incintare
Aş da orice pentru ca Akhmatova să coboare
Din tabloul lui Petrov-Vodkin, şi, fixîndu-mă
cu acea privire….să se întindă lîngă mine
în întuneric.
Primăvara sînt vizitat doar de dorinţe
Nimic nu rămîne de făcut ci doar să mă pierd în lucruri.
‘Primvara, toate păsările
Se întorc la Bibirevo.’
– Îţi aminteşti cînd ţi l-am arătat pe acel bărbat
Şezînd în capul mesei de la Belvedere?
de Kateřina RUDČENKOVÁ
--------------------------
Pictor: Nathan Altman
Titlul: Portretul Annei Akhmatova
Titlul original:
Data: 1914
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: State Russian Museum.
Date despre pictor:
Nathan Altman (n: 22 Decembrie 1889; Vinnytsia, Ukraina - d: 12 Decembrie 1970; Saint Petersburg, Federatia Rusa), pictor rus, grafician, sculptor, designer.
S-a născut la Vinniţa (astăzi în Ucraina). Se înscrie în 1902 la Şcoala de Arte din Odessa, dar în 1907 se retrage, dezamăgit de nivelul scăzut al cursurilor. Revine la Vinniţa şi se decide să lucreze singur. Pleacă la sfărţitul lui 1910 la Paris, unde rămâne pentru un an. Un talent nativ, se familiariză uşor cu ideile şi moda artistica a epocii sale, reuţind să creeze compoziţii elegante şi de calitate, cu puternice influenţe din partea lui Picasso şi Braque.
La sfârşitul lui 1912, Altman se mută la Sankt Petersburg, unde lucrează într-o manieră cubistă şi, în scurt timp, devine un artist cunoscut, mai ales după ce expune lucrarea sa "Portretul Annei Akhmatova", în 1914. Realizează de asemenea şi lucrări de sculptură, grafică şi design, foarte apreciate de critici şi public. După Revoluţia Bolşevica din 1917, simpatiile sale declarate de stânga îl ajută să devină o figură publică, şi realizează o serie de lucrări de propagandă - sculptură, timbre sovietice, decoraţiunile pentru sărbătoarea din Noiembrie 1918, mai multe portrete ale lui Lenin - care aveau să fie publicate într-un impresionant album.
Ulterior va realiza mai ales grafica si va lucra pentru mai multe teatre sovietice, ca designer.
Pleacă în Franţa în 1928, şi odată ajuns acolo, se întoarce la pictură, realizând mai multe peisaje şi naturi statice, încercând o reînviere a principiilor şi tehnicilor impresioniste. Realizează şi ilustraţii pentru cărţi de copii, dar şi pentru o ediţie a Vechiului Testament şi pentru câteva romane ale lui Gogol. Revine în Rusia în 1935, chiar în perioada stalinistă a epurărilor politice. Atmosfera politică şi culturala, îl împiedică să mai joace un rol important în viaţa artistică a U.R.S.S., stilul său fiind respins de cerberii criticii din epocă, aşa că se resemnează şi renunţă la pictură. Pentru tot restul vieţii, va realiza doar ilustraţii de carte, iar în anii 1940 - 1950, va realiza costumele şi decorurile pentru mai multe spectacole de teatru, între care Regele Lear, şi Hamlet. Moare la Leningrad în 1970.