duminică, 9 iulie 2017

David Hockney - Primăvara târziu

ANIVERSARE CU IZ DE LUMINĂ ŞI CULOARE - DAVID HOCKNEY
ANIVERSARE CU IZ DE POEZIE - JAN NERUDA

Da, vei vedea, natura

Da, vei vedea, natura, vei vedea
că mult timp îmi vei fi însoţitoare -
tu te-ai schimbat din stânci spre crengi,
şi eu la fel, din cap până-n picioare.

E pasul mai uşor, şi-n glesne simt
cum îmi zvâcneşte-o vână jucăuşă,
mă tăvălesc prin iarbă şi alerg
în loc să merg frumos pe cărăruşă.

În cale când îmi murmură-un pârâu,
mă-mbie la taifas prietenia,
când lunca-mi iese-n cale, drept salut,
îmi zvârl în sus, cu-un chiot, pălăria.

De-mi înfloreşte-n drum un tânăr pom,
îi mângâi trunchiul, coama lui pletoasă,
şi glasul meu de bariton l-încerc
când cântă-n pom o pasăre aleasă.

Pe unde merg, oriunde m-aş afla,
găsesc câte ceva să mă amuze -
petala unei roze smulg apoi
şi-un cânt de chef îl fluier printre buze.

de Jan Neruda
 



-----------------------------------------------------------------------------
Jan Nepomuk Neruda (cehă: [ˈjan ˈnɛpomuk ˈnɛruda]; 9 iulie 1834 – 22 august 1891) a fost un jurnalist, scriitor și poet ceh, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai realismului ceh și un membru al Școlii din Mai.
-----------------------------------------------------------------------------

Pictor: David Hockney
Titlul:Primăvara târziu
Titlul original:
Data: Mai 2006
Material:
Tehnică:
Dimensiuni:
Deţinător:

Date despre pictor:
La 25 de ani Hockney devine celebru. Cu părul vopsit în blond şi ţigara în mână, homosexual declarat, Hockney cucereşte scena artistică a timpului său. Devine unul din cei care au influenţat legile tolerante acceptate în 1967 în Britania. Hockney a fost fascinat de poetul Walt Whitman pe care îl citeşte şi îl imită în America, în timpul unui sejur la NY în1961. În Anglia, Hockney învaţă artă la Bradford College, apoi la Royal College în Londra, seducând publicul cu pânze mari, puternic colorate.
Cu umor şi maliţie Hocney adresează figura, trupul, peisajul realist sau suprarealist. Succesul îl ameţeşte şi în 1964 se mută în Los Angeles- USA. Aici apar desene de bărbaţi goi, scene intime la piscină ,sau peisaje Californiene pline de o pură plăcere. O expoziţie itinerantă expusă de muzeul de Artă Tel Aviv se ocupă de un alt aspect al muncii pictorului şi anume ilustraţia de carte , grafică, relaţionarea sa la cuvântul scris şi tipărit. Pictură abstractă îl atrăgea din 1959 când cunoaşte la galeria Tate lucrările lui Alan Davie şi Jackson Pollock. La colegiul Regal îl cunoscuse pe americanul R.B Kitaj cu care devine prieten. Kitaj îl încurajează la citit, la aprecierea literaturii care va deveni după 1960 subiect al unor picturi. Începe să scrie pe pânză incitând la citire împreună cu figurile portretizate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu