marți, 9 mai 2017

Antoon van Dyck - Prince Rupert von der Pfalz


Copilul ce se înveşmântă cu mantie de prinţ



Copilul ce se înveşmântă cu mantie de prinţ
şi poartă la gât lanţuri aurite
pierde toată plăcerea jocului;
la orice pas se-mpiedică-n podoabă.
De teama c-o va rupe sau c-o va prăfui
se ţine departe de lume
şi nu cutează nici să se bucure.
De ce să fie-ntemniţat în lux?
Oare nu-l dezbraci aşa de dreptul de-a intra
în marea sărbătoare a vieţii omeneşti?

de Rabindranath Tagore



----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Antoon van Dyck
Titlul: Prince Rupert von der Pfalz
Titlul original: Prince Rupert von der Pfalz
Data : 1631 - 1632
Stilul: Baroque
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Kunsthistorisches Museum, Vienna, Austria

Date despre pictor:

Antoon van Dyck (n. 22 martie 1599, Antwerpen – d. 9 decembrie 1641, Londra) a fost unul dintre cei mai mari pictori și creatori de gravuri flamanzi, reprezentant al stilului baroc, discipol al lui Rubens, inovator în folosirea gravurii cu „acquaforte”. Devine celebru în calitate de pictor al curții regelui Carol I Stuart al Angliei. Antoon van Dyck s-a născut pe 22 martie 1599 în Antwerpen, fiu al negustorului de țesături Frans van Dyck.
Vocația lui pentru desen îl determină pe tatăl său în 1609 să-l dea ucenic în atelierul lui Hendrik van Balen, una dintre personalitățile remarcabile ale orașului Antwerpen. Deja de la vârsta de paisprezece ani, van Dyck pictează portrete și autoportrete valoroase. În anul 1613 devine asistentul lui Rubens, cunosut în întreaga Europă. Măiestria tehnicii tânărului artist este atât de mare, încât Rubens, vorbind despre compozițiile proiectate de el însuși, dar executate de asistenții săi, nu ezită să prezinte lucrările tânărului van Dyck ca fiind ale sale. În anul 1618, numele „Antoon van Dyck” figurează în registrele „Ghildei” (breslei) pictorilor orașului Antwerpen, cu mențiunea „maestru”. În anul 1620, pictorul acceptă invitația de a veni la Londra, formulată de două personalități ale curții regale engleze, contele Arundel și vicontele Purbeck, fiul lordului Buckingham. La Londra, începe să execute portrete și are ocazia să admire tablourile lui Tiziano, care se găseau în colecțiile englezești. Începând cu anul 1620, regele Iacob I îi acordă o rentă anuală în valoare de 100 funzi. În anul 1632, van Dyck se află pentru a doua oară la Londra, unde își pune talentul în slujba regelui Carol I Stuart, care îl va numi "„Prim-pictor în Serviciul Majestății Sale Regale"”, acordându-i o rentă anuală în valoare de 200 funzi. În total, artistul va executa unsprezece portrete regale. În tabloul (1635) plin de eleganță reprodus aici, Carol I este portretizat la marginea pădurii, într-o atitudine demnă, îmbrăcat în catifea și satin, cu o pălărie neagră mare. Van Dyck reduce ponderea culorii, pe pânza groasă, grunduită așterne un prim strat de bază, după care întinde două-trei straturi de culoare, folosind cel mai adesea ulei de in. Pentru a lega tonurile de albastru, folosește gălbenuș de ou amestecat cu lapis-lazuli, din azurit sau smalț. La curtea regală duce o viață pompoasă și libertină, trăiește în aceeași opulență ca și cea a clienților și protectorilor săi. În anul 1639 van Dyck se căsătorește cu Mary Ruthven, o doamnă din suita reginei Henrietta-Maria. După doi ani petrecuți la Antwerpen și Paris, pictorul se întoarce la Londra. În anul 1641 se îmbolnăvește grav. Pe 4 decembrie al acestui an, artistul își scrie testamentul și cinci zile mai târziu încetează din viață.

Hovsep Pushman - Tanara din Barcelona - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI HOVSEP PUSHMAN

Un strop de noroc

Excelența voastră, doamnă despărțire,
Uite, stăm alături clipe în neștire.
O scrisoare aparte, stai, n-o rupe așa!
N-am noroc în moarte. În iubire - da!


Excelența voastră, doamnă-nstrăinare,
Doar un strop, iubirea, arsă-mbrățișare.
Printre mreje sparte, stai și nu chema.
N-am noroc în moarte. În iubire - da!

Excelența voastră, doamnă reușită,
Bună pentru unii, de ceilalți hulită.
Zece grame soartă, stai și n-o chema.
N-am noroc în moarte. În iubire - da!

Excelența voastră, doamnă biruință,
Gândul pân-la capăt nu e cu putință
Pe multe șoapte de sâni ce-ar jura:
"N-am noroc în moarte. În iubire - da!"

de Bulat Okudjava


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Hovsep Pushman
Titlul: Tanara din Barcelona
Titlul original:
Data :
Stilul: Simbolism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Hovsep Pushman (9 mai 1877 – 1966) a fost un pictor armeno-american faimos pentru picturile sale cu natura statica si portrete de femei deseori in vesminte exotice.
Hovsep Pushman s-a nascut in orasul Dikranagerd din Armenia, intro familie care avea o afacere cu covoare.Inca de mic si-a aratat abilitatile artistice, iar la 11 ani a devenit cel mai tanar elev la Scoala Imperiala de Arta din Istanbul.
In 1896, familia sa a emigrat in Chicago, iar tanarul Pushman a studiat cultura chinezeasca, ceea ce l-a determinat sa studieze arta asiatica pe care a inceput s-o invete la 17 ani.S-a mutat in Paris si a studiat la Académie Julian cu Jules Joseph Lefebvre, Tony Robert-Fleury and Adolphe Déchenaud. Pushman si-a expus lucrarile la Salon des Artistes Français si a castigat medalii in 1914 si 1921. Pushman s-a reintors in SUA in 1914. In 1918 Pushman impreuna cu un grup de pictori din California au fondat Laguna Beach Art Association.In acelasi an a castigat premiul California Art Club’s Ackerman Prize.

Camille Pissarro - Orhidee inflorite

IUBIREA

am scotocit
intr-un loc din inima ta
care contine saminta iubirii
si am strigat ca realitatea mea sa se poata dezvolta inlauntrul tau
mi-am patat unghiile cu ramasitele tale, femeie,
am fost sufocat de mirosul tradarii
neglijenta m-a lichefiat pina
cand am pierdut un spirit
care stia ce-nseamna exaltarea

cum ai putut insufla speranta
decora copacii de sarbatoare
sa-mi dai iubirea
si apoi să pleci?

(cav)



Fotografia postată de Ciobotaru Adrian.


-------------------------------------------------------------------------------
Camille Pissarro - Orhidee inflorite
Data: 1872
Stilul: Impresionism
Ulei pe panza
Dimensiunea: 34.8 x 40.4 cm
Colectie privata
Camille Pissarro (n. 10 iulie 1830, Charlotte-Amalie, astăzi în Insulele Virgine Americane - d. 13 noiembrie 1903, Paris) a fost un pictor francez care a jucat un rol decisiv în unificarea mişcării impresioniste şi în schimbările ce au avut loc în arta celei de a doua jumătăţi a secolului al XIX-lea, rol recunoscut ca atare cu mult mai târziu decât cel al altor pictori contemporani cu el. Prin contribuţia pe care a avut-o la formarea artistică a lui Paul Cézanne, Vincent Van Gogh, Paul Gauguin, Georges Seurat şi alţii a influenţat, deşi mai puţin remarcat, apariţia picturii moderne din secolul al XX-lea.

William-Adolphe Bouguereau – Vis de primavara - The Everly Brothers: All I Have To Do Is Dream

Tot ce trebuie să fac e să visez

Visez, visez, visez, visez,
Visez, visez, visez, visez,

Când vreau să te ţin în braţe,
Când te vreau pe tine şi toate farmecele tale,
Oricând te vreau,
Tot ce trebuie să fac e să visez,
Visez, visez, visez.

Când mă simt trist noaptea
Şi am nevoie de tine să mă strângi în braţe,
Oricând te vreau,
Tot ce trebuie să fac e să visez.

Te pot face să fii a mea,
Să gust buzele tale ca vinul,
Oricând, zi sau noapte,
Singura problemă e,
Ce să vezi,
Că îmi petrec viaţa visând.

Am nevoie atât de mult de tine încât aş putea muri,
Te iubesc atât de mult şi de aceea
Oricând te vreau,
Tot ce trebuie să fac e să visez,
Visez, visez, visez, visez.

Te pot face să fii a mea,
Să gust buzele tale ca vinul,
Oricând, zi sau noapte,
Singura problemă e,
Ce să vezi,
Că îmi petrec viaţa visând.

Am nevoie atât de mult de tine încât aş putea muri,
Te iubesc atât de mult şi de aceea
Oricând te vreau
Tot ce trebuie să fac e să visez,

Visez, visez, visez.
Visez, visez, visez, visez,
Visez, visez, visez, visez,
Visez.

Artist: The Everly Brothers
Album: The Everly Brothers' Best 1959
Cântec: All I Have To Do Is Dream


---------------------------------------------------------------------------
William-Adolphe Bouguereau – Vis de primavara
Data: 1901
Stilul: Realism
Media: Ulei pe panza
Colectie privata
Adolphe-William Bouguereau - Vis de primavara - 1901. Picturile artistului sunt realizate in genul realismului artistic. Se remarca prin contururile precise ale reliefului uman si folosirea unor nuante alese pentru culoarea pielii personajelor, precum si prin temele de inspiratie mitologica. Nudurile feminine sunt cele mai suave si mai poetice din epoca sa, cucerind inimile colectionarilor europeni si americani. Este unul dintre pictorii care au expus constant la Salonul din Paris, de-a lungul intregii sale vieti artistice.

Camille Pissarro - O dimineata de primavara - Cloudy, Eragny

DE CATE ORI

de cate ori se apropie seara,
sunt luat prin surprindere,
de furtunile inimii mele
de aspiratile absurde
de infricosatoarele tunete
de extazul clipelor reunite
de imbratisarile fericite
de farmecul trandafirilor.
dimineata singuratatea e flamanda
de simfonia florilor
de visele trezite de triluri de privighetori.


(cav) 

Fotografia postată de Ciobotaru Adrian.



---------------------------------------------------
Camille Pissarro - O dimineata de primavara - Cloudy, Eragny
Data: 1899
Stilul: Impresionism
Ulei pe panza
Dimensiunea: 81 x 65 cm
Israel Museum, Jerusalem, Israel
Camille Pissarro (n. 10 iulie 1830, Charlotte-Amalie, astăzi în Insulele Virgine Americane - d. 13 noiembrie 1903, Paris) a fost un pictor francez care a jucat un rol decisiv în unificarea mişcării impresioniste şi în schimbările ce au avut loc în arta celei de a doua jumătăţi a secolului al XIX-lea, rol recunoscut ca atare cu mult mai târziu decât cel al altor pictori contemporani cu el. Prin contribuţia pe care a avut-o la formarea artistică a lui Paul Cézanne, Vincent Van Gogh, Paul Gauguin, Georges Seurat şi alţii a influenţat, deşi mai puţin remarcat, apariţia picturii moderne din secolul al XX-lea.

Marc Chagall – Indragostiti sub jumatate de luna

Într-un timp fără maluri

Pentru a nu dilua sensurile
sătule de atâtea cristalizări,
am ascuns povestea
în bulbii unei fucsii de apartament
și-am învățat să pictăm totul
cu cele șapte degete;


lumea ne-a devenit caleidoscop
în nuanțe de galben, albastru, verde ori roșu -

cam tot de atunci,
îndrăgostiții lui Chagall zboară liberi
într-un timp fără maluri,
mereu mână în mână.

de MIHAELA OANCEA


-----------------------------------------------------------------------------
Marc Chagall – Indragostiti sub jumatate de luna
Data: 1917; Liozna, langa Vitebsk, Belarus
Stilul: Cubism
Media: Gouache pe hartie
Dimensiunea: 30 x 32 cm
Colectie privata
Marc Chagall (n. 7 iulie 1887, Vitebsk, Belarus - d. 28 martie 1985, Saint-Paul-de-Vence, Franța) a fost un pictor modern. Stilul său de pictură este considerat ca deosebit de original și poetic, sub influența fanteziei și al melancoliei, și strâns legat de cultura ebraică. Ea reprezintă o temă care revine permanent în creația sa, la fel ca și orașul provincial bielorus Vitebsk, în care artistul și-a petrecut copilăria.

Victor Borisov-Musatov - Soare de primavara

În anotimpul cireșelor

N-am știut niciodată
ce te tulbura cel mai mult seara, pe verandă,
când îți aprindeai pipa,
lângă umerii goi, parfumați, ai iasomiei –


să fi fost vaierul lumii tăvălit în copitele cailor,
siluetele munților logodiți cu bucata lor de cer
sau, poate,
galeria de umbre mătăsoase
precum pisicile de Angora,
strecurate în grădina tuturor trăirilor tale?

Azi nici nu vreau să aflu.
Mi-e de ajuns
cum mă strângi la piept, tăcut,
cu grija de a nu speria
somnul câtorva lăstuni
regăsiți în anotimpul cireșelor.

Versuri de: Mihaela Oancea


------------------------------------------------------------------------------
Victor Borisov-Musatov - Soare de primavara
Data: 1899; Saratov, Russian Federation
Stilul: Impresionism
Tempera pe panza
Victor Elpidiforovich Borisov-Musatov (n. 14 aprilie 1870 (2 aprilie stil vechi) - d. 8 noiembrie 1905 (26 octombrie stil vechi)) a fost un pictor rus, cunoscut pentru stilul său postimpresionist unic ce combina simbolismul, stilul decorativ și realismul. Împreună cu Mikhail Vrubel este considerat ca fiind fondatorul picturii simboliste ruse.

Claude Monet – Marea la Saint-Adresse


MAREA

O, Mare..., O, Mare...!
ai imbratisa
un strain care vine la tine
cu patima, pescarusilor
ca sa-mi botezi pacatele cu sarea ta...!


(cav)


---------------------------------------------------------------
Claude Monet – Marea la Saint-Adresse
Data: 1868
Stilul: Impresionism
Oscar-Claude Monet (n. 14 noiembrie 1840, Paris – d. 5 decembrie 1926, Giverny) a fost un pictor impresionist din Franţa.
Monet a trebuit să meargă în armată în Algeria. Mătuşa sa Lecadre a fost de acord să-l scape de armată, dacă va fi urmat un curs de artă la universitate. El a părăsit armata, dar stilurile de pictură tradiţională predate la universitate nu i-au fost pe plac.
În 1872 (sau 1873) Monet a pictat Impression, soleil levant (franceză: Impresie, răsărit de soare - acum în Musée Marmottan, Paris), un peisaj din Le Havre, care a fost expus la prima expoziţie impresionistă din 1874. Se spune că Louis Leroy, un critic ostil, a folosit numele de "Impresioniste" din titlul acestei picturi, comentând că picturile lui Monet erau mai degrabă "impresii" decât lucrări de artă terminate. La a treia expoziţie, din 1876, pictorii pe care noi îi grupăm cu termenul de impresionişti, foloseau deja termenul acesta pentru a se descrie.

luni, 8 mai 2017

Henry Raeburn - The Skating Minister (The Reverend Robert Walker Skating on Duddingston Loch)

Îndrăgostitul

Suav patinează un îndrăgostit,
în noapte, pe gheaţa cea fină.

Şi zidul oraşului, înzepezit,
sclipeşte-n ciudată lumină.

Visează o fată cu genele lungi
şi.arzând, se opreşte niţel.
Dar gheaţa topindu-se-l supse pe el
şi nu-l văzu nimeni de-atunci.

de Christian Morgenstern


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Henry Raeburn
Titlul: Patinator
Titlul original: The Skating Minister (The Reverend Robert Walker Skating on Duddingston Loch)
Data :1784
Stilul: Romanticism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Domnul Henry Raeburn FRSE RA RSA (4 martie 1756 - 8 iulie 1823) a fost pictor portret scoțian și primul pictor portretizator important din Scoția, deoarece Uniunea a rămas cu sediul în Scoția. A slujit ca pictor de portret regelui George al IV-lea în Scoția.

Giovanni Battista Gaulli - Poetul sărac

Cate ganduri

Cate ganduri imi trec prin cap
Le las sa-mi treaca.
Este placerea lor
Sa se starneasca din senin,
Ca norii,
Si sa se destrame la intamplare,
La marginea orizontului.


Unele revin,
Cuprinse parca de-o remuscare:
Au uitat sa se atinga de cuvinte!
Cuvintele le imbratiseaza,
Le cuprind in potir de flori carnivore.

Si eu ma pomenesc punand pe note
Plansul gandurilor fara iesire.

de Marin Sorescu


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Giovanni Battista Gaulli
Titlul: Poetul sărac
Titlul original:
Data :1837
Stilul: Biedermeier
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea: 37.6 x 44.9 cm
Unde se gaseste: Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg, Germania
Date despre pictor:
Carl_Spitzweg (5 februarie, 1808 – 23 septembrie, 1885), pictor romantic german si poet.E considerat unul dintre cei mai importanti artisti reprezentativi ai epocii Biedermeier.
S-a nascut in Unterpfaffenhofen, fiind al doilea fiu din cei trei ai Franziskai si Simon Spitzweg. Tatal sau a fost un negustor instarit si si-a pregatit fiul pentru a deveni farmacist.Carl si-a desavarsit studiile si a obtinut diploma de absolvire a Universitatii din Munich, iar in timpul recuperarii dupa o boala, tanarul a inceput sa picteze.

Giovanni Battista Gaulli - Diana the Huntress - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI GIOVANNI BATTISTA GAULLI

Diana

Ce cauţi unde bate luna
Pe-un alb izvor tremurător
Şi unde păsările-ntruna
Se-ntrec cu glas ciripitor?

N-auzi cum frunzele-n poiană
Şoptesc cu zgomotul de guri
Ce se sărută, se hârjoană
În umbr-adâncă de păduri?

În cea oglindă mişcătoare
Vrei să priveşti un straniu joc.
O apă vecinic călătoare
Sub ochiul tău rămas pe loc?

S-a desprimăvărat pădurea,
E-o nouă viaţă-n orice zvon,
Şi numai tu gândeşti aiurea,
Ca tânărul Endymion.

De ce doreşti singurătate
Şi glasul tainic de izvor?
S-auzi cum codrul frunza-şi bate,
S-adormi pe verdele covor?

Iar prin lumina cea rărită,
Din valuri reci, din umbre moi,
S-apar-o zână liniştită
Cu ochii mari, cu umeri goi?

Ah! acum crengile le-ndoaie
Mâinuţe albe de omăt,
O faţă dulce şi bălaie,
Un trup înalt şi mlădiet.

Un arc de aur pe-al ei umăr,
Ea trece mândră la vânat
Şi peste frunze fără număr
Abia o urmă a lăsat.

de Mihai Eminescu


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Giovanni Battista Gaulli
Titlul: Diana the Huntress
Titlul original: Diana the Huntress
Data :
Stilul: Baroc
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Giovanni Battista Gaulli (8 mai 1639 – 2 aprilie 1709), cunoscut si ca Baciccio, Il Baciccio ori Baciccia (toate derivand din Giovanni Battista), a fost un pictor italian din perioada de varf a barocului, la limita cu Rococo. E cunoscut pentru fresca de dimensiuni mari de pe bolta din biserica Gesù din Roma.
Gaulli s-a nascut in Genova, iar parintii lui au murit de ciuma in 1657. Initial si-a facut ucenicia cu Luciano Borzone. La mijlocul secolului al XVII-lea, Genova lui Gaulli era un centru artistic cosmopolitan, deschis atat pentru proiecte comercial cat si artistice pentru tarile din nordul Europei, inclusiv tari cu populatii ne-catolice, ca Anglia si provinciile olandeze. Pictori ca Peter Paul Rubens si Anthony van Dyck au stat in Genova o perioada de cativa ani. Primele influente ale lui Gaulli au venit din amestecul eclectic al acestor pictori straini si al artistilor locali ca Valerio Castello, Giovanni Benedetto Castiglione si Bernardo Strozzi, a caror paleta calda a fost adoptata de Gaulli. In anii 1660, artistul a experimentat stilul liniar mai rece al clasicismului bolognez.
Curand s-a mutat in Roma. In 1662 a fost acceptat in breasla romana a artistilor, Accademia di San Luca. Anul urmator a primit primele comenzi publice pentru un altar in biserica San Rocco, Roma. A primit numeroase comenzi private pentru lucrari mitologice si religioase.
Din 1669, dupa o vizita in Parma, la catedrala in care Correggio a pictat frescele boltei, stilul lui Gaulli a capatat un aspect mai pictural (mai putin liniar), iar compozitia, organizata „di sotto in su” („de jos in sus „) va influenta lucrarile lui de mai tarziu. Gaulli a fost si unul dintre cei mai stimati pictori de portrete din Roma.
Gaulli a murit in Roma, probabil pe 2 aprilie 1709.

Eric Thompson - Ella Fitzgerald

malŝparitaj tagoj vocea ellei fitzgerald cântând ”i can't believe that you're in love with me” îmi aduce aminte de zilele pierdute ș...