Romanță mecanică
Te-ai imprimat în suflet ca-n clişeu
Portret de Evă vinovată
Alungată
Din grădini de Elizeu.
Te-ai imprimat iubită,
Fină şi seducătoare
Lumină,
Şi rouă cristalină,
Căzută pe o floare
Ofilită...
de Virgil Gheorghiu
(din vol. Cântările răsăritului, 1925)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Frank Weston Benson
Titlul: Din nou soare
Titlul original: Againts the sun
Data: c.1906
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea: 24 3/4 x 30 in.
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor:
Frank Weston Benson ( Frank W. Benson, 24 martie 1862 – 15 noiembrie
1951) a fost un pictor american din Salem, Massachusetts cunoscut pentru
portretele sale realiste, picturile impresioniste, acuarele si schite.
Si-a inceput cariera pictand portrete ale familiilor distinse si picturi
murale pentru Biblioteca Congresului. De asemenea a realizat numeroase
picturi in ulei, acuarele si schite de peisaje salbatice.
In 1880,
Benson a inceput sa studieze la School of the Museum of Fine Arts,
Boston sub indrumarea lui Otto Grundmann, iar in 1883 la Académie Julian
din Paris. A fost membru fondator al grupului artistic Ten American
Painters, al American Academy of Arts and Letters si al The Guild of
Boston Artists.
Frank Weston Benson a fost fiul lui George Wiggin
Benson, un broker de bumbac si al Elisabethei Poole, din familii care au
fondat Salemul, Massachusetts.
Tatal lui Benson i-a dat fiului sau o
pusca si l-a invatat sa impuste pasari salbatice de pe tarmul de nord,
din campii si mlastini.El isi petrecea weekend-urile vanand sau pescuind
in campii, mlastini si pe rauri.
Un avid observator al pasarilor si
vanator de rate salbatice, Benson a dorit sa devina ilustrator
ornitolog.Si-a inceput studiile la School of the Museum of Fine Arts,
Boston in 1880, iar acolo s-a imprietenit cu Joseph Lindon Smith, Robert
Reid si Edmund Charles Tarbell. Capitalizand ceea ce invatase, Benson a
dat ore de desen in Salem si a pictat peisaje in vara lui 1882.
La
aniversarea a 21 de ani, Benson a primit de la parintii lui 2.000 $
pentru a studia in Europa.A calatorit la Paris si a studiat la Académie
Julian din 1883 pana in 1884 impreuna cu Edmund Tarbell si Joseph Lindon
Smith.La Academie, Benson a studiat sub indrumarea lui Jules Joseph
Lefebvre, William Turner Dannat si Gustave Boulanger.
Aici este Labirintul în care stau de vorbă cu pictorii. Paznicul muzeului îmi este prieten. Mă uimește chiar și prezența mea de aici. Sunt visătorul din "Imagine" și prieten cu Van Gogh. Ceasul cu cuc de la tata măsoară încă secundele.
vineri, 24 martie 2017
Frank Weston Benson - aniversare - pe plajă
ANIVERSAREA PICTORULUI FRANK WESTON BENSON
Mi-ești astăzi în busole arătată,
Port cu rada boltită-n tăceri,
Unde m-ar adormi-n legende corăbieri,
Și viața mi-ar sta-n ape dulci ancorată.
Tu-mi prefaci deșertul în transparența zărilor,
Polare neguri în fildeș de clavire,
Și reverși pe umilite cimitire,
Unita fosforescență a mărilor.
de Virgil Gheorghiu
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Frank Weston Benson
Titlul: Vara pe țărm
Titlul original:Summer
Data:
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea: 24 3/4 x 30 in.
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor:
Frank Weston Benson ( Frank W. Benson, 24 martie 1862 – 15 noiembrie 1951) a fost un pictor american din Salem, Massachusetts cunoscut pentru portretele sale realiste, picturile impresioniste, acuarele si schite. Si-a inceput cariera pictand portrete ale familiilor distinse si picturi murale pentru Biblioteca Congresului. De asemenea a realizat numeroase picturi in ulei, acuarele si schite de peisaje salbatice.
In 1880, Benson a inceput sa studieze la School of the Museum of Fine Arts, Boston sub indrumarea lui Otto Grundmann, iar in 1883 la Académie Julian din Paris. A fost membru fondator al grupului artistic Ten American Painters, al American Academy of Arts and Letters si al The Guild of Boston Artists.
Frank Weston Benson a fost fiul lui George Wiggin Benson, un broker de bumbac si al Elisabethei Poole, din familii care au fondat Salemul, Massachusetts.
Tatal lui Benson i-a dat fiului sau o pusca si l-a invatat sa impuste pasari salbatice de pe tarmul de nord, din campii si mlastini.El isi petrecea weekend-urile vanand sau pescuind in campii, mlastini si pe rauri.
Un avid observator al pasarilor si vanator de rate salbatice, Benson a dorit sa devina ilustrator ornitolog.Si-a inceput studiile la School of the Museum of Fine Arts, Boston in 1880, iar acolo s-a imprietenit cu Joseph Lindon Smith, Robert Reid si Edmund Charles Tarbell. Capitalizand ceea ce invatase, Benson a dat ore de desen in Salem si a pictat peisaje in vara lui 1882.
La aniversarea a 21 de ani, Benson a primit de la parintii lui 2.000 $ pentru a studia in Europa.A calatorit la Paris si a studiat la Académie Julian din 1883 pana in 1884 impreuna cu Edmund Tarbell si Joseph Lindon Smith.La Academie, Benson a studiat sub indrumarea lui Jules Joseph Lefebvre, William Turner Dannat si Gustave Boulanger.
Benson a fost „profund influenat” de Jan Vermeer si Diego Velázquez, maestri din secolul al XVII-lea.
Mi-ești astăzi în busole arătată,
Port cu rada boltită-n tăceri,
Unde m-ar adormi-n legende corăbieri,
Și viața mi-ar sta-n ape dulci ancorată.
Tu-mi prefaci deșertul în transparența zărilor,
Polare neguri în fildeș de clavire,
Și reverși pe umilite cimitire,
Unita fosforescență a mărilor.
de Virgil Gheorghiu
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Frank Weston Benson
Titlul: Vara pe țărm
Titlul original:Summer
Data:
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea: 24 3/4 x 30 in.
Unde se gaseste: Colecție privată
Date despre pictor:
Frank Weston Benson ( Frank W. Benson, 24 martie 1862 – 15 noiembrie 1951) a fost un pictor american din Salem, Massachusetts cunoscut pentru portretele sale realiste, picturile impresioniste, acuarele si schite. Si-a inceput cariera pictand portrete ale familiilor distinse si picturi murale pentru Biblioteca Congresului. De asemenea a realizat numeroase picturi in ulei, acuarele si schite de peisaje salbatice.
In 1880, Benson a inceput sa studieze la School of the Museum of Fine Arts, Boston sub indrumarea lui Otto Grundmann, iar in 1883 la Académie Julian din Paris. A fost membru fondator al grupului artistic Ten American Painters, al American Academy of Arts and Letters si al The Guild of Boston Artists.
Frank Weston Benson a fost fiul lui George Wiggin Benson, un broker de bumbac si al Elisabethei Poole, din familii care au fondat Salemul, Massachusetts.
Tatal lui Benson i-a dat fiului sau o pusca si l-a invatat sa impuste pasari salbatice de pe tarmul de nord, din campii si mlastini.El isi petrecea weekend-urile vanand sau pescuind in campii, mlastini si pe rauri.
Un avid observator al pasarilor si vanator de rate salbatice, Benson a dorit sa devina ilustrator ornitolog.Si-a inceput studiile la School of the Museum of Fine Arts, Boston in 1880, iar acolo s-a imprietenit cu Joseph Lindon Smith, Robert Reid si Edmund Charles Tarbell. Capitalizand ceea ce invatase, Benson a dat ore de desen in Salem si a pictat peisaje in vara lui 1882.
La aniversarea a 21 de ani, Benson a primit de la parintii lui 2.000 $ pentru a studia in Europa.A calatorit la Paris si a studiat la Académie Julian din 1883 pana in 1884 impreuna cu Edmund Tarbell si Joseph Lindon Smith.La Academie, Benson a studiat sub indrumarea lui Jules Joseph Lefebvre, William Turner Dannat si Gustave Boulanger.
Benson a fost „profund influenat” de Jan Vermeer si Diego Velázquez, maestri din secolul al XVII-lea.
Orest Adamovich Kiprensky - aniversare - Put putujem
ANIVERSAREA PICTORULUI RUS OREST ADAMOVICH KIPRENSKY
Sunt pe drum
(Put putujem)
Hei, inimioară, hei, iubire veche
Nu pot să mai aştept după tine.
Sunt pe drum, drumul îndepărtat
Toată viaţa te voi iubi, nu uita
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.
Nimic nu mă poate vindeca
Doar poza ta mi-a mai rămas
Sunt pe drum, drumul îndepărtat
Ochii mei nu văd zorii
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.
Hei, inimioară, hei, iubire veche,
De ce nu-mi duce vântul cuvintele spre tine
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.
GRUPA MAGAZIN – CROATIA
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Orest Adamovich Kiprensky
Titlul: Saraca Lisa
Titlul original: Бедная Лиза
Data: 1827
Stilul: Romanticism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea: 39 x 45 cm
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Orest Adamovich Kiprensky(in rusa: Орест Адамович Кипренский 24 martie 1782 – 17 octombrie 1836) a fost un pictor portretist rus renumit din perioada Romantismului. Cel mai cunoscut tablou al sau e probabil portretul poetului Alexander Pushkin (1827), care l-a determinat pe poet sa remarce „oglinda care ma flateaza”. Orest s-a nascut in satul Koporye de langa Saint Petersburg pe 24 martie 1782. A fost fiul nelegitim al mosierului Alexey Dyakonov, de aici, numele lui a derivat din Kypris, unul din numele grecesti ale zeitei iubirii. A fost crescut in familia lui Adam Shvalber, un iobag. Desi Kiprensky s-a nascut iobag, el a fost eliberat din iobagie la nastere, iar mai tarziu, tatal lui l-a ajutat sa intre la scoala cu internat a Academiei Imperiale de Arta din Saint Petersburg in 1788 (cand Orest avea doar sase ani).
A studiat acolo pana in 1803. A mai ramas la Academie inca trei ani pentru a indeplini cerintele necesare pentru castigarea medaliei de aur. Castigarea premiului intai pentru lucrarea „Prince Dmitri Donskoi after the Battle of Kulikovo” (1805) i-a permis tanarului artist sa mearga in strainatate sa studieze arta in Europa.
Cu un an inainte de absolvirea scolii, in 1804, el a pictat portretul lui Adam Shvalber, tatal lui vitreg, care a fost de mare succes. Portretul i-a impresionat asa de mult pe contemporanii sai, incat membrii de la Academia de Arte din Neapole l-au solicitat sa picteze dupa marii maestri – Rubens sau van Dyck.
In Italia a cunoscut o fata, Anne Maria Falcucci (Mariucci), de care s-a atasat. A cumparat-o de la familia ei desfranata si a luat-o sub tutela sa. La plecarea din Italia, el a trimis-o la o manastire romano- catolica.
In 1828, Kiprensky s-a intors in Italia, deoarece a primit o scrisoare de la prietenul lui Samuel Halberg, in care-l informa ca au pierdut urma lui Mariucci. Kiprensky a gasit-o pe Mariucci, care fusese transferata la alta manastire. In 1836 s-a casatorit cu ea. A trebuit sa se converteasca la catolicism pentru a se putea casatori. A murit de pneumonie in Roma in acelasi an.
Sunt pe drum
(Put putujem)
Hei, inimioară, hei, iubire veche
Nu pot să mai aştept după tine.
Sunt pe drum, drumul îndepărtat
Toată viaţa te voi iubi, nu uita
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.
Nimic nu mă poate vindeca
Doar poza ta mi-a mai rămas
Sunt pe drum, drumul îndepărtat
Ochii mei nu văd zorii
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.
Hei, inimioară, hei, iubire veche,
De ce nu-mi duce vântul cuvintele spre tine
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.
GRUPA MAGAZIN – CROATIA
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Orest Adamovich Kiprensky
Titlul: Saraca Lisa
Titlul original: Бедная Лиза
Data: 1827
Stilul: Romanticism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea: 39 x 45 cm
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Orest Adamovich Kiprensky(in rusa: Орест Адамович Кипренский 24 martie 1782 – 17 octombrie 1836) a fost un pictor portretist rus renumit din perioada Romantismului. Cel mai cunoscut tablou al sau e probabil portretul poetului Alexander Pushkin (1827), care l-a determinat pe poet sa remarce „oglinda care ma flateaza”. Orest s-a nascut in satul Koporye de langa Saint Petersburg pe 24 martie 1782. A fost fiul nelegitim al mosierului Alexey Dyakonov, de aici, numele lui a derivat din Kypris, unul din numele grecesti ale zeitei iubirii. A fost crescut in familia lui Adam Shvalber, un iobag. Desi Kiprensky s-a nascut iobag, el a fost eliberat din iobagie la nastere, iar mai tarziu, tatal lui l-a ajutat sa intre la scoala cu internat a Academiei Imperiale de Arta din Saint Petersburg in 1788 (cand Orest avea doar sase ani).
A studiat acolo pana in 1803. A mai ramas la Academie inca trei ani pentru a indeplini cerintele necesare pentru castigarea medaliei de aur. Castigarea premiului intai pentru lucrarea „Prince Dmitri Donskoi after the Battle of Kulikovo” (1805) i-a permis tanarului artist sa mearga in strainatate sa studieze arta in Europa.
Cu un an inainte de absolvirea scolii, in 1804, el a pictat portretul lui Adam Shvalber, tatal lui vitreg, care a fost de mare succes. Portretul i-a impresionat asa de mult pe contemporanii sai, incat membrii de la Academia de Arte din Neapole l-au solicitat sa picteze dupa marii maestri – Rubens sau van Dyck.
In Italia a cunoscut o fata, Anne Maria Falcucci (Mariucci), de care s-a atasat. A cumparat-o de la familia ei desfranata si a luat-o sub tutela sa. La plecarea din Italia, el a trimis-o la o manastire romano- catolica.
In 1828, Kiprensky s-a intors in Italia, deoarece a primit o scrisoare de la prietenul lui Samuel Halberg, in care-l informa ca au pierdut urma lui Mariucci. Kiprensky a gasit-o pe Mariucci, care fusese transferata la alta manastire. In 1836 s-a casatorit cu ea. A trebuit sa se converteasca la catolicism pentru a se putea casatori. A murit de pneumonie in Roma in acelasi an.
joi, 23 martie 2017
Alphonse Osbert - aniversare - La Mer a Siouville
ANIVERSAREA PICTORULUI FRANCEZ ALPHONSE OSBERT
* * *
în fiecare dimineaţă tărmul cheamă valul
parfumează aerul cu o briză sărată
pescăruşii navigatori ai cerului
poartă în irişi
imaginea îmbrăţişărilor noastre
amintiri provocate de lună.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Alphonse Osbert
Titlul: La Mer a Siouville
Titlul original: La Mer a Siouville
Data:
Stilul: Simbolism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Alphonse Osbert (23 martie 1857 – 11 august 1939) a fost un pictor francez simbolist.
A studiat la Ecole des Beaux Arts, la inceput, a fost pasionat de maestrii spanioli, mai ales de Jusepe de Ribera. O schimbare a stilului sau academic a facut-o pe la sfarsitul anilor 1880 sub influenta post-impresionismului si simbolismului. Osbert a abandonat pictura naturalistica in favoarea tehnicii pointilliste cum au pictat Seurat si Signac. A fost inspirat de Pierre Puvis de Chavannes si de simbolisti, a ales sa renunte la pictarea subiectelor din lumea reala si a dezvoltat un limbaj vizual poetic propriu. Stilul lui consta in muze fantomatice in peisaje misterioase scaldate de o lumina nepamanteana a soarelui sau a lunii, redata prin folosirea abundenta a culorii albastre. In anii 1890 a fost asociat cu Joséphin Péladan si ordinul sau, Rosicrucianism-ul.
Lucrarile de mai tarziu ale lui Osbert includ cateva comenzi de fresce.
* * *
în fiecare dimineaţă tărmul cheamă valul
parfumează aerul cu o briză sărată
pescăruşii navigatori ai cerului
poartă în irişi
imaginea îmbrăţişărilor noastre
amintiri provocate de lună.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Alphonse Osbert
Titlul: La Mer a Siouville
Titlul original: La Mer a Siouville
Data:
Stilul: Simbolism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Alphonse Osbert (23 martie 1857 – 11 august 1939) a fost un pictor francez simbolist.
A studiat la Ecole des Beaux Arts, la inceput, a fost pasionat de maestrii spanioli, mai ales de Jusepe de Ribera. O schimbare a stilului sau academic a facut-o pe la sfarsitul anilor 1880 sub influenta post-impresionismului si simbolismului. Osbert a abandonat pictura naturalistica in favoarea tehnicii pointilliste cum au pictat Seurat si Signac. A fost inspirat de Pierre Puvis de Chavannes si de simbolisti, a ales sa renunte la pictarea subiectelor din lumea reala si a dezvoltat un limbaj vizual poetic propriu. Stilul lui consta in muze fantomatice in peisaje misterioase scaldate de o lumina nepamanteana a soarelui sau a lunii, redata prin folosirea abundenta a culorii albastre. In anii 1890 a fost asociat cu Joséphin Péladan si ordinul sau, Rosicrucianism-ul.
Lucrarile de mai tarziu ale lui Osbert includ cateva comenzi de fresce.
Alexei Ivanovich Korzukhin - aniversare - eşarfă
ANIVERSAREA PICTORULUI RUS ALEXEI IVANOVICH KORZUKHIN
vis
în pădurea cu brazi argintii
copleşită de frumuseţea ei
o fetiţă visează
la alte fetiţe cu eşarfă pe cap
care au împletit
coşul de răchită.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Alexei Ivanovich Korzukhin
Titlul: Portret de fetiţă cu eşarfă pe cap
Titlul original:
Data:
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Alexei Ivanovich Korzukhin (23 martie 1835 – 30 octombrie 1894) a fost un pictor rus. Korzukhin s-a nascut in Yekaterinburg pe 23 martie 1835. In 1858 si-a inceput studiile la Academia Imperiala de Arte din St. Petersburg. In 1860, Korzukhin a castigat primul sau premiu pentru pictura „The Drunken Father”. In 1864, el a ajutat la fondarea Asociatiei Artistilor din Petersburg – „Revolta celor 14”. Korzukhin a primit titlul de artist gradul I pentru lucrarea „Commemoration on a Rural Cemetery” (1865). Pentru „The Return of the Father from Fair”, el a primit gradul de academician. In 1870 a devenit membrul fondator al grupului de arta Itinerantii. In 1891 a pictat „The Lord’s Supper”pentru o catedrala in Riga. Korzukhin este probabil cel mai faimos pentru numeroasele sale portrete, fiecare dintre ele fiind caracterizat ca avand o subtila profunzime psihologica. Din acest motiv sunt considerate capodopere ale portretisticii ruse. Alexei Korzukhin a murit in St. Petersburg pe 30 octombrie 1894.
vis
în pădurea cu brazi argintii
copleşită de frumuseţea ei
o fetiţă visează
la alte fetiţe cu eşarfă pe cap
care au împletit
coşul de răchită.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Alexei Ivanovich Korzukhin
Titlul: Portret de fetiţă cu eşarfă pe cap
Titlul original:
Data:
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Alexei Ivanovich Korzukhin (23 martie 1835 – 30 octombrie 1894) a fost un pictor rus. Korzukhin s-a nascut in Yekaterinburg pe 23 martie 1835. In 1858 si-a inceput studiile la Academia Imperiala de Arte din St. Petersburg. In 1860, Korzukhin a castigat primul sau premiu pentru pictura „The Drunken Father”. In 1864, el a ajutat la fondarea Asociatiei Artistilor din Petersburg – „Revolta celor 14”. Korzukhin a primit titlul de artist gradul I pentru lucrarea „Commemoration on a Rural Cemetery” (1865). Pentru „The Return of the Father from Fair”, el a primit gradul de academician. In 1870 a devenit membrul fondator al grupului de arta Itinerantii. In 1891 a pictat „The Lord’s Supper”pentru o catedrala in Riga. Korzukhin este probabil cel mai faimos pentru numeroasele sale portrete, fiecare dintre ele fiind caracterizat ca avand o subtila profunzime psihologica. Din acest motiv sunt considerate capodopere ale portretisticii ruse. Alexei Korzukhin a murit in St. Petersburg pe 30 octombrie 1894.
Henri-Charles Manguin - aniversare - dimineti ploioase
ANIVERSAREA PICTORULUI HENRI-CHARLES MANGUIN
***
după nebunia unei nopți de primăvară
cearceafuri șifonate.
spune-mi de ce îmi prevestești
zile de neliniști cu dimineți ploioase ?
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Henri-Charles Manguin
Titlul: Răsărit de soare
Titlul original: Henri-Charles Manguin – Le lever
Data:1910
Stilul:fovism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Henri-Charles Manguin (23 martie 1874 – 25 septembrie 1949), pictor fauvist francez.
A fost elevul lui Gustave Moreau la Ecole des Beaux-Arts in Paris, la sfarsitul lui 1894, fiind apropiat de colegii sai Albert Marquet, Henri Matisse, Jean Puy si Georges Rouault, cei care vor forma grupul fovist, dupa celebra expozitie de grup din 1905, de la Salon d’Automne.
Chiar daca stilul folosit de Manguin este mai putin indraznet decat cel al lui Matisse, artistul respingea orice traditie in favoarea fovismului, cu perspective stranii si jocuri de umbre, lumini si texturi.
***
după nebunia unei nopți de primăvară
cearceafuri șifonate.
spune-mi de ce îmi prevestești
zile de neliniști cu dimineți ploioase ?
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Henri-Charles Manguin
Titlul: Răsărit de soare
Titlul original: Henri-Charles Manguin – Le lever
Data:1910
Stilul:fovism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Henri-Charles Manguin (23 martie 1874 – 25 septembrie 1949), pictor fauvist francez.
A fost elevul lui Gustave Moreau la Ecole des Beaux-Arts in Paris, la sfarsitul lui 1894, fiind apropiat de colegii sai Albert Marquet, Henri Matisse, Jean Puy si Georges Rouault, cei care vor forma grupul fovist, dupa celebra expozitie de grup din 1905, de la Salon d’Automne.
Chiar daca stilul folosit de Manguin este mai putin indraznet decat cel al lui Matisse, artistul respingea orice traditie in favoarea fovismului, cu perspective stranii si jocuri de umbre, lumini si texturi.
miercuri, 22 martie 2017
Splendor in the Grass - Splendoare în iarbă (1961)
Splendor in the Grass - Splendoare în iarbă (1961)
„Acum, nimic nu-mi poate-aduce înapoi
Splendoarea-n iarbă trăită de noi doi
Nu vom jeli a florii măreţie
Putere vom găsi în amintirea-i vie.
Chiar dacă-n veci mi-umbri-vor norii
Splendoarea ierbii, semeţia florii
Leac vom găsi, să nu ne doară
În ce păstrăm de-odinioară”
de William Wordsworth
Unul dintre filmele cele mai bune pe care le-am vazut vreodata , este cu siguranta filmul lui Elia Kazan “Splendoare in iarba”. Un film extraordinar despre viata si relatiile interumane, conflictele din societatea americana din anii 60, despre framantarile primei iubiri adevarate din viata a doi adolescenti, prinsi intre pasiune si prejudecatile parintilor, care se incapataneaza sa creada ca ce vor ei pentru copiii lor e cel mai bine. Destul de actual, nu vi se pare?
Dar de fiecare data cand revad filmul (si recunosc ca nu de putine ori simt nevoia sa revad macar fragmente), ma emotioneaza, pe langa jocul remarcabil al actritei Nathalie Wood, si mesajul poeziei lui William Wordsworth numita „Oda semnelor nemuririi”: „Sa privim cu curaj inainte,sa pastram ce-a mai ramas,vom fi ce am fost,si mai mult inca…”
Si daca nu ati vazut vreodata filmul „Splendor in the grass”, vi-l recomand cu caldura…trairi, zbucium, tinerete, boala , prea multa iubire…siropos? deloc…o felie de viata asa cum nu mai vezi prea des in filmele din ultima vreme
„Acum, nimic nu-mi poate-aduce înapoi
Splendoarea-n iarbă trăită de noi doi
Nu vom jeli a florii măreţie
Putere vom găsi în amintirea-i vie.
Chiar dacă-n veci mi-umbri-vor norii
Splendoarea ierbii, semeţia florii
Leac vom găsi, să nu ne doară
În ce păstrăm de-odinioară”
de William Wordsworth
Unul dintre filmele cele mai bune pe care le-am vazut vreodata , este cu siguranta filmul lui Elia Kazan “Splendoare in iarba”. Un film extraordinar despre viata si relatiile interumane, conflictele din societatea americana din anii 60, despre framantarile primei iubiri adevarate din viata a doi adolescenti, prinsi intre pasiune si prejudecatile parintilor, care se incapataneaza sa creada ca ce vor ei pentru copiii lor e cel mai bine. Destul de actual, nu vi se pare?
Dar de fiecare data cand revad filmul (si recunosc ca nu de putine ori simt nevoia sa revad macar fragmente), ma emotioneaza, pe langa jocul remarcabil al actritei Nathalie Wood, si mesajul poeziei lui William Wordsworth numita „Oda semnelor nemuririi”: „Sa privim cu curaj inainte,sa pastram ce-a mai ramas,vom fi ce am fost,si mai mult inca…”
Si daca nu ati vazut vreodata filmul „Splendor in the grass”, vi-l recomand cu caldura…trairi, zbucium, tinerete, boala , prea multa iubire…siropos? deloc…o felie de viata asa cum nu mai vezi prea des in filmele din ultima vreme
Ernest Lawson - aniversare - elegie
Elegie
Să plângem patul de flăcări, rozele de culcare
Azi răsfoite cu pasiuni de ierbare.
O singură arşiţă unui poetic orgoliu;
Haitul stelelor ni se revarsă peste doliu.
De câteor mâini strânse voi nu aţi trecut,
În leagăn speriat şi mut,
Printre chemările spinilor
Ca veveriţi în orga pinilor.
Vino să-ngenunchem pe cer; împrăştiat de plecări,
Corul miresmelor de întâie dimineaţă,
Poate odată,
Ca o ploaie de fluturi, de înfiorări
Se va reîntoarce peste uitata viaţă.
de Virgil Gheorghiu
Ernest Lawson (22 martie 1873 – 18 decembrie 1939) a fost un pictor
canadiano-american si membru al The Eight, un grup de artisti din care
faceau parte Robert Henri, Everett Shinn, John Sloan, Arthur B. Davies,
Maurice Prendergast, George Luks si William J. Glackens. Cu toate ca
Lawson a pictat mai mult peisaje, el a pictat si cateva scene urbane
realiste pentru expozitia din 1908 a grupului The Eight. Stilul lui a
fost infuentat mult de impresionism, in special de stilul pictorilor John Henry Twachtman, Alfred Sisley si J. Alden Weir.
Chiar daca a fost considerat impresionist, lucrarile lui Lawson se incadreaza stilistic intre impresionism si realism.
Lawson s-a nascut in 1873 la Halifax, Nova Scotia si a ajuns in America in 1888, stabilindu-se in Kansas City. In 1891 s-a mutat in New York si in curand a intrat la Art Students League la clasa lui Twachtman. Si-a continuat studiile cu el la Cos Cob, Connecticut, a fost si studentul lui J. Alden Weir la scoala lor de arta. Lawson a vizitat Franta in 1893 si a studiat la Académie Julian cu Benjamin Constant si Jean-Paul Laurens, l-a cunoscut si pe Alfred Sisley. Dupa ce s-a reintors in Statele Unite, si-a format stilul sau propriu incurajat de Henri si ceilalti artisti independenti cu care a inceput sa se asocieze prin 1903.
Lawson s-a mutat in Manhattan in 1899 si a inceput sa exploreze imprejurimile pe care le-a si pictat. De asemenea a calatorit destul de des, pictand si alte locuri. Prima sa expozitie solo a fost la Pennsylvania Academy in 1907, unde a castigat premiul la concursul anual pentru peisaje de iarna, o tema care a devenit subiectul sau preferat.In 1917 a devenit academician la National Academy. Lawson a expus ca membru al Canadian Art Club intre 1911 si 1915.
Lawson a castigat numeroase premii de-a lungul carierei sale si era bine privit, cu toate acestea, a avut dificultati financiare. La fel ca ceilalti realisti, el a lucrat direct din subiect, iar locurile pe care le-a vizitat i-au servit ca subiecte.
In ultimii sai ani, sanatatea lui s-a deteriorat rapid, iaar el s-a inecat in circumstante misterioase in timp ce inota la Miami Beach, Florida, in 1939.
Lawson s-a nascut in 1873 la Halifax, Nova Scotia si a ajuns in America in 1888, stabilindu-se in Kansas City. In 1891 s-a mutat in New York si in curand a intrat la Art Students League la clasa lui Twachtman. Si-a continuat studiile cu el la Cos Cob, Connecticut, a fost si studentul lui J. Alden Weir la scoala lor de arta. Lawson a vizitat Franta in 1893 si a studiat la Académie Julian cu Benjamin Constant si Jean-Paul Laurens, l-a cunoscut si pe Alfred Sisley. Dupa ce s-a reintors in Statele Unite, si-a format stilul sau propriu incurajat de Henri si ceilalti artisti independenti cu care a inceput sa se asocieze prin 1903.
Lawson s-a mutat in Manhattan in 1899 si a inceput sa exploreze imprejurimile pe care le-a si pictat. De asemenea a calatorit destul de des, pictand si alte locuri. Prima sa expozitie solo a fost la Pennsylvania Academy in 1907, unde a castigat premiul la concursul anual pentru peisaje de iarna, o tema care a devenit subiectul sau preferat.In 1917 a devenit academician la National Academy. Lawson a expus ca membru al Canadian Art Club intre 1911 si 1915.
Lawson a castigat numeroase premii de-a lungul carierei sale si era bine privit, cu toate acestea, a avut dificultati financiare. La fel ca ceilalti realisti, el a lucrat direct din subiect, iar locurile pe care le-a vizitat i-au servit ca subiecte.
In ultimii sai ani, sanatatea lui s-a deteriorat rapid, iaar el s-a inecat in circumstante misterioase in timp ce inota la Miami Beach, Florida, in 1939.
Anthony van Dyck - aniversare - autoportret cu floarea-soarelui
ANIVERSAREA PICTORULUI FLAMAN ANTHONY VAN DYCK
gânduri
gândurile lui nu sunt altceva decât tablouri
o floarea soarelui
portrete de domnisoare
portrete cu familii
capete triste
lorzi
peisaje cu Jupiter and
Antiope
cantareti la cimpoi
calarati pe cai arabi
o respiraţie.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Spre sfârşitul vieţii, van Dyck dorea să picteze şi altceva în afară de portrete, considerate în această perioadă ca fiind un gen inferior al picturii şi se orientează spre tematica istorică sau mitologică - "Amor şi Psyche", 1638. Totuşi, în istoria artei el figurează mai ales ca portretist. Nivelul înalt şi caracterul inovator al pînzelor sale au consolidat timp de două secole genul cunoscut sub numele de "portret aristocratic".
Spre sfârşitul vieţii, van Dyck dorea să picteze şi altceva în afară de portrete, considerate în această perioadă ca fiind un gen inferior al picturii şi se orientează spre tematica istorică sau mitologică - "Amor şi Psyche", 1638. Totuşi, în istoria artei el figurează mai ales ca portretist. Nivelul înalt şi caracterul inovator al pînzelor sale au consolidat timp de două secole genul cunoscut sub numele de "portret aristocratic".
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Anthony van Dyck
Titlul: Autoportret cu floarea soarelui
Titlul original:
Data:1632au
Stilul:Baroc
Mod de realizare:Ulei pe panza
Dimensiunea: 60 x 73 cm
Unde se gaseste: Colectie privata
Date despre pictor:
Antoon van Dyck (n. 22
martie 1599, Antwerpen – d. 9 decembrie 1641, Londra) a fost unul dintre cei
mai mari pictori și creatori de gravuri
flamanzi, reprezentant al stilului baroc, discipol al lui Rubens, inovator în
folosirea gravurii cu „acquaforte”. Devine celebru în calitate de pictor al curții regelui Carol I Stuart al Angliei. Antoon
van Dyck s-a născut pe 22 martie 1599 în Antwerpen, fiu al negustorului de țesături Frans van Dyck. Vocația lui pentru desen îl determină pe tatăl
său în 1609 să-l dea ucenic în atelierul lui Hendrik van Balen, una dintre
personalitățile remarcabile ale orașului Antwerpen. Deja de la vârsta de
paisprezece ani, van Dyck pictează portrete și
autoportrete valoroase. În anul 1613 devine asistentul lui Rubens, cunosut în întreaga Europă. Măiestria tehnicii tânărului
artist este atât de mare, încât Rubens, vorbind despre compozițiile proiectate de el însuși, dar executate de asistenții săi, nu ezită să prezinte lucrările
tânărului van Dyck ca fiind ale sale. În anul 1618, numele „Antoon van Dyck”
figurează în registrele „Ghildei” (breslei) pictorilor orașului Antwerpen, cu mențiunea „maestru”. În anul 1620, pictorul
acceptă invitația de a veni la Londra,
formulată de două personalități ale curții regale engleze, contele Arundel și vicontele Purbeck, fiul lordului
Buckingham. La Londra, începe să execute portrete și are ocazia să admire tablourile lui Tiziano, care se găseau
în colecțiile englezești. Începând cu anul 1620, regele Iacob I îi
acordă o rentă anuală în valoare de 100 funzi. În anul 1632, van Dyck se află
pentru a doua oară la Londra, unde își
pune talentul în slujba regelui Carol I Stuart, care îl va numi „„Prim-pictor
în Serviciul Majestății Sale Regale””,
acordându-i o rentă anuală în valoare de 200 funzi. În total, artistul va
executa unssprezece portrete regale. În tabloul (1635) plin de eleganță reprodus aici, Carol I este portretizat la
marginea pădurii, într-o atitudine demnă, îmbrăcat în catifea și satin, cu o pălărie neagră mare. Van Dyck
reduce ponderea culorii, pe pânza groasă, grunduită așterne un prim strat de bază, după care întinde două-trei
straturi de culoare, folosind cel mai adesea ulei de in. Pentru a lega tonurile
de albastru, folosește gălbenuș de ou amestecat cu lapis-lazuli, din azurit
sau smalț. La curtea regală duce o viață pompoasă și
libertină, trăiește în aceeași opulență
ca și cea a clienților și
protectorilor săi. În anul 1639 van Dyck se căsătorește cu Mary Ruthven, o doamnă din suita reginei Henrietta-Maria. După doi ani
petrecuți la Antwerpen și Paris,
pictorul se întoarce la Londra. În anul 1641 se îmbolnăvește grav. Pe 4 decembrie al acestui an,
artistul își scrie testamentul și cinci zile mai târziu încetează din viață.
Richard E. Miller - aniversare - Cafe de nuit
ANIVERSAREA PICTORULUI IMPRESIONIST RICHARD E. MILLER
* * *
la sfârşitul unei zile
florărese indiferente vând flori
unor jobenuri cenuşii.
la mese
scaune goale
tristeţi fugare
rătăcesc prin lume.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Richard E. Miller
Titlul: Cafenea
Titlul original: Cafe de nuit
Data:1920
Stilul:impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Richard E. Miller (22 martie 1875 – 1943), pictor american impresionist.
Si-a inceput studiile artistice in orasul sau natal, St Louis, iar in 1898 pleaca la Paris, la fel ca multi alti artisti americani, atras de libertatea si principiile noii arte franceze. Ramane in Franta timp de 16 ani, devenind unul dintre membrii marcanti ai Grupului Giverny, o grupare de artisti impresionisti americani care lucrau in apropiere de satul Giverny.
Pictorii americani au fost atrasi aici mai ales de faima celebrului impresionist Claude Monet si in special de povestile despre fabuloasa gradina a acestuia. La fel ca si conationalii sai, Miller prefera peisajele luxuriante, avand in centru personaje feminine, in gradini sau paduri. Odata cu izbucnirea primului razboi mondial Miller paraseste Franta si se stabileste in California, unde continua sa lucreze in aceeasi maniera impresionista pana in perioada interbelica.
* * *
la sfârşitul unei zile
florărese indiferente vând flori
unor jobenuri cenuşii.
la mese
scaune goale
tristeţi fugare
rătăcesc prin lume.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Richard E. Miller
Titlul: Cafenea
Titlul original: Cafe de nuit
Data:1920
Stilul:impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Richard E. Miller (22 martie 1875 – 1943), pictor american impresionist.
Si-a inceput studiile artistice in orasul sau natal, St Louis, iar in 1898 pleaca la Paris, la fel ca multi alti artisti americani, atras de libertatea si principiile noii arte franceze. Ramane in Franta timp de 16 ani, devenind unul dintre membrii marcanti ai Grupului Giverny, o grupare de artisti impresionisti americani care lucrau in apropiere de satul Giverny.
Pictorii americani au fost atrasi aici mai ales de faima celebrului impresionist Claude Monet si in special de povestile despre fabuloasa gradina a acestuia. La fel ca si conationalii sai, Miller prefera peisajele luxuriante, avand in centru personaje feminine, in gradini sau paduri. Odata cu izbucnirea primului razboi mondial Miller paraseste Franta si se stabileste in California, unde continua sa lucreze in aceeasi maniera impresionista pana in perioada interbelica.
Francois Gall - Attent al la coupole, Paris - o pălărie albastră
ANIVERSAREA PICTORULUI IMPRESIONIST FRANCOIS GALL
* * *
o masă rotundă.
la umbra unei pahar cu lămâiţă
o pălărie albastră
acoperă gânduri melancolice.
nici o odihnă.
o altă viaţă
se strecoară
ca să-şi petreacă
sufletul cu ea.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Francois Gall
Titlul: Attent al la coupole, Paris
Titlul original: Attent al la coupole, Paris
Data:1872
Stilul:impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Francois Gall (22 martie 1912 – 9 decembrie 1987), maghiar prin naștere, a devenit un pictor impresionist în tradiția franceză pură după ce s-a mutat la Paris în 1936. El s-a născut în Cluj (Kolozsvar), în Transilvania pe 22 martie 1912 . El a început sa studieze la Academia Regală de Arte Frumoase din Roma în timp ce lucrează în locuri de muncă necalificate pentru a-si asigura un trai. Sprijinul a venit în 1939, când guvernul maghiar i-a acordat lui Gall o bursă.
Șase ani mai târziu, Gall Francois s-a stabilit în Paris și a devenit studentul lui Devambez la Academia Nationala de Arte Frumoase. Gall Francois a admirat foarte mult impresionistii din prima generație și a adoptat conceptele lor in interpretările sale proprii. Scenele pariziene si portrete de femei angajate în activități feminine au fost printre subiectele sale preferate. Gall Fancois este un impresionist modern, aducând la acest stil personalitatea sa unica.
Artistul a participat la diverse expoziții la Salonul din Paris și a devenit un favorit al publicului. În 1963, el a fost onorat cu Premiul Smith Francis. A murit în 9 decembrie 1987 în Paris.
* * *
o masă rotundă.
la umbra unei pahar cu lămâiţă
o pălărie albastră
acoperă gânduri melancolice.
nici o odihnă.
o altă viaţă
se strecoară
ca să-şi petreacă
sufletul cu ea.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Francois Gall
Titlul: Attent al la coupole, Paris
Titlul original: Attent al la coupole, Paris
Data:1872
Stilul:impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Francois Gall (22 martie 1912 – 9 decembrie 1987), maghiar prin naștere, a devenit un pictor impresionist în tradiția franceză pură după ce s-a mutat la Paris în 1936. El s-a născut în Cluj (Kolozsvar), în Transilvania pe 22 martie 1912 . El a început sa studieze la Academia Regală de Arte Frumoase din Roma în timp ce lucrează în locuri de muncă necalificate pentru a-si asigura un trai. Sprijinul a venit în 1939, când guvernul maghiar i-a acordat lui Gall o bursă.
Șase ani mai târziu, Gall Francois s-a stabilit în Paris și a devenit studentul lui Devambez la Academia Nationala de Arte Frumoase. Gall Francois a admirat foarte mult impresionistii din prima generație și a adoptat conceptele lor in interpretările sale proprii. Scenele pariziene si portrete de femei angajate în activități feminine au fost printre subiectele sale preferate. Gall Fancois este un impresionist modern, aducând la acest stil personalitatea sa unica.
Artistul a participat la diverse expoziții la Salonul din Paris și a devenit un favorit al publicului. În 1963, el a fost onorat cu Premiul Smith Francis. A murit în 9 decembrie 1987 în Paris.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Czesław Jan Pyrgies - The Dahlias
la nevidebla ekzistas dimineața este o cafea fierbinte un buchet de dalii o conversație cu deborah un zâmbet nimeni nu percepe taxe pentru e...

-
Ca o viţă de vie Ca o viţă de vie sunt eu, care iubesc Soarele! Şi-mi voi întinde lianele pe stejarul argintiu în razele dimineţii...
-
ZIUA PETER PAUL RUBENS Fiii Ledei Doi tineri printi , nascuti de-aceeasi mama, Legatu-s-au prin dor clocotitor, ...