Pietrele pe care le aruncăm, le aud
cum cad prin ani, limpezi ca lumina zilei.
În vale, faptele clipei, descumpănite,
galopează, strigând din
vârf de copac în vârf de copac, dar amuţesc
în aerul mai rarefiat decât cel al prezentului, şi alunecă,
precum rândunicile, din vârf de munte
în vârf de munte, până ce
dau de platourile cele mai depărtate,
de la hotarul fiinţei. Acolo
toate acţiunile noastre,
limpezi ca lumina zilei,
se prăbuşesc nu în abis,
ci în noi înşine.
de Tomas Tranströmer
----------------------------------------------------------------------------------------
FAZELE VIETII
Dupa titlu se poate constata ca tabloul – Fazele vietii – este un fel de testament. Al artistului. Slabit de boala, Friedrich picteaza un tablou visitor, melancolic. Pictorul isi impartaseste reflectiile despre moarte cu ajutorul jocului complicat al raporturilor de dependenta intre oamenii infatisati. Prezinta cateva figuri a caror redare exterioara trimite la relatia dintre viata si moarte.
Barbatul greoi, cu pelerine, este un om care se apropie de capatul vietii. Barbatul din apropierea sa ii si da de intelesacest lucru acesta. Gesturile si expresia fetei sunt amenintatoare, de parca i-ar comunica omului in varsta sentinta irevocabila: “Zilele tale sunt numerate !”. In schimb, pe copiii preocupati de joaca lor naiva peisajul mohorat din jur ii lasa complet indiferenti. Inocenta lor ii apara de marile probleme existentale ce constituie baza compozitiei acestui tablou.
Aici si corabiile de pe mare au functie simbolica. Corabiile de pe intinderea marii constituie intotdeauna metafora vietii, iar sfarsitul peregrinarilor marine inseamna moartea. Asa este si cu velierul cel mai mare din centrul tabloului, care se apropie de port cu panzele coborate. O asemanare evidentiata de compozitia tabloului exista intre velier si batranul cu spatele, care il intruchipeaza, de buna seama, pe pictor. Celelelte corabii din fundal ii simbolizeaza pe celalat barbat si pe personajul feminin. Ambii sunt inca in plenitudinea fortelor. Micile corabii din apropierea gurilor fluviului sunt intruchipari simbolice ale celor doi copii. Acesta modalitate de legare a figurilor umane de corabii asigura o simetrie perfecta structurii intregului si sublinieaza succesiunea inevitabila a fazelor vietii.
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Caspar David Friedrich
Titlul: Fazele vieţii
Titlul original: Die Lebensstufen
Data:1835 Germania
Stilul: Romantiv
Mod de realizare: ulei
Dimensiunea: 94 x 72.5 cm
Unde se gaseste: Museum der Bildenden Kunste, Leipzig, Germania
Date despre pictor:
Caspar David Friedrich (5 septembrie 1774 – 7 mai 1840), pictor german, cel mai important pictor romantic german si unul dintre geniile cele mai originale din istoria picturii peisagiste. Caspar David Friedrich s-a nascut in Greifswald, Hither Pomerania. Relevante ca fundal al operei sale sunt credinta stricta luterana a tatalui sau si familiaritatea sa timpurie cu moartea: mama sa a murit cand avea sapte ani, sora sa a murit de febra tifoida, iar fratele sau s-a inecat intrun lac inghetat pe cand incerca sa-l salveze pe Friedrich sub picioarele caruia s-a crapat gheata, dupa cum se spune.
In 1790 a inceput sa studieze arta cu Johann Gottfried Quistorp la Universitatea Greifswald si literatura si estetica cu profesorul suedez Thomas Thorild. In 1794 a intrat la prestigioasa Academie din Copenhaga, iar in 1798 s-a stabilit in Dresda. deseori picta in tus de India, acuarele si sepia. Nu se cunoaste precis cand s-a apucat de pictura in ulei, dar cu siguranta avea peste 30 de ani. Subiectele sale preferate au fost peisajele. In special peisaje din nordul Germaniei, picturi de paduri, dealuri, porturi, dimineti cetoase si alte efecte de lumina bazate pe o observatie atenta a naturii. In 1808, intro perioada cand Friedrich crestea in popularitate, el a expus una dintre cele mai controversate picturi, The Cross in the Mountains (Gemäldegalerie, Dresden). Pentru prima data in arta crestina, un peisaj pur a fost cadrul unui altar. Crucea se inalta foarte sus in the compositie, dar e vazuta oblic si la distanta. Friedrich spunea ca razele soarelui la apus descriau formarea lumii pre-crestine. Muntele simboliza credinta de nezdruncinat, in timp ce brazii reprezentau speranta. El a fost apropiat de Philipp Otto Runge, alt pictor german notabil din perioad romantica si a castigat admiratia poetului Goethe.