joi, 16 martie 2017

Antonio Donghi - aniversare - Formula pentru fericire la Habarovsk sau în alt loc




Formula pentru fericire la Habarovsk sau în alt loc


Un bulevard larg cu copaci
cu o cafenea mare în aerul însorit
cu cafea neagră şi tare în ceşti foarte mici.


Cineva nu neapărat foarte frumos
bărbat sau femeie care te iubeşte.


O zi delicată.


poezie de Lawrence Ferlinghetti

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -

Descrierea picturii

Femeia stă pe un scaun la o masă goală și așteaptă, poate așteaptă comanda, poate pe altcineva. Privirea ei este ”pierdută”, mâna stângă o are sprijinită de spătarul scaunului iar palemele îi sunt împreunate. Nu are foarte mult spațiu de mișcare, aceasta este senzația lăsată de poziția picioarelor față de masă și presupusa apropiere față de zidul din spate. Cuvântul cheie ar putea să fie ”auster”, atât în ce privește obiectele redate cât și în ce privește emoțiile transmise.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Antonio Donghi
Titlul: Femeie într-o cafenea
Titlul original:
Data: 1931
Stilul: Realism magic
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:


Antonio Donghi a pictat lucrarea în anul 1931/1932 sau în ”anul IX al erei fasciste” fiindcă atunci Italia încă era exemplul socialisto-fascist de urmat în Europa de Vest și SUA (citește Fascismul liberal pentru lămuriri). Părinții săi au fost Ersilia de Santis și Lorenzo, un negustor de stofe din zona Lecco. Frecventează Institutul Regal de Artă din Roma unde arată interes pentru cursurile de decorațiune, în 1916 dobândește licența. În perioada Primului Război Mondial pleacă în Franța ca parte a companiei ”15 ferrovieri”. După război începe să studieze pictura secolelor 17 și 18 în muzeele din Florența și Veneția.
Debutul său artistic este în 1922 la a 15-a expoziție a ”Società amatori e cultori di belle arti di Roma” (Societatea amatorilor și iubitorilor de artă din Roma). Cu o lucrare intitulată Via del Lavatore.
 

Margareta Sterian - aniversare - Dincolo de fereastra mea ...

ANIVERSAREA PICTORIȚEI MARGARETA STERIAN PE VERSURI DE MARGARETA STERIAN

Dincolo de fereastra mea ...

Dincolo de fereastra mea e-atata lumina,
incat schela uitata pare un turn de sidef;
din nou a zidit primavara o gradina cu-nflorite crengi diafane,
brate, ce din parcuri te cheama...
Parfumul lor, mai usor decat orice parfum,
aburind amarui, te-nfioara...


Dansand, vantul poarta trecatorii de subtiori,
pasarile nu mai contenesc pe limba lor.
In asfintit, un indepartat ocean de aur isi rostogoleste valurile marunte pe cer...
Primavara, si eu iti cer acum o veste buna:
ce-a mai ramas din mine, aduna tu-ntr-o mana
si-nsufleteste-mi lutul cu rasuflarea ta.

de Margareta Sterian


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Margareta Sterian
Titlul: Vedere spre oraș din atelierul artistei
Titlul original:
Data:
Stilul: expresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Margareta Sterian (16 martie 1897, Buzău, România – 9 septembrie 1992) a fost o pictoriţă, scriitoare şi traducătoare româncă de origine evreiască din România. A fost căsătorită de două ori: prima dată cu un bancher din Ploiești, iar a doua oară cu poetul Paul Sterian.
Există o fundație numită în memoria ei, fundație care din 1993 decernează premii pentru creație muzeografică și plastică.

miercuri, 15 martie 2017

vis



***

masa plină cu farfuri şi trandafiri.
în cealaltă cameră
un nud
doarme singur
sub cearceaful de satin
şi se visează
la balcon
ascultând o serenadă.

(cav)

Vilmos Aba-Novak - aniversare - în oraşul acesta



ÎN ORAȘUL ACESTA


În orașul acesta, să presupunem o stradă.
Pe strada aceasta, să presupunem o casă.
În această casă,  o cameră.

Și în această cameră o femeie șezând,
stând în întuneric, stând și plângând
după cineva care tocmai a ieșit pe ușă,
și a stins lumina utând că ea este acolo.

11:30


Dacă mai suntem împreună e pentru că
trebuie plivită grădina.

faptele dezinteresate, cele care te fac să reziști
(le-ai putea numi dragoste)
nu mai sunt la preț, dar casa încă se ține.

necesitatea determină totul: dacă vrem să mâncăm
e nevoie să spălăm câteva farfurii.

Umple baia pentru mine (apa să fie cât mai fierbinte!)

Ura și stânjeneala vor dispărea odată
cu horcăitul de muribund al căzii golite.

de Alan BROWNJOHN



----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Vilmos Aba-Novak
Titlul: Homebound
Titlul original: Homebound
Data: 1937
Stilul: expresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor
Aba Novak Vilmos (15 martie 1894 - 29 septembrie 1941) a fost un pictor și un grafician ungur. Compoziții în frescă, tempera și gravuri pe teme religioase (,,Sfântul Francisc predicând păsărilor) și laice (,,Oraș vechi din Sicilia). Între 1921-1923 lucrează la Școala de la Baia Mare

Daniel Ridgway Knight - aniversare cu crizanteme - urma



Urma

Doresc:
ca după vise
pe trupul tău o urmă să nu las.
Să iei în timp ce pleci tu de la mine doar
o tristeţe şi alb atlaz
şi o fărâmă de parfum...
de drumuri cu frunze ce ofilesc
pe sub plopi, puzderii


de Miloš CRNJANSKI ( Miloş Ţârneanski

spitalul din Salyburg, 1917
 



----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Daniel Ridgway Knight
Titlul:Crizanteme
Titlul original: Chrysanthemums
Data:1898
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:


Daniel Ridgway Knight (15 martie 1839 – 9 martie 1924) născut într-o familie stricta de Quaker din Philadelphia, a fost pregatit de muncă într-un magazin local. Knight a ales în schimb arta, înscriindu-se în 1858 la Pennsylvania Academy of the Fine Arts, unde i-a avut colegi pe Mary Cassatt, Thomas Eakins, William Sartain si Everett Shinn. Un student din Franţa, Lucien Grapon, l-a  îmbiat pe Knight cu povesti despre orele frumoase si vinurile bune care se gasesc in Paris.  Dupa ce a ajutat la infiintarea Philadelphia Sketch Club in 1861, Knight a navigat spre Franţa in acelaşi an, fiind primul dintre colegii lui din Philadelphia care face acest lucru. La Paris, Knight s-a înscris la Atelier Gleyre şi la cursurile lui Alexander Cabanel de la Ecole des Beaux-Arts. În timp ce studia la Gleyre, Knight a început relatiile de prietenie pe termen lung cu tinerii impresionisti Alfred Sisley şi Auguste Renoir, o relaţie neobişnuită pentru un pictor aspirant de subiecte istorice. Cum  Războiul civil american s-a aproapiat de Philadelphia in 1863, Knight s-a întors acasă pentru a se înrola. Knight a petrecut următorii zece ani în Philadelphia, continuîndu-şi studiile după război cu colegii membrii ai clubului Sketch Club sau pe cont propriu.Daniel Ridgway Knight a expus picturi istorice, dar, pentru bani, a pictat portrete  şi a predat în studioul său. In 1871, Knight s-a casatorit cu una dintre studentele sale, Rebecca Webster, şi a plecat la Paris cu sotia lui, în luna de miere. Deşi Daniel Ridgway Knight a avut peste cincizeci de ani productivi în fata lui, nu s-a mai întors în America. Prin 1874, Knight a decis să se specializeze, aproape exclusiv, pe ţărănimea franceză, in mediul lor de la domiciliu şi la munca campului. Precedentul în aceaste alegeri l-au avut artistii şcolii de la Barbizon, în special Jean-Francois Millet.
Daniel Ridgway Knight a pictat, de asemenea, mai multe picturi  mari pentru  expoziţii importante, cea mai cunoscuta fiind „Hailing the Ferry” (1888, Pennsylvania Academy of the Fine Arts), care a câştigat a treia medalie de aur la Salonul de la Paris din 1888. Acest tablou este punctul culminant al lucrărilor de început ale lui Daniel Ridgway Knight, picturi care arată afinităţi sociale şi stilistice ca la Jules Bastien-Lepage,  Jules Breton, artişti cu care a fost frecvent comparat.