joi, 12 octombrie 2017

Edgar Degas - Dansatoare

ANIVERSAREA POEZIEI ERMETICE ITALIENE CU EUGENIO MONTALE

Doar tu dansezi

Doar tu dansezi in casa goala,
Pe muzica ce s-a oprit,
Si trupu-ti unduie din poala,
Din sanii grei si din buric,
Vazduhul gol se infioara,
Sub pasii rozelor cand treci,
Si dorurile se rascoala,
Sub gura ta cu buze reci,
Eu te-am iubit, ca pe-o regina,
Betii de roze si nectar,
Cand muzica suna-n surdina,
Printre peretii dati cu var.
Eu te-am iubit, ca pe-o poveste,
De care-acuma am uitat,
De cand batut-ai in ferestre,
De cand pe usa ai intrat
Si au ramas doar trandafirii,
Sa moara lenesi in prezent,
Sub pasii florilor, cand mirii,
Isi poarta sufletul absent.

de Eugenio Montale
 


--------------------------------------------------------------------------------------
Eugenio Montale (n. 12 octombrie 1896, Genova – d. 12 septembrie 1981, Milano) a fost poet, prozator, editor și translator italian, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1975.
Montale s-a făcut cunoscut ca unul dintre principalii arhitecți ai poeziei italiene moderne a anilor 1920. Este inițiatorul și reprezentantul poeziei ermetice italiene; un liric meditativ abordând motivele simple: peisajul uneori "halucinant", evaziunea, iubirea, timpul mitic, copilăria, aspirația spre libertate dar și dialogul cu istoria recentă. Este considerat unul dintre cei mai importanți poeți italieni moderni alături de Giuseppe Ungaretti și Umberto Saba.

------------------------------------------------------------------------------------ -

Pictor: Edgar Degas
Titlul: Dansatoarea
Titlul original:
Data: 1877-1878
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 90.2 x 9.2
Unde se găseşte: Norton Simon Museum, Pasadena, CA, USA

Date despre pictor:

Edgar Germain Hilaire Degas (n. 19 iulie 1834, Paris – d. 27 septembrie 1917, Paris) a fost un pictor francez din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. A început cu academismul clasic, însă după câtva timp revine la tematica realistă, pentru care și-a căutat idei în teatrele pariziene, în lumea fascinantă a balerinelor, atelierele modistelor, la cursele de cai sau în studierea corpului omenesc. S-a distins cu talentul excepțional de desenator și cu pasiunea pentru obiectele efemere în mișcare. Împreună cu Claude Monet, Auguste Renoir, Camille Pissarro este unul din intemeietorii impresionismului. Edgar

Marianne North - The South African Doornboom and Fingo Huts -Toto: Africa

Africa

Aud tobele bătând în seara asta,
Dar ea aude doar şoaptele unei conversaţii tihnite,
Ea vine cu zborul de la 12:30,
Aripile în lumina lunii reflectă stelele ce mă ghidează spre salvare,
Am oprit un bătrân pe drum,
Sperând să găsesc un nişte cuvinte demult uitate sau melodii antice,
El s-a întors spre mine, de parcă vroia să zică : "Grăbeşte-te, băiatule, te aşteaptă, acolo."


E nevoie de multe lucruri pentru a mă târâ departe de tine,
Nu e nimic ce o sută de bărbaţi ba chiar mai mulţi ar putea face vreodată,
Binecuvântez ploile din Africa,
Va dura ceva timp să facem lucrurile ce niciodată nu le-am făcut.

Câinii sălbatici urlă în noapte,
În timp ce devin tot mai nerăbdători pentru ceva companie singuratică
Ştiu că trebuie să fac ceea ce e corect,
La fel de cert cum Kilimanjaro se ridică ca Olimpul deasupra lui Serangetti,
Caut să tămăduiesc ce se află adânc înăuntru, speriat de ceea ce am devenit


Grăbeşte-te, băiatule, ea te aşteaptă acolo.

E nevoie de multe lucruri pentru a mă târâ departe de tine,
Nu e nimic ce o sută de bărbaţi ba chiar mai mulţi ar putea face vreodată,
Binecuvântez ploile din Africa, am trimis nişte ploi acolo, în Africa,
Binecuvântez ploile din Africa, am trimis nişte ploi acolo, în Africa,
Binecuvântez ploile din Africa
Va dura ceva timp să facem lucrurile ce niciodată nu le-am făcut.

Artist: Toto
Cântec: Africa

 


------------------------------------------------------------------------------------ -

Pictor: Marianne North
Titlul: The South African Doornboom and Fingo Huts
Titlul original: The South African Doornboom and Fingo Huts
Data: 1882
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:

miercuri, 11 octombrie 2017

Léon François Comerre - Fata cu o coroană de aur


* * *

privind acest tablou
cu o coroanâ
cu ochii negri larg deschiși
și rochia  luminată roz
vorbesc o altă limbă
înțeleasă doar de mine

(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Léon François Comerre
Titlul : Fata cu o coroană de aur
Titlul original: Girl with a Golden Wreath
Data:
Stilul:
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Léon François Comerre (Trélon 1850 – Paris 1916), pictor academic francez. Talentul artistic al lui Comerre s-a vazut de la o varsta frageda. La doar 17 ani a terminat Academia de Arta din Lille cu medalia de aur, apoi s-a mutat la Paris sa-si continuie studiile sub indrumarea lui Alexandre Cabanel. Curand si-a castigat reputatia prin expunerea picturilor sale la Société des Artistes Français de la varsta de 23 de ani pana la moartea sa. A fost admirat atat in Franta cat si in strainatate, in special de catre burghezia din Belgia, Anglia si Statele Unite. A avut un numar mare de comenzi, in special portrete si scene alegorice si biblice.Dupa calatoria sa in Spania a fost influentat mult si a inceput sa foloseasca in picturile sale elemente decorative din stilul Alhambrei.

Maurice Brazil Prendergast - De-a lungul Senei


* * *

frunzele galbene foșnesc
de-a lungul senei
cineva plânge
pe un alt mal de râu
amintindu-și de femeia în rochie albă
cu o umbrelă în mână

(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Maurice Brazil Prendergast
Titlul : De-a lungul Senei
Titlul original:
Data:
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Maurice Brazil Prendergast (10 octombrie 1858 – 1 februarie 1924) a fost un pictor american post-impresionist care a lucrat in ulei, acuarela si monotip. Din punct de vedere tehnic era membru al gruparii The Eight, insa delicatetea compozitiilor si frumusetea de mozaic a desenelor sale aveau putine in comun cu filozofia grupului.

Prendergast s-a nascut in St. John’s, un oras din Newfoundland, Canada. Dupa esecul in afaceri al tatalui sau, familia s-a mutat in Boston. Acolo, tanarul Maurice a devenit ucenic la un artist comercial si dintru inceput a pictat in culori stralucitoare si cu efecte de flat patterning care caracterizeaza creatia lui de maturitate.

Un tip timid, Maurice a ramas burlac toata viata. Maurice a studiat trei ani in Paris la Académie Colarossi si la Académie Julian.In primul an al sederii sale in Paris l-a cunoscut pe pictorul canadian James Morrice, care l-a introdus in lumea artistilor avangardisti englezi, Walter Sickert si Aubrey Beardsley, toti admiratori infocati ai lui James McNeill Whistler. Influentele acestor artisti au hotarat stilul lui ulterior de pictura.

A fost membru al grupului de pictori americani numit ‘The Eight’ in care se aflau Robert Henri, liderul grupului, Everett Shinn, John Sloan, Arthur B. Davies, Ernest Lawson, George Luks si William Glackens.

Ulterior i-a cunoscut pe Édouard Vuillard si Pierre Bonnard dupa care a intrat in tabara post-impresionistilor. A dezvoltat si a continuat sa elaboreze un stil foarte personal. A devenit primul artist american dedicat operei lui Paul Cézanne pentru a intelege si utiliza folosirea expresiva a formei si culorii.

James Barry - Venus Anadiomene - aniversare


* * *

mereu fără odihnă
te caut în mare
acolo unde se oglindesc ochii tăi
în care stau scrise
două cuvinte
niciodată rostite
de vreme ce nu ne-am cunoscut niciodată

(cav)


------------------------------------------------------------------------------------------

Pictor: James Barry
Titlul : Venus Anadiomene
Titlul original: Venus Anadyomene
Data: 1772
Stilul: Neoclasicism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
James Barry (11 octombrie 1741 – 22 februarie 1806), pictor irlandez cunoscut pentru seria in sase parti de picturi intitulata „The Progress of Human Culture” de la Royal Society of Arts. A fost remarcat si pentru determinarea lui in a creea arta mai degraba conform propriilor principii decat cele ale protectorilor lui, precum si pentru ca a fost printre primii pictori romantici din Regatul britanic.A avut o mare influenta asupra lui William Blake.
James Barry s-a nascut in Water Lane, Cork, Irlanda pe 11 octombrie 1741. Tatal lui a fost constructor si un comerciant de-a lungul coastei dintre Anglia si Irlanda. Barry a facut cateva calatorii in copilarie, insa si-a convins tatal sa-l lase sa studieze desenul si arta. A studiat prima data cu un artist local, John Butts.La scolile din Cork unde a fost trimis a fost privit ca un talent exceptional. Pe la varsta de 17 ani a incercat pictura in ulei, iar pana la varsta de 22 de ani, cand a fost prima data la Dublin, a pictat cateva lucrari de dimensiuni mari care decorau casa tatalui sau, „Aeneas escaping with his Family from the Flames of Troy”, „Susanna and the Elders and Daniel in the Lions’ Den”.

Pictura care l-a adus in centrul atentiei publicului si i-a adus recunoasterea si sprijinul lui Edmund Burke, a fost bazata pe o veche traditie a imbarcarii St Patrick pe coasta din Cashel.

Prin generozitatea lui Burke si a celorlalti prieteni, Barry a reusit sa plece in strainatate in ultima parte a anului 1765. Mai intai a mers la Paris, apoi la Roma, unde a ramas pentru trei ani, din Roma a plecat la Florenta si Bologna, iar de acolo a plecat spre casa prin Venetia. In scrisorile lui catre Burkesa a facut relatari despre Raphael, Michelangelo, Titian si Leonardo da Vinci.

Curand dupa intoarcerea lui in Anglia in 1771 a pictat lucrarea „Venus’, care a fost comparata cu Galatea lui Raphael, cu Venus a luif Titian si Venus de Medici. In 1773 a expus „Jupiter and Juno on Mount Ida”. Esecul sau a venit cu un portret a lui Edmund Burke care a dus la neintelegeri cu primul lui protector. Se spune ca aceste neintelegeri s-au agravat din cauza intimitatii tot mai mari dintre Burke si Sir Joshua Reynolds.
In 1773 i s-a propus sa decoreze interiorul catedralei St Paul cu subiecte istorice si religioase; insa planul a cazut deoarece nu s-a ajuns la un acord intre episcopul Londrei si arhiepiscopul de Canterbury. Barry s-a necajit foarte mult din aceasta cauza.

Barry a fost ales membru al Royal Academy of Arts; iar in 1782 a fost numit profesor de pictura la clasa Mr Penny cu un salariu de 30 £/an. printre altele a insistat pe necesitatea achizitionarii unei colectii de picturi ai celor mai mari maestri ca modele pentru studenti. Aceasta propunere nu s-a realizat, iar in 1799 Barry a fost dat afara de la Academie dupa aparitia scrisorii sale catre Dilettanti Society, o publicatie excentrica, plina de entuziasm pentru arta lui si in acelasi timp cu dispret pentru profesorii in viata. Barry a ramas singurul academician exclus vreodata din Academie pana la excluderea profesorului Brendan Neiland din iulie 2004.

Dupa ce a ramas fara salariu, ducele de Buchan i-a asigurat o alocatie pentru a-l ajuta sa iasa din dificultati si pentru a putea lucra la lucrarea lui de dimensiuni mari, „Pandora”.Pe 6 februariey 1806 a fost diagnosticat cu o boala, iar pe 22 a acelei luni a murit. Pe 4 martie a fost inmormantat in catedrala St Paul din Londra.