ANIVERSAREA PICTORULUI SIR JOHN EVERETT MILAIS
Elegie - Să suceşti gâtul poemului
Să suceşti gâtul poemului
când afli că el se scrie şi în afara ta?
Chinuitoare revoltă şi fără obiect.
Nu-ţi fie teamă:
există oricând cineva
(o gură lipicioasă)
care să-ţi şoptească adevărul zilei de mâine
şi istoriei dinapoi.
de Mariana Marin
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Sir John Everett Millais
TitluL: Mariana
Titlul original: Mariana
Data : 1851
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe lemn
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Sir John Everett Millais, Primul Baronet, PRA (8 iunie 1829 – 13 august
1896) a fost un pictor englez pre-rafaelit si ilustrator de carti.
Millais s-a nascut in Southampton in 1829, intro famlie instarita din
Jersey. Talentul lui artistic i-a adus un loc la Royal Academy la o
varsta fara precedent, 11 ani. Student fiind i-a cunoscut pe William
Holman Hunt si Dante Gabriel Rossetti cu care a fondat Fratia
Pre-Rafaelita (cunoscuta ca ‘PRB’) in septembrie 1848, in casa familiei
sale de pe Gower Street, Bedford Square. Lucrarea lui Millais, „Christ
In The House Of His Parents” (1850) a starnit multe controverse datorita
portretului realistic al clasei municitoare, Familia Sfanta care lucra
intrun atelier de tamplarie. Si lucrarile ulterioare au starnit
controverse, insa nu atat de puternice. Millais a avut un succes popular
cu „A Huguenot” (1852), care descrie un cuplu tanar pe cale de a fi
despartit din cauza conflictelor religioase. Primele sale tablouri au
fost realizate cu foarte mare atentie la detalii, demonstrand o munca
laborioasa si indelungata, concentrat pe frumusetea si complexitatea
naturii. In picturi ca de exemplu, Ophelia (1852) Millais a creat zone
picturale dense si elaborate bazate pe integrarea elementelor din
natura. Aceasta abordare a fost descrisa ca un fel de eco-sistem
pictural. Acest stil a fost promovat de criticul John Ruskin, care le-a
luat apararea pre-rafaelitilor fata de criticii lor.Prietenia lui
Millais cu Ruskin l-a introdus la sotia lui Ruskin, Effie, care i-a
pozat curand pentru lucrarea „The Order of Release”. Millais si Effie
s-au indragostit unul de celalalt. Desi era casatorita cu Ruskin de
cativa ani, Effie era inca virgina. Parintii ei au realizat ca ceva nu e
in regula, iar ea a cerut anularea casatoriei.
In 1856, dupa ce
casatoria ei cu Ruskin a fost anulata, Effie si John Millais s-au
casatorit. Cei doi au avut opt copii. Dupa casatorie, Millais a inceput
sa picteze intrun stil mai larg, ceea ce a fost considerat de catre
Ruskin ca fiind o catastrofa. S-a argumentat ca acest stil s-a datorat
nevoii lui Millais de a-si mari veniturile pentru a-si putea intretine
familia numeroasa. Unii critici ca William Morris l-au acuzat ca vinde
mult pentru a castiga popularitate si bogatie.Admiratorii lui, in
contrast, au subliniat legaturile artistului cu Whistler si Albert
Moore, precum si influenta asupra lui John Singer Sargent. Insusi
Millais a argumentat ca devenind mai indraznet ca artist, putea sa
picteze cu mai mult curaj, indrazneala. In articolul sau „Thoughts on
our art of Today” (1888) ii recomanda pe Velázquez si Rembrandt ca
modele de urmat pentru artisti.
Millias a fost ales membru
asociat al Royal Academy of Arts in 1853, apoi a fost ales membru
deplin in academie, unde a fost un proeminent si activ participant. I
s-a acordat titlul de baronet in 1885, primul artist onorat cu un titlu
ereditar. Dupa moartea lui Frederic Leighton in 1896, Millais a fost
ales presedinte al Royal Academy, insa a murit in acelasi an de cancer
la gat. A fost inmormantat in catedrala St Paul.