vineri, 24 martie 2017

Orest Adamovich Kiprensky - aniversare - Put putujem


ANIVERSAREA PICTORULUI RUS OREST ADAMOVICH KIPRENSKY

Sunt pe drum
(Put putujem)

Hei, inimioară, hei, iubire veche
Nu pot să mai aştept după tine.

Sunt pe drum, drumul îndepărtat
Toată viaţa te voi iubi, nu uita
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.

Nimic nu mă poate vindeca
Doar poza ta mi-a mai rămas

Sunt pe drum, drumul îndepărtat
Ochii mei nu văd zorii
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.

Hei, inimioară, hei, iubire veche,
De ce nu-mi duce vântul cuvintele spre tine
Sunt pe drum, dar iartă-mă
Nu am cuvinte să te întâmpin
Doar să te sărut.

GRUPA MAGAZIN – CROATIA


----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Orest Adamovich Kiprensky
Titlul: Saraca Lisa
Titlul original: Бедная Лиза
Data: 1827
Stilul: Romanticism
Mod de realizare: ulei pe panză
Dimensiunea: 39 x 45 cm
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Orest Adamovich Kiprensky(in rusa: Орест Адамович Кипренский 24 martie 1782 – 17 octombrie 1836) a fost un pictor portretist rus renumit din perioada Romantismului. Cel mai cunoscut tablou al sau e probabil portretul poetului Alexander Pushkin (1827), care l-a determinat pe poet sa remarce „oglinda care ma flateaza”. Orest s-a nascut in satul Koporye de langa Saint Petersburg pe 24 martie 1782. A fost fiul nelegitim al mosierului Alexey Dyakonov, de aici, numele lui a derivat din Kypris, unul din numele grecesti ale zeitei iubirii. A fost crescut in familia lui Adam Shvalber, un iobag. Desi Kiprensky s-a nascut iobag, el a fost eliberat din iobagie la nastere, iar mai tarziu, tatal lui l-a ajutat sa intre la scoala cu internat a Academiei Imperiale de Arta din Saint Petersburg in 1788 (cand Orest avea doar sase ani).
A studiat acolo pana in 1803. A mai ramas la Academie inca trei ani pentru a indeplini cerintele necesare pentru castigarea medaliei de aur. Castigarea premiului intai pentru lucrarea „Prince Dmitri Donskoi after the Battle of Kulikovo” (1805) i-a permis tanarului artist sa mearga in strainatate sa studieze arta in Europa.
Cu un an inainte de absolvirea scolii, in 1804, el a pictat portretul lui Adam Shvalber, tatal lui vitreg, care a fost de mare succes. Portretul i-a impresionat asa de mult pe contemporanii sai, incat membrii de la Academia de Arte din Neapole l-au solicitat sa picteze dupa marii maestri – Rubens sau van Dyck.
In Italia a cunoscut o fata, Anne Maria Falcucci (Mariucci), de care s-a atasat. A cumparat-o de la familia ei desfranata si a luat-o sub tutela sa. La plecarea din Italia, el a trimis-o la o manastire romano- catolica.
In 1828, Kiprensky s-a intors in Italia, deoarece a primit o scrisoare de la prietenul lui Samuel Halberg, in care-l informa ca au pierdut urma lui Mariucci. Kiprensky a gasit-o pe Mariucci, care fusese transferata la alta manastire. In 1836 s-a casatorit cu ea. A trebuit sa se converteasca la catolicism pentru a se putea casatori. A murit de pneumonie in Roma in acelasi an.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu