vineri, 9 iunie 2017

Marie Laurencin - Dansatoare

Dans!

Ramasesem singur in pravalia de portelan
Elefantul plecase, dupa o scurta vizita
plina de curiozitate.
Ramasesem singur
si ma uitam in jur:
era un dezastru frumos, cioburi,
gramezi stralucitoare, de toate culorile


Dintre ele, ma chema deodata, cu putere,
un picior de dansatoare, arcuit pe gitul
unei sticle.
Nu mai era nimeni acolo.
Un singur pahar ramasese intreg,
un pahar cu picior lung, frumos,
tot ca un picior de dansatoare
L-am luat si l-am privit in zare.
Parea dornic
sa fie plin — piciorul subtire
tremura usor, intr-o incordare de poanta.

Vitrinele sparte aruncau lumini speriate, nelamurite rumori si cioburile in gramezi chicoteau in aplauze mici, ascutite (—
Ei, da, imi spuneam, fireste, nu se sparg decit lucrurile care se pot sparge!).
Dar gitul sticlei era frint, si picioarele dansau nepereche
Dans, dans!
Paharul gol tiuia a pustiu si-l simteam dornic sa fie plin, in chip arzator, si trebuia umplut, fara indoiala, cu o bautura noua, nemaipomenita, amara si virulenta, si aceasta nu putea fi decit singele meu
Dans, dans!

Ei, da, imi spuneam, voi ridica
paharul plin, rosu,
in cinstea cioburilor,
pentru a invia din mijlocul lor
o dansatoare intreaga, nepieritoare,
ca o victorie a fragilitatii!
Dans, dans!

de Nicolae Labis


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marie Laurencin - Dansatoare
Marie Laurencin (31 octombrie 1883, Paris - 8 iunie 1956, Paris) a fost o pictoriță și o sculptoriță franceză.
În 1907 ea are o expoziție pentru prima oară la "Salonul Independenților". Este același an în care Picasso îi făcea cunoștință cu Guillaume Apollinaire. Din această intâlnire ia naștere o legătură atât de pasionată pe cât de tumultoasă ce durează până în 1912. În 1914, ea se căsătorește cu baronul Otto von Wätjen, pe care îl întâlnise un an mai devreme. Cuplul se refugiază in Spania, după declarația de război, întâi la Madrid apoi la Barcelona. Se asociază cu artiștii Sonia și Robert Delaunay datorită unei întâlniri organizată de Francis Picabia, pentru care ea va compune poezii pentru revista Dada 291 în 1917. Se întoarce la Paris în 1920.
Stilul său este un aport propriu de culori fluide și suave, o simplificare încrezătoare a compoziției, o predilecție pentru anumite forme feminine, alungite și grațioase, ce îi vor permite să ocupe un loc privilegiat în inima Parisului monden al anilor 1920.
Menține legături profunde si benefice cu nenumărați scriitori, pe care îi ilustrează și în opere: Gide, Max Jacob, Saint-John Perse, Marcel Jouhandeau, Jean Paulhan, Lewis Carroll și mulți alții.
Devenită portretistă oficial în mijlocul mondenului feminin (Nicole Groult, Coco Chanel) în anii 1920, Marie Laurencin, se evidențiază de asemenea ca decoratoare a baletului "Les Biches" de Serge Diaghilev pe o muzică de Francis Poulenc (1924), apoi pentru Opera-Comique, Comédie Française, și pentru Ballets de Roland Petit in cadrul Teatrului Champs-Elysées.

Dana Nechita - Loc de relaxare la Gheraesti -Bacau

Amintire

Unde eşti astăzi nu ştiu.
Vulturii treceau prin Dumnezeu deasupra noastră.
Alunec în amintire, e-aşa de mult de-atunci.
Pe culmile vechi unde soarele iese din pământ
privirile tale erau albastre şi-nalte de tot.
Zvon legendar se ridică din brazi.
Ochi atotinţelegător era iezerul sfânt.
În mine se mai vorbeşte şi astăzi despre tine.
Din gene, ape moarte mi se preling.
Ar trebui să tai iarba,
ar trebui să tai iarba pe unde-ai trecut.
Cu coasa tăgăduirei pe umăr
în cea din urmă tristeţe mă-ncing.


de Lucian Blaga


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Dana Nechita -
Titlu tablou : Loc de relaxare la Gheraesti -Bacau
Data:
Media: Ulei pe panza
Dimensiunea: 35 x 45 cm

Eugene de Blaas - Portret tanară

BILANŢ

Nu am avut: mame care lucrează/divorţază etc.
card
paşaport
maşina de spălat şi
maşina de uscat rufele, vasele,
aer condiţionat
termopan,
calculator si web,
poşta electronică si internet,
telefon care merge ca un caţel după tine,
DVD
Mazda,
Moluri si Gimma,
Mancăruri congelate,
confecţii făra probe la croitoreasă,
“Week-end” in loc de sfârşit de săptămână,
cuptor cu microunde,
“rating” la televiziune,
cărţi americane cu reţete de fericire sigură.


Am avut: Optsprezece ani.

de Riri Sylvia Manor
Pestrit, Editura Paralela 45, 2010



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Eugene de Blaas Portret tanară
Stilul: Academist
Media: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 34.5 x 26.5 cm
Eugene de Blaas (n. 24 iulie 1843, d. 10 februarie 1932) a fost un pictor italian din curentul academist.

Mary Cassatt : Fetiţă in fotoliu albastru

COPIII DIVIZAŢI

În casa tatălui cel iubitor şi bun
Fetiţa de trei ani
Vrea o telecomandă
Care să i-o aducă pe mama aici
Lângă ea.


În casa mamei cea buna şi iubitoare
Fetiţa de trei ani
Vrea telecomanda
Care să i-l aducă pe tata
Lângă ele.

În zilele cu tata
Fetiţa de trei ani plânge
Fiindcă îi e dor de mama.
Nu există cuvinte care să explice
Fetiţei de trei ani
Că mama şi tata locuiesc
Pe străzi diferite.

Fetiţa de trei ani este
A mamei şi a tatălui care o iubesc
Dar nu se mai iubesc
Unul pe celălalt
Sau li s-a părut odata că se iubesc
Sau li se pare acum că nu se mai iubesc.

Fetiţo în vârstă de trei ani,
Ţi-aş da telecomanda de apropiat suflete

Dacă ar exista.

Fetiţo care ai împlinit trei ani,
Tristeţea lumii
A început
Pentru tine
Mult prea
Devreme.

de Riri Sylvia Manor
Pestrit, Editura Paralela 45, 2010


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mary Cassatt : Fetiţă in fotoliu albastru
Data: 1878
Stilul: Impresionism
Media: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 129.5 x 89 cm
Musée d'Orsay, Paris, France
Mary Stevenson Cassatt (n. 22 mai 1844 — d. 14 iunie 1926) a fost o pictoriță americană, care a reprezentat în pictură ceea ce cunoștea cel mai bine: viața confortabilă și tihnită a femeilor burgheze de la finalul secolului al XIX-lea. Americană de origine, ea a locuit 60 de ani în Franța, sprijinind primul mare curent al artei moderne: impresionismul.

Claude Monet: Vetheuil

În urma unei iubiri neîmpărtăşite, o fată de şaisprezece ani
a încercat să se sinucidă cu un revolver şi a rămas oarbă.
Părinţii mi-au adus-o la consultaţie
În speranţa că se mai poate face ceva.

ZADARNIC SUNT MEDIC

Zadarnic sunt medic.
Fata de şaisprezece ani
Şi-a îndreptat ochii spre revolver
Precum spre o săgeată
De ucis durerea.

Glonţul capturat în creier
i-a rupt epiderma şi lumina.
Şi eu care sunt condamnată
Să-i fiu medic
Amân
Durerea sentinţei:
Orbirea pe viaţă
Pentru iubire oarbă.

Atunci
Fata de şaisprezece ani
Îmi pipăie vocea
Să-şi completeze mozaicul
Şi găleata de culori
Se revarsă în memoria ei
Din viaţa-i anterioară.
Şi eu care am văzut
Locul gol
În radiografia creierului.

Şi eu
Care am văzut
Privirea stinsă
A părinţilor
Şi clipa
Când speranţa
Ca o pasăre
A zburat şi a dispărut

Şi eu care am văzut

Care am văzut
Prea bine

Am vrut să fac o minune.
Am vrut să fiu Dumnezeu.

Şi m-am spart cioburi-cioburi
Ca un pahar.

de Riri Sylvia Manor
Pestrit, Editura Paralela 45, 2010


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Riri Sylvia Manor (Aberfeld) este cunoscuta in toata lumea si in Israel ca Profesor de Oftalmologie si Neuro-Oftalmologie dar visul ei in anii tineretii era cu totul diferit. Scria poezii dela virsta de noua ani si in anii de scoala se simtea atrasa numai de domeniul literaturei,filosofiei, teatrului si regiei cinematografice.
La virsta de 18 ani a renuntat la visele tineretii si si-a schimbat orientarea caci si-a dat seama ca in perioada aceia la toate facultatile de stiinte umanistice din Romania se propaga numai ideologie marxist-leninista si literatura produsa de mercenari ai condeiului.
A urmat cursurile Facultatii de Medicina de la Bucuresti si in 1960,inainte de a pleca in Israel,a scris o poezie de ramas bun poezie....
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Claude Monet: Vetheuil
Data: 1880
Stilul: Impresionism
Oscar-Claude Monet (n. 14 noiembrie 1840, Paris – d. 5 decembrie 1926, Giverny) a fost un pictor impresionist din Franța.
Monet s-a născut la Paris, Franța. Familia sa s-a mutat la Le Havre în Normandia când el avea cinci ani. Tatăl său ar fi dorit ca Monet să intre în afacerea familiei, băcănia, dar Oscar Monet voia să picteze. Eugène Boudin, un artist care a lucrat în mare parte la picturi plein air - schițe rapide făcute în aer liber - pe plajele Normandiei, l-a învățat câteva tehnici ale picturii în 1856. La început artistul nu era deloc de acord cu lucrările facute de Boudin, dar acesta l-a învățat să deschidă ochii asupra naturii : "... în sfârșit ,ochii mi s-au deschis și am înțeles cu adevărat natura. Am învățat în același timp s-o iubesc .

Thomas Lea - The Two-Thousand Yard Stare

  la tagiĝo-konspiro în timp ce pământul se cutremură soldatul își mărturisește dragostea pe jumătate adormită aov =========================...