ANIVERSAREA PICTORIȚEI RACHEL RUYSCH
* * *
un buchet de flori
s-a repezit să-și irosească dorința
fără să-i pese de consecințe
(cav)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Rachel Ruysch
TitluL: Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge
Titlul original: Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge
Data : 1709
Stilul: Baroque
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Intr-o lume a barbatilor, Rachel Ruysch (Haga, 3 Iunie, 1664 —
Amsterdam, 12 August, 1750) a trimfat datorita florilor. Fiica de
anatomist si botanist, Rachel Ruysch a avut privilegiul de a putea
studia pe langa tatal sau impresionanta colectie de specimene rare pe
care acesta o adunase. Rachel a studiat pictura cu Willem van Aelst,
pictor din Delft renumit pentru tablourile sale cu flori. In 1693,
pictorita s-a casatorit cu un portretist cu care a avut zece copii.
Cumnatul ei picta deasemenea flori. Rachel a fost invitata sa picteze la
Curtea din Düsseldorf unde a ramas cativa ani. In 1723 a castigat la
loterie dar a continuat sa picteze frumoasele tablouri cu flori pana
aproape de sfarsitul vietii. In prezent se cunosc aproximativ o suta de
picturi de-ale ei. Fundalul inchis la culoare, lumina care cade in
centrul picturii dandu-i viata, vazele de sticla atat de realiste,
florile variate si multicolor sunt mostenirea pe care aceasta femeia a
lasat-o posteritatii.
De-alungul secolelor XVI si XVII, femeile
artiste din nordul Europei au avut un avantaj fata de suratele lor din
sudul Europei. (Turistii straini care au vizitat Olanda acelor vremuri
au fost impresionati de remarcabila prezenta a femeii in viata publica.
Femeia olandeza era inca de pe atunci independenta, avea drepturi legale
si putea sa aiba propria ei afacere.) In Italia, Biserica
Romano-Catolica era principala sursa de comisioane. In nordul protestant
insa, au fost in general indivizi din clasa medie care au cumparat
opere de arta, avand o sete deosebita pentru scene care depictau aspecte
din viata de zi cu zi. In nordul Europei, femeile au jucat un rol
extrem de important in dezvoltarea naturii moarte ca gen de-alungul
secolului XVII. Obiectele casnice, aranjamentele florale, scenele din
viata de zi cu zi la care femeia din acea vreme participa si manipula cu
dibacie sunt o oglinda fermecata catre trecutul omenirii. Si Rachel
Ruysch cu siguranta face parte din acest trecut!
La inceputul
secolului XVII, Olanda a experimentat ceea ce a ramas in istorie sub
numele de "tulipmania". (Tulipmania a fost o perioada din Varsta de Aur a
Olandei in care bulbii de lalele (floare recent introdusa in Europa de
catre Imperiul Otoman) au atins preturi exorbitante si apoi au scazut
brusc, tragand dupa sine pierderi financiare enorme.) In tot cazul,
tulipmania a fost bobocul iubirii olandezilor pentru flori. Comerciant
de flori, botanist si pictor de natura moarta au devenit ocupatii foarte
la moda in Olanda acelor vremuri. In pictura un exponent al acestei
perioade a fost Rachel Ruysch, a carei cariera, chiar daca a inceput
dupa tulipmania, nu a facut decat sa reflecte maturizarea unui stil de
pictura in continua evolutie iar tablourile sale scufundate pana in cele
mai adanci detalii ale florei nordice, o fotografie a devenirii
buchetelor olandeze, de la simetria statica din operele lui Ambrosius
Bosschaert (1573-1621), la armonia nascuta din naturalete.