la adăpostul florilor de câmp
ca în statuia de marmură realizată de rodin
unde curge eterna primăvară
------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Adolphe Joseph Thomas Monticelli
Titlul : Natură moartă cu flori de câmp
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Unde se gaseste: Colecţie privată
Adolphe Joseph Thomas Monticelli (14 octombrie 1824 – 29 iunie 1886) a fost un pictor francez din generatia premergatoare impresionistilor.
Monticelli s-a nascut in Marseille. A urmat École Municipale de Dessin din Marseille intre 1842 si 1846, urmand apoi studiile in Paris sub indrumarea lui Paul Delaroche la École des Beaux-Arts. In Paris a pictat copii dupa vechii maestri de la Louvre si a admirat schitele lui Eugène Delacroix. In 1855 a intalnit-o pe Narcisse Diaz, o membra a Scolii Barbizon, cei doi mergand deseori impreuna sa picteze in padurea Fontainebleau. Monticelli a adoptat frecvent practica lui Diaz de a introduce in peisaje nuduri sau figuri in costume elegante. A realizat un stil individual de pictura romantica in care suprafetele bogat colorate, cu luciu, pete, puncte au produs un efect stralucitor. A pictat rafinat subiecte inspirate de Antoine Watteau; de asemenea a pictat naturi statice, portrete si subiecte orientale care s-au datorat in mare parte exemplul lui Delacroix.
Dupa 1870, Monticelli s-a reintors in Marseille, unde a trait in saracie in ciuda randamentului sau mare, el vanzandu-si tablourile pe sume mici. Un om singuratic caruia nu-i placea sa iasa in lumee, artistul s-a dedicat in intregime artei sale.Tanarul Paul Cézanne s-a imprietenit cu Monticelli in anii 1860, iar influenta lucrarilor batranului pictor se poate vedea in lucrarile lui Cézanne din acea perioada. Intre 1878 si 1884 cei doi artisti au pictat impreuna peisaje de tara.Cu toate ca Monticelli a experimentat folosirea luminii reflectand descoperirea impresionistilor, el a considerat obiectivitatea acestei abordari ca nefiind placuta. S-a confruntat cu o critica asupra stilului sau de pictura, insa el a continuat sa picteze asa. Opera acestui pictor instinctiv a atins cea mai mare spontaneitate in perioada dinaintea mortii sale in 1886. In libertatea sa picturala, opera lui Monticelli o prefigureaza pe cea a lui Vincent van Gogh, care i-a admirat creatiile foarte mult dupa ce le-a vazut in Paris cand a ajuns acolo in 1886. Van Gogh a adoptat imediat o paleta mai stralucitoare si o abordare indrazneata, remarcand mai tarziu: „Uneori cred ca eu il continui cu adevarat pe acel om”.