marți, 23 mai 2017

Jozsef Rippl-Ronai - Portret : Mrs. Pataki

ZIUA LUIS DE GOGNGORA Y ARGOTE
ZIUA JOZSEF RIPPL - RONAI

SONET 5

Rănit albul picior de fierul scurt, cel care
deşi-i de trebuinţă, taie (stăpâna mea),
pe chip îmi pui tristeţe, în timp ce peste nea
pui roşul de amurguri sub agonii solare.

Mă tem (cine iubeşte teamă are)
pentru sfârşitul celui ce în ziuă rea,
în roşul sânge şi-n otravă grea
piciorul şi-a scăldat din întâmplare.

Mă tem de-acest sfârşit, căci vraja se sfârşeşte
Orfeu de nu îmi dă cântarea clară
a lirei dulci, plutind în noaptea verde.

Dar, vai!, când cântu-mi se dezlănţuieşte,
glasu-mi de mii de ori de înfioară,
de mii de ori dorinţa mea te pierde.

de Luis de Góngora y Argote


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Luis de Góngora y Argote (n. 11 iulie 1561, Córdoba, d. 23 mai 1627, Córdoba) a fost un poet și dramaturg aparținând „Secolului de aur” al literaturii spaniole, cel mai de seamă reprezentant al curentului literar cunoscut sub denumirea de „culteranism” (sau chiar „gongorism”, după numele poetului). Operele sale au fost subiectul unor dezbateri între criticii literari încă din timpul vieții poetului.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jozsef Rippl-Ronai - Portret : Mrs. Pataki
Data: 1892
Stilul: Simbolism
József Rippl-Rónai (n. 23 mai 1861, Kaposvár - d. 25 noiembrie 1927, Kaposvár) a fost un pictor maghiar, unul din cei mai originali artiști ai Belle Époque.
O influență deosebită asupra lui Rippl-Rónai este exercitată de gruparea Nabis, la expozițiile căreia participă cu mai multe tablouri. Prima expoziție individuală a pictorului s-a deschis în martie 1892 în clădirea ambasadei austro-ungare de la Paris. În 1894 expune lucrarea "Bunica mea", cu care obține un deosebit succes. Tratarea simplă, aproape decorativă a suprafețelor și conturarea formelor cu negru, precum și decuparea subiectului principal de fond prin contrast valoric a atras nu numai atenția, ci și laudele lui Gauguin, care avea un stil asemănător.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu