luni, 27 februarie 2017

Aniversarea pictorului rus Nikolai Ge

ANIVERSAREA PICTORULUI RUS NIKOLAI GE


Săgeata

Rănitul s-ar fi rătăcit
În pădure,
Dacă nu s-ar fi ţinut după săgeată.

Săgeata
Îi ieşise mai mult de jumătate
Prin piept
Şi-i arăta calea.
Săgeata
Îl lovise din spate.
Îi străpunsese pieptul
Şi vârful ei însângerat
Îi arăta calea.
Un noroc - un mare noroc
Să ai o săgeată indicatoare
În pădure.
Rănitul ştia că de-acum nu se mai poate rătăci
Şi că nu mai e departe.

de Marin Sorescu


--------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Nikolai Nikolaevici Ge
Titlul: Drum prin padure
Titlul original:
Data:
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Colectie privata

Date despre pictor:
Nikolai Nikolaevici Ge (numele de familie fine de la francezi - De Gay) ( Rusă : Николай Николаевич Ге, 27 februarie [ OS 15 februarie] 1831-1813 luna iunie [ OS 1 iunie] 1894) a fost un pictor rus realist , celebru pentru lucrările sale istorice și motive religioase.
În 1850 a renunțat la cariera din domeniul științei și a intrat în Academia Imperială de Arte din Sankt - Petersburg . A studiat la Academie sub pictorul istoric Pyotr Bazinul până în anul 1857. A absolvit academia în 1857 , cu o medalie de aur pentru pictura sa Vrăjitoarea din Endor Apelarea Spiritul profetului Samuel . Potrivit lui Ge , în acea perioadă a fost puternic influențat de Karl Briullov .

Cuvinte pictate pe plaja de Joaquin Sorolla y Bastida

AZI CUVINTE PICTATE PE PLAJA DE JOAQUIN SOROLLA Y BASTIDA

instantaneu

amintirile îngheţate în zăpadă
topite de soare
vor rămane suspendate:
în iarbă
în nisip
peste noi.

vântul le caută, şi noi ne temem
de îmbrăţişările noastre încă necunoscute.

de Ciresaru Dan


--------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Joaquín Sorolla y Bastida
Titlul: Instantaneu la Biarritz
Titlul original: Venus
Data: 1906
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 93.5 x 62 cm
Unde se gaseste: Colectie privata

Date despre pictor:



Joaquín Sorolla y Bastida (27 februarie, 1863 – 10 august, 1923), pictor spaniol nascut in  Valencia, portretist, peisagist si lucrari monumentale cu teme sociale si istorice. Cele mai multe dintre lucrarile sale sunt caracterizate printro reprezentare deosebita sub lumina soarelui a oamenilor si peisajelor din tara sa natala. Joaquín Sorolla a fost cel mai mare copil al unui comerciant, sora lui era cu un an mai mica decat el.In august 1865 au ramas orfani, ambii parinti au murit probabil din cauza holerei.Au fost luati sub tutele matusii si unchiului dinspre mama.
Primele sale lectii de initiere in arta le-a primit la varsta de 14 ani in orasul sau natal, apoi a luat lectii cu diversi profesori.
La varsta de 18 ani a plecat in  Madrid unde a studiat temeinic picturile maestrilor din Muzeul  Prado. Dupa ce si-a completat stagiul militar, la vartsta de 21 de ani a primit o bursa pentru studierea picturii in Italia unde a fost bine primit si si-a gasit sprijin la F. Pradilla,  directorul Academiei Spaniole din  Roma. In urma unei calatorii la Paris, in 1885, a avut contact pentru prima oara cu arta moderna fiind influentat in mod deosebit de lucrarile lui  Jules Bastien-Lepage si Adolf von Menzel.
In 1890 s-a mutat in Madrid, iar in acea perioada si-a concentrat atentia asupra picturilor monumentale cu teme orientale, mitologice, istorice si cu subiecte sociale pe care le-a expus in saloane si expozitii internationale   in Madrid, Paris, Venice, Munich, Berlin si Chicago.
Primul sau succes rasunator a fost inregistrat cu pictura  Another Marguerite (1892), recompensata cu medalia de aur la Expozitia Nationala din Madrid, apoi a fost premiat la Expozitia  Internationala din Chicago  Exhibition, lucrarea fiind donata Muzeului Universitatii din Washington,  St. Louis, Missouri. Curand a castigat notorietate internationala si a devenit cel mai de seama reprezentant al Scolii Spaniole de pictura moderna.
Pictura lui,  The Return from Fishing (1894), lucrare a maturitatii sale, a fost admirata in Salonul din  Paris Salon si a fost achizitionata de stat pentru Musée du Luxembourg.
 

Cuvinte mitologice pictate cu Henri-Pierre Picou

AZI CUVINTE MITOLOGICE PICTATE CU HENRI-PIERRE PICOU

răspundere

tu eşti răspunzătoare de setea de mare
tu eşti răspunzătoare de dorul de ploaie
tu eşti răspunzătoare de necunoscutele chemări
tu eşti răspunzătoare de poemele mele
tu eşti răspunzătoare de visele mele
tu eşti răspunzătoare de libertatea noastră.


de Ciresaru Dan






--------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Henri-Pierre Picou
Titlul: Venus
Titlul original: Venus
Data: 1922 - 1924
Stilul: Alegoric
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 81.9 × 61 cm (32.2 × 24 in)
Unde se gaseste: Colectie privata

 Date despre pictor:



Henri-Pierre Picou (27 februarie 1824 – 17 iulie 1895) a fost un  pictor francez nascut in Nantes. A inceput sa picteze portrete si subiecte istorice, insa mai tarziu a trecut pe teme alegorice si mitologice.
A fost un pictor academic si unul dintre fondatorii scolii Neo-Greaca, alaturi de prietenii lui apropiati Gustave Boulanger, Jean-Léon Gérôme si Jean-Louis Hamon, de asemeni pictori academici. Toti au studiat in atelierul lui Paul Delaroche cat si-n atelierul lui Charles Gleyre. Stilul lui Picou a fost influentat intro mare masura de Gleyre. In timp ce restul grupului au pictat in general, subiecte clasice si mitologice, Picou a primit si comenzi pentru fresce religioase in multe biserici, inclusiv la Église Saint-Roch.
Debutul sau artistic a avut loc la Salonul din 1847. In urmatorul an a castigat medalia a doua pentru pictura lui, „Cléopâtre et Antoine sur le Cydnus”. Cunoscuta si ca „Cleopatra on the Cydnus”, aceasta pictura e considerata capodopera lui Picou.  In 1875 a fost expusa in New York, apoi a fost vazuta pe peretii unei galerii private de arta din San Francisco.
Picou a avut un mare atelier de pictura in Paris pe Boulevard de Magenta, ceea ce i-a permis sa-si expuna pe pereti frescele de dimensiuni foarte mari. Popularitatea lui a continuat sa creasca si a devenit mai cunoscut dupa ce a castigat premiul doi Prix de Rome in 1853 pentru pictura lui, „Jésus chassant les vendeurs du Temple” (The Moneylenders Chased from the Temple), si inca un premiu doi la Salon in 1857. De la debutul sau din 1847, el a participat in mod regulat la Salon, pana in 1893.
 

duminică, 26 februarie 2017

Supremaţia zeilor


supremaţia zeilor

Mercur, Venus, Marte si Jupiter
duc lupte pentru supremaţia cerului
la sfârşit de Februarie.
Osirius apără Luna Nouă
plină cu îmbrăţişările noastre din iarna care stă să plece.
steaua Capella din constelaţia Auriga
clipeşte din ochi

amintintindu-mi de salcâmii înnebuniţi
şi de iubirea noastră primăvăratică.


de Cireşaru Dan

Starry night, 1922 - 1924 - Edvard Munch


--------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Edvard Munch
Titlul: Noapte înstelată
Titlul original: Stjernenatt
Data: 1922 - 1924
Stilul: expresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 119 x 140 cm
Unde se gaseste: Munch Museum, Oslo, Norvegia

Date despre pictor:



Edvard Munch (/mʉŋk/, n. 12 decembrie 1863, Løten, Norvegia – d. 23 ianuarie 1944, Ekely, Oslo) a fost un pictor norvegian, unul dintre pionierii artei moderne, considerat precursor al expresionismului, mai cu seamă un reprezentant al tradiției artistice europene decât a celei norvegiene. A fost prin natura sa un solitar, dar, paradoxal, l-au interesat foarte mult relațiile interumane, care vor reprezenta esența creației sale.
Educația artistică a lui Munch în Norvegia se desfășurase în spiritul tradiției naturaliste. Mai târziu, intrând în contact cu arta europeană și mai ales cu cea franceză și germană, artistul își elaborează propriul stil distinct. Atât picturile sale cât și lucrările grafice se evidențiază printr-un îndrăzneț caracter inovator în sfera mijloacelor de realizare a operelor și printr-o expresivitate abstractă a formelor.
Măiestria cu care Munch a reușit să dezvăluie secretele ascunse ale temelor abordate va fi un exemplu pe care îl vor urma mulți alți artiști. Ecourile surselor sale de inspirație sunt vizibile nu numai în lucrările expresioniștilor germani, ci și în creația a doi pictori austrieci, Oskar Kokoschka și Egon Schiele. Pictura lui Munch este studiată de asemenea cu atenție de Lucian Freud, care a continuat la începutul activității sale artistice tradiția germană a neorealismului (Neue Sachlichkeit). La fel ca Munch, Lucian Freud, servindu-se de liniaritatea desenului, reușește să reproducă pe pânză propriile sale stări de spirit.
 

AZI INTERMEZZO CU UN MARE PICTOR NECUNOSCUT – APCAR BALTAZAR

AZI INTERMEZZO CU UN MARE PICTOR NECUNOSCUT – APCAR BALTAZAR


 LUŃINA


Luńina ţi-u-aduchescu
câ-ńi yini yiuruşi tu cheptu cându ti vedu,
vahi nu easti unu proscutu di luńina
adratâ tu dzuua di prota,
di luńina aţea nsitatâ handa di banâ?

Aţelu ţiva dzâcutu şidea tu-ayonie,
cându singuru amblâtea tu scutidhi ş-deadi
unu semnu Nipitrumtulu:
“S-hibâ luńinâ”
Unâ amari
şi-unâ borâ zurlâ di luńinâ
si-adră trâ-oarâ:
unâ seati eara di-amârtii, di doruri, di zvorismi, di pathimati –
unâ seati ti lumi şi soari.
Ma iu chiru luńina di-atumţea
ţi ţi-u dâdea urbarea – cari ştie?
Luńina, ţi-u-aduchescu câ-ńi yini yiuruşi
tu cheptu cându ti vedu – thâmâtâryioasâ-ńi,
easti vahi proscutlu di-tu soni
di luńina adratâ tu dzuua di prota.

(Poematli a luńinâľei – 1919)

Lucian Blaga pi armâneaşti – traduţeri di Yioryi Vrana

LUMINA

Lumina ce-o simt
năvălindu-mi în piept când te văd,
oare nu e un strop din lumina
creată în ziua dintâi,
din lumina aceea—nsetată adânc de viaţă?
Nimicul zăcea-n agonie,
când singur plutea-n întuneric şi dat-a
un semn Nepătrunsul: “Să fie lumină”
O mare
şi-un vifor nebun de lumină
făcutu-s-a-n clipă:
o sete era de păcate, de doruri, de-avânturi, de patimi –
o sete de lume şi soare.
Dar unde-a pierit orbitoarea
lumină de-atunci – cine ştie?
Lumina, ce-o simt năvălindu-mi
în piept când te văd – minunato,
e poate ultimul strop
din lumina creată în ziua dintâi.

 (Poemele luminii – 1919)
de Lucian Blaga
--------------------------------------------------------------------------------
Descriere:
O casă ţărănească aşezată la drum, are curtea delimitată cu un gard din ostreţe; casa, cu beci, prispă şi acoperiş de şindrilă este spoită în alb; în faţa casei ciugulesc câteva găini, iar o femeie în plan depărtat, îmbrăcată în straie naţionale, se îndeletniceşte cu treburi casnice; cerul albastru este străbătut de nori albi, luminoşi.
--------------------------------------------------------------------------------



Pictor: Apcar Baltazar
Titlul: Casă ţărănească
Titlul original: Casă ţărănească
Data: 1915
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 365 x 540 mm
Unde se gaseste: Muzeul de Artă - CONSTANŢA
Date despre pictor:
Apcar Baltazar (ortografiat și Abgar Baltazar) (n. 26 februarie 1880, București, România – d. 26 septembrie 1909, București, România) a fost un pictor, critic de artă, eseist, grafician, muralist, decorator de teatru, ceramist, ilustrator de carte și creator de afișe și de costume român, de origine armeană. A fost un reprezentant de seamă al stilului Art Nouveau în România.