***
norul care trece deasupra
are forma inimii tale
grăbit să dezlege umbrele de pe pămînt
pătrunde în inima unui alt nor
lăsînd un cer senin.
(cav)
-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: József Rippl-Rónai
Titlul: Femeie în rochie de cerneală și guler negru
Titlul original:
Data : 1915
Stilul: Simbolism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor
József Rippl-Rónai (n. 23 mai 1861, Kaposvár, Ungaria – d. 25 noiembrie 1927, Kaposvár, Ungaria a fost un pictor maghiar, unul din cei mai originali artiști ai Belle Époque
József Rippl-Rónai, maestru remarcabil al picturii maghiare, s-a născut în anul 1861 la Kaposvár. Viaţa şi cariera sa artistică sunt de parcă ar fi luate dintr-un roman. După obţinerea diplomei de farmacist îşi schimbă profesia. Desfăşoară studii în domeniul picturii la Academia de Arte din Munchen, iar din anul 1887 lucrează la Paris, în atelierul lui Mihály Munkácsy, ca ucenic: a trebuit să copieze tablouri mai vechi create de maestru. Timp de doi ani, această muncă i s-a părut educativă, însă mai târziu a început să o vadă ca pe o povară, deoarece a dorit să îşi urmeze propriul drum. După ruptura cu maestrul, a devenit un important inovator stilistic, atât în pictură cât şi în domeniul artelor aplicate, modernizând lumea artei din Ungaria.
În perioada sa neagră (1891−1900) a renunţat la utilizarea culorilor, concentrându-şi atenţia asupra puterii de sugestie a noului stil. Dintre nuanţele fine de gri se întrezăreşte, pe alocuri, brusc, albul unui chip palid de femeie cu strălucirea sa feerică. Pe Rippl-Rónai îl regăsim şi în prim-planul artelor aplicate, devenind un maestru al stilului artistic cu cu exigenţe decorative, al limbajului secesionist, tinzând spre formarea obiectelor din jur şi a mediul ambiant.
În anul 1894 a fost acceptat în grupul restrâns al pictorilor nabişti, care se aflau, în epoca respectivă, în prim-planul picturii europene. Profeţii l-au considerat drept model pe Paul Gauguin şi promovau convingerea, că este necesar un nou început, cu foaie curată, renunţând la toate artificiile academice.
În etapa interioarelor (1902−1906) a realizat o serie de picturi, care înfăţişează viaţa privată a burgheziei oraşului Kaposvár. Lumea personajelor şi interioarelor aparţinând micii-burghezii integrează viziunea pariziană în cultura naţională. Arta lui Rippl-Rónai a devenit ca un album de fotografii de familie, artistul înfăţisând numai ceea ce a cunoscut foarte bine şi ceea ce a iubit. În picturile sale apare Tata, Mama, unchiul Rippl, admirator al lui Kossuth, unchiul Piacsek, fraţii, prietenii şi, desigur, femeile: Lazarine, Anella, Fenella şi Zorka.
Etapa din vila Róma şi a stilului boabelor de porumb (1908−1918)
Rippl-Rónai a locuit în clădirea galbenă, cu etaj a Vilei Róma, cu o grădină mare, situată în suburbiile oraşului Kaposvár, începând din anul 1908 până la moarte. Aici, în cadrul celei de-a doua etape de la Kaposvár, s-au născut creaţii pătrunse de o atmosferă complet nouă, aproape tulburător de vioaie. Rippl-Rónai colorează formele încadrate de contururi groase, de culoare maronie printr-o metodă individualizată a colorării în plan văzute la Gauguin. Amprenta punctată a pensulei cu diametrul de un centimetru conferă un caracter animat tablourilor numite de artist picturile cu boabe de porumb.
Etapa portretelor în pastel (1919−1927)
Etapa târzie a creaţiei pictorului Rippl-Rónai, artist aclamat în cercurile sociale din capitală, se constituie din portrete. A realizat tablouri în pastel înfăţişând scriitorii grupa şi în jurul publicaţiei Nyugat, cu care a legat prietenii: Mihály Babits, Zsigmond Móricz, Lőrinc Szabó, pe arhitectul Ödön Lechner, actori, precum şi doamne frumoase.
Una dintre modele i s-a părut atât de interesantă artistului, încât l-a inspirat să o picteze de mai multe ori. Numele muzei: Zorka, de care artistul mai în vârstă s-a îndrăgostit.