflu) în nări 
(Facerea 2,7).” Citat preluat din glosarul lucrării Programul planetar 
de acţiune urgentă „NU APOCALIPSA” de profesor yoga Gregorian Bivolaru
Un alt simbol important care apare în tablou și care întăreşte 
această analogie cu Mahashakti (Puterea Sacră feminină) este scoica care
 susţine trupul zeiţei.
Din moment ce apa însăşi este un 
simbol al fertilităţii, scoica fiind un produs acvatic este recunoscută 
ca fiind un simbol al fertilităţii feminine.
În Grecia 
antică (a cărei cultură a influenţat puternic arta renascentistă), 
scoica împreună cu perla erau un simbol al actului creaţiei şi 
deasemenea o reprezentau pe Suprema Mamă Divină a tuturor zeițelor. 
(Mahashakti –n.n.)
Deasemenea prezenţa naturii este 
puternică in pictură, abundând de flori care se regăsesc peste tot în 
aer şi pe veşminte, trimiţându-ne din nou la simbolismul Supremei Mame 
Divine.
În încheiere oferim un alt citat sugestiv şi 
inspirator preluat din glosarul lucrării Programul planetar de acţiune 
urgentă „NU APOCALIPSA” de profesor yoga Gregorian Bivolaru : 
„În stările elevate de extaz divin, Duhul Sfânt ni se revelează ca 
fiind un enigmatic sistem unificat, care funcţionează în permanenţă ca 
un tot indivizibil, ce acţionează astfel încât să realizeze intenţiile 
şi Voia lui DUMNEZEU. Întregul Macrocosmos a fost manifestat prin 
intermediul Duhului Sfânt, care în felul acesta exprimă în totalitate 
intenţiile esenţiale şi Voia Tatălui Ceresc (DUMNEZEU). Totodată, Duhul 
Sfânt este o putere feminină sacră ce acţionează în permanenţă într-o 
perfectă şi deplină stare de unison cu înţelepciunea supremă a lui 
DUMNEZEU TATĂL.”
--------------------------------------------------------------------------
Sandro Botticelli: Nasterea lui Venus
Data: 1485
Stilul: Renascentist
Media: tempera pe panza
Dimensions: 180 x 280 cm
Galleria degli Uffizi, Florence, Italy
Sandro Botticelli - de fapt Alessandro di Mariano Filipepi - (n. 1 
martie 1445, Florența – d. 17 mai 1510, Florența) a fost un pictor 
italian, unul din cei mai mari reprezentanți ai Renașterii italiene. 
Frumusețea și grația figurilor create de el, precizia liniilor și 
redarea mișcării fac din lucrările sale o operă ce simbolizează pictura 
epocii. Caracteristic artei lui Botticelli este și faptul că figurile 
pictate de el prezintă profunde sentimente umane. Personajele sale cu 
chipuri ușor melancolice au, în general, o expresie visătoare, 
Botticelli ne apare ca un cercetător atent al sufletului omenesc. 
Operele sale, inspirate de teoriile neoplatonice ale lui Marsilio 
Ficino, animator al "Academiei Florentine", atestă sensibilitatea 
deosebită și bogata viață lăuntrică a artistului.