Aici este Labirintul în care stau de vorbă cu pictorii. Paznicul muzeului îmi este prieten. Mă uimește chiar și prezența mea de aici.
Sunt visătorul din "Imagine" și prieten cu Van Gogh.
Ceasul cu cuc de la tata măsoară încă secundele.
De ce priveşti spre mine printr-o perdea albă? Eu nu te-am chemat, nu te-am rugat să mă priveşti printr-o albă perdea. De ce ea faţa ar acoperi-o? De ce chipul nu ţi-l desluşesc de după cea cortină albă? Nu mă privi prin alba perdea! Eu nu te-am chemat. Nu te-am rugat. Printre pleoapele închise văd cum priveşti spre mine. De ce priveşti spre mine prin albe cortine? Voi da la o parte alba perdea şi-ţi voi vedea faţa, şi tu pe a mea vei vedea-o. Dar de ce nu pot înlătura alba cortină? De ce dânsa de mine-ascunde faţa ta?
Pictor: Jan Sluyters Titlul: Portret la 20 de ani - Ina Leaves Titlul original: Data: 1932 Stilul: expresionism Mod de realizare: Ulei pe panza Dimensiunea: Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Fiul lui Antonius Sluijters, Jan, s-a născut la 17 decembrie 1881 la
Hertogenbosch ( acolo se născuse şi marele Hieronymus Bosch) lângă
Amsterdam. Tatăl se ocupa cu gravura în lemn. În 1894 familia se mută
la Amsterdam care devine sediul artistului pentru tot restul vieţii
sale. Tânărul Jan se înscrie la studii la Academia regală de Arte
frumoase. Premiul Romei îi facilitează vizita la Paris, şi imediat se
simte captat de arta Neo Impresionistă, de Fauviştii ( sălbatecii)
Matisse şi Gauguin. In atelierul sau Cunoaşte acolo pictori
celebri: Toulouse-Lautrec (de la care împrumută subiecte de circ şi de
cabaret) şi pe Kees van Dongen. Adopta instantaneu arta moderna,
Sluijters ( numele se pronunţă Sluyters) produce senzaţionale opere
pline de dinamism şi îndrăzneală avangardistă. De la marele Vincent Van
Gogh împrumută coloristica strălucitoare, compoziţia plată plină de
decoraţii şi substanţă, refuzând imaginea realistică aşa cum era
practicată în Olanda. Stilul pointilist francez , împărţirea spaţiului
în fragmente, folosirea de puncte şi linii frânte corespund cu gustul
său şi o mare parte din tablouri sunt tratate în această tehnică.
Un tablou celebru "Soare de Octombrie " 1910 - care se află la muzeul
Frans Hals în Haarlem arată admiraţia pictorului pentru maestrul Van
Gogh. Fragmentaţia subiectului, şi tratamentul cromatic pun bazele unei
noi mişcări numite Divizionism , liderii ei fiind Seurat, Sluijters ,
Leo Gestel şi Piet Mondrian . Spre de deosebire de pointilism care
foloseşte puncte distincte de culoare uniformă, divizionismul se bazează
pe chromoluminarism , o combinaţie optică a culorilor adiacente.
ANIVERSAREA PORTRETELOR DE FEMEI FAIMOASE SI FRUMOASE CU PAUL CESAR HELLEU
Macul alb
Ceea ce ai găsit la mine căutam şi eu acolo unde îmbrăţişările noastre ne transformau într-un singur trup,
prinde-mi mâna între ulicioarele tale, du-mă cu tine şi lasă-te surprinsă de ploaia mea neaşteptată,
revii odată cu lăsarea nopţii dumnezeu ştie ce-şi imaginează vecinii, de lumina zilei te dezbraci pentru a te înveli cu mine degetele tale domolesc luminile din jur…
Pictor: Paul César Helleu Titlul: Portret de femeie Titlul original: Data: 1920 Stilul: Mod de realizare: Dimensiunea: Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist
francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte
frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa
de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene. Artistul
s-a nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la
17 ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat
la Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.
De fiecare dată când apărea la uşă cuvintele se risipeau, vocea ei făcea să-mi tresalte inima de bucurie, plictiseala singurătăţii mă locuia până când umbra se aşternea de-a lungul timpului iar mâinile mele se îndepărtau
eram provocaţi cu blândeţe de un timp tomnatic şi înţelept.
Era anul fecioarei şi ea era fecioară, în răcoarea camerei toată noaptea am asudat,
era o porumbiţă ale cărei aripi sângerau în timp ce cuvintele abia şoptite se destrămau ne-am trezit într-o noapte fără niciun vânat cuvântul pereche al virginităţii îi mângâia trupul
Pictor: Paul César Helleu Titlul: Portret de femeie - Clara Weil Titlul original: Data: 1920 Stilul: Mod de realizare: Dimensiunea: Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist
francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte
frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa
de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene. Artistul s-a
nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la 17
ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat la
Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.
Pictor: William James Glackens Titlul: sanius in Parcul Central Titlul original: Data: 1905; United States Stilul: Realism Mod de realizare: Ulei pe panza Dimensiunea: 76.2 x 63.5 cm Unde se gaseste:
Date despre pictor:
William James Glackens (13 martie 1870– 22 mai 1938) pictor realist american.
Glackens a studiat la Academia de Arte Frumoase din Pennsylvania, apoi
s-a mutat la New York City si a fost unul dintre co-fondatorii asa
numitei miscari artistice, Ashcan School. Acest grup de artisti,
botezat de catre presa "the Eight Independent Painters" sau The Eight,
au ales sa-si expuna lucrarile fara aprobarea prealabila de catre
juriile de specialitate.Artistul a devenit cunoscut datorita picturilor
sale in culori intunecate cu scene de strada si din viata de zi cu zi .
Lucrarile de mai tarziu au fost pictate in tonuri mai luminoase fiind
influentate de arta lui Renoir. Artistii apartinand miscarii The
Eight au fost cunoscuti pentru stilul lor realist si sunt considerati
figuri cheie ai miscarii realiste.Ei au pictat scene urbane si au
introdus libertatea artisticain arta.Din randul lor faceau parte
jurnalisti, scriitori sau ilustratori, inainte de a deveni pictori.
Glackens a fost o parte integrala a acestui grup, elementele artei
Ashcan fiind evidente in lucrarile sale din acea perioada.
ai să mă aştepţi, desigur eu am plecat acolo unde înfloresc florile preafericitului mîine
vidul grotescului curge subţire pe sub podul fermecat farmecul zilei frămîntă amintiri. trecutul schimbă des culori în perla bine-ascunsă printre marile valori
acelaşi gol, aceleaşi inimi creuzet în care zeii fierb sacre buruieni mireasma lor topeşte neastîmpăr, nenoroc, blestem
aici totul cu totul se îmbină ţinutul fără nume mă-mprumută, mă subjugă ai să mă aştepţi, desigur pînă la înflorire, pînă la iubire aici totul seamănă cu tine.
Pictor: Lilla Cabot Perry Titlul: Domnisoara cu un bol de violete Titlul original: Lady with a Bowl of Violets Data: 1910; United States Stilul: Impresionism Mod de realizare: Ulei pe panza Dimensiunea: 76.2 x 63.5 cm Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Lilla Cabot Perry (13 ianuarie 1848 – 28 februarie 1933) a fost o
pictorita americana care a pictat in stilul impresionist portrete si
peisaje in maniera mentorului ei, Claude Monet. Primele lucrari ale
lui Perry s-au format la scoala de arta din Boston si ca urmare a
calatoriilor ei in Europa si Japonia.Ea a fost foarte influentata si de
filozofia lui Ralph Waldo Emerson, precum si de prietenia ei cu Camille
Pissarro. Cu toate ca pana la varsta de 36 de ani s-a pregatit formal,
insa dupa ce aa lucrat cu artisti impresionisti, realisti, simbolisti si
din miscarea social realista germana, stilul ei a fost foarte afectat .
Lilla Cabot s-a nascut in Boston, Massachusetts. Tatal ei era Dr.
Samuel Cabot III, un renumit chirurg. Mama ei era Hannah Lowell Jackson
Cabot. A avut sapte frati. Perry a studiat literatura, limbile,
poezia si muzica. In copilarie ii placea sa citeasca mult si sa faca
sport afara. Perry avea 13 ani cand a izbucnit Razboiul Civil. Parintii
ei erau abolitionisti si a avut un rol activ in ceea ce priveste
ingrijirea ranitilor si ajutorul dat sclavilor fugari pentru a-i
proteja.La 17 ani, dupa ce razboiul s-a incheiat, Perry s-a mutat cu
familia ei la o ferma din Canton, Massachusetts unde a inceput sa fie
interesata de peisaje si natura. In 1884 Perry si-a inceput
pregatirea artistica formala cu pictorul portretist portrait Alfred
Quentin Collins. Collins a studiat la Académie Julian din Paris sub
indrumarea lui Leon Bonnat. Alti studenti ai lui Bonnat au fost Thomas
Eakins, John Singer Sargent, Walter Gay si Frederic Vinton. In 1885
Perry a lucrat cu Robert Vonnoh, un artist care picta in stilul
impresionist in aer liber la Grez-Sur-Loing din Franta.Opera lui Vonnoh a
reprezentat un stil distinct fata de stilul formal pe care l-a cunoscut
Perry, ceea ce a avut ca rezultat trecerea ei pentru totdeauna la
Impresionism.