Urma
Doresc:
ca după vise
pe trupul tău o urmă să nu las.
Să iei în timp ce pleci tu de la mine doar
o tristeţe şi alb atlaz
şi o fărâmă de parfum...
de drumuri cu frunze ce ofilesc
pe sub plopi, puzderii
Doresc:
ca după vise
pe trupul tău o urmă să nu las.
Să iei în timp ce pleci tu de la mine doar
o tristeţe şi alb atlaz
şi o fărâmă de parfum...
de drumuri cu frunze ce ofilesc
pe sub plopi, puzderii
de Miloš CRNJANSKI ( Miloş Ţârneanski
spitalul din Salyburg, 1917
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Daniel Ridgway Knight
Titlul:Crizanteme
Titlul original: Chrysanthemums
Data:1898
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Daniel Ridgway Knight (15 martie 1839 – 9 martie 1924) născut
într-o familie stricta de Quaker din Philadelphia, a fost pregatit de muncă
într-un magazin local. Knight a ales în schimb arta, înscriindu-se în 1858 la
Pennsylvania Academy of the Fine Arts, unde i-a avut colegi pe Mary Cassatt, Thomas Eakins, William Sartain si Everett Shinn. Un student din Franţa, Lucien Grapon,
l-a îmbiat pe Knight cu povesti despre orele frumoase si vinurile bune
care se gasesc in Paris. Dupa ce a ajutat la infiintarea Philadelphia
Sketch Club in 1861, Knight a navigat spre Franţa in acelaşi an, fiind primul
dintre colegii lui din Philadelphia care face acest lucru. La Paris, Knight s-a
înscris la Atelier Gleyre şi la cursurile lui Alexander Cabanel de la Ecole des Beaux-Arts. În timp
ce studia la Gleyre, Knight a început relatiile de prietenie pe termen lung cu
tinerii impresionisti Alfred Sisley şi Auguste Renoir, o relaţie neobişnuită pentru un
pictor aspirant de subiecte istorice. Cum Războiul civil american s-a
aproapiat de Philadelphia in 1863, Knight s-a întors acasă pentru a se înrola.
Knight a petrecut următorii zece ani în Philadelphia, continuîndu-şi studiile
după război cu colegii membrii ai clubului Sketch Club sau pe cont
propriu.Daniel Ridgway Knight a expus picturi istorice, dar, pentru bani, a
pictat portrete şi a predat în studioul său. In 1871, Knight s-a
casatorit cu una dintre studentele sale, Rebecca Webster, şi a plecat la Paris
cu sotia lui, în luna de miere. Deşi Daniel Ridgway Knight a avut peste
cincizeci de ani productivi în fata lui, nu s-a mai întors în America. Prin
1874, Knight a decis să se specializeze, aproape exclusiv, pe ţărănimea
franceză, in mediul lor de la domiciliu şi la munca campului. Precedentul în
aceaste alegeri l-au avut artistii şcolii de la Barbizon, în special Jean-Francois Millet.
Daniel
Ridgway Knight a pictat, de asemenea, mai multe picturi mari pentru
expoziţii importante, cea mai cunoscuta fiind „Hailing the Ferry” (1888,
Pennsylvania Academy of the Fine Arts), care a câştigat a treia medalie de aur
la Salonul de la Paris din 1888. Acest tablou este punctul culminant al
lucrărilor de început ale lui Daniel Ridgway Knight, picturi care arată
afinităţi sociale şi stilistice ca la Jules Bastien-Lepage,
Jules Breton, artişti cu care a fost frecvent comparat.