sâmbătă, 16 decembrie 2017

Remedios Varo - Armonie

SARBATORIREA SUPRAREALISMULUI MEXICAN CU REMEDIOS VARO URANGA

De pe umeri

Cînd am reuşit, în cele din urmă, să renovez
apartamentul, să îndrept pereţii şi să-i curăţ,
m-am aşezat în singurul fotoliu pe care îl aveam,
şi am realizat că odăile sînt chiar mai pustii
decît atunci cînd erau neîngrijite şi murdare.
Dama de companie după care am telefonat
avea undeva la douăzeci şi cinci de ani şi era
însărcinată. Sigur că şi conversaţia era bună,
nu zic nu, însă am rugat-o să sune după o amică,
dar una care să ştie ce are de făcut.
Amica nu era prea frumoasă
dar m-a distrat teribil –
glumele ei spuse în baie au fost tare amuzante.
Am jucat cărţi, iar atunci cînd alcoolul s-a terminat,
am sunat după un taximetru care le-a dus înapoi.
M-am aşezat în pat mulţumit că îmi luasem povara zilei
respective de pe umeri. După ceva vreme, am văzut-o
pe prima într-o prăvălie – alegea, împreună cu omul ei,
un cadou pentru copil. M-am întors repede şi am ieşit –
s-ar fi putut simţi jenată.

de Marius GRZEBALSKI


--------------------------------------------------------------------------- -
Pictor: Remedios Varo
Titlul: Armonie
Titlul original: Armonia
Data: 1956
Stilul: suprarealism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Remedios Varo Uranga(16 decembrie 1908 – 8 octombrie 1963)a fost o pictorita suprarealista spaniolo-mexicana. S-a nascut ca María de los Remedios Varo Uranga in Anglès, Girona, Spania in 1908. in timpul Razboiului Civil Spaniol a fugit la Paris unde a fost foarte influentata de miscarea suprarealista. L-a cunoscut pe sotul ei, poetul suprarealist francez Benjamin Péret, in Barcelona. Ea a fost fortata sa plece din Paris in timpul ocupatiei naziste din Franta in Mexico City la sfarsitul anului 1941. Initial, ea a considerat Mexico un rai temporar, insa va ramane in America Latina pentru restul vietii. Datorita realitatilor economice din viata ei a facut un avort in tinerete si nu a mai putut ramane insarcinata niciodata.
In Mexico i-a cunoscut pe artistii Frida Kahlo si Diego Rivera.

Gustave Caillebotte - Barbat la fereastra


Ceva

La ce se uită bărbatul din balconul de vis-a-vis?
Nu vede alte blocuri, asta-i sigur.
Oare ce vede?

De aici seamănă cu o pasăre statică,
poate chiar o pasăre moartă.
E imposibil de văzut ce i se reflectă în pupile,
dacă i se reflectă ceva.

E prea linişte pentru acest moment al zilei,
şi prea cald pentru această perioadă a anului.

Priveşte către ceva de nevăzut pentru mine,
eu îl privesc dar sînt de nevăzut pentru el.
Apoi, ca la comandă, ne întoarcem –
El închide uşa balconului, eu ochii.

de Marius GRZEBALSKI

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Gustave Caillebotte
Titlul: Barbat la fereastra
Titlul original: Jeune homme à la fenêtre
Data: 1875
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Gustave Caillebotte (n. 19 08 1848, Paris – d. 21 02 1894, Gennevilliers, Hauts-de-Seine) a fost un pictor francez, membru al mişcării impresioniste, deşi stilul său era mai apropiat de realism decât a celorlalţi impresionişti.
Gustave Caillebotte a fost un pictor francez, membru si patron al grupului de artisti cunoscuti sub numele de Impresionisti, cu toate ca a pictat intro maniera mai realista decat multi dintre artistii din grup. Caillebotte s-a remarcat si pentru interesul sau in fotografie ca forma de arta.
Stilul lui Caillebotte apartine Scolii de Realism dar a fost puternic influentat de asociatii impresionistii. In comun cu precursorii sai, Jean-Francois Millet si Gustave Courbet, precum si contemporanul sau Degas, Caillebotte a avut ca scop pictarea realitatatii asa cum era si cum o vedea, sperand sa reduca teatralitatea inerenta in pictura. Probabil datorita relatiei sale stranse cu semenii sai, stilul si tehnica sa variaza destul de mult in lucrarile sale, artistul "imprumutand" si experimentind, dar neaderand cu adevarat unui stil anume.

vineri, 15 decembrie 2017

Claudio Castillo - Night Walker - Aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI CLAUDIO CASTILLO

* * *

o umbră fără nume
dansează pe pereții pictați cu amintiri
și luna tăcută
ascultă
secretele ei

(cav)



----------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Claudio Castillo
Titlul:
Titlul original: Night Walker
Data:
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: Acuarela
Dimensiunea:
Unde se găseşte:

Date despre pictor:

Pieter Bruegel the Elder - doua maimute

Două maimuţe ale lui Bruegel

Aşa arată marele meu vis de maturitate:
şed în fereastră două maimuţe legate cu
lănţişor,
dincolo de geam foşneşte cerul uşor
şi marea se scaldă departe.

Redau din istoria oamenilor.
Mă bâlbâi şi mă scufund.

Maimuţa
cea cu ochii la mine
mă ascultă ironică,
cea de a doua parcă dormitează -
iar când, după întrebare, apare tăcerea
îmi suflă ceva
zdrăngănind uşurel lănţişorul.

de Wislawa Szymborska

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Pieter Bruegel the Elder
Titlul: doua maimute
Titlul original:
Data: 1562
Stilul: renascentism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea: 23 x 20 cm
Unde se gaseste: Staatliche Museen zu Berlin, Berlin, Germania

Date despre pictor:

Pieter Bruegel cel Bătrân (n. ca. 1525, Kempen - d. 18 septembrie 1569, Bruxelles), numit și Bruegel al Țăranilor, este cel mai de seamă pictor flamand al secolului al XVI-lea. Grație originalității și unicității operei sale, ocupă un loc excepțional în istoria picturii. Artistul renunță la tradițiile și tiparele Renașterii, dar profită la maximum de experiențele predecesorilor săi flamanzi și italieni pentru a-și dezvolta propriul stil.
Pieter Bruegel cel Bătrân s-a născut cândva între anii 1525 şi 1530 în regiunea Kempen, în apropierea graniţei de astăzi dintre Olanda şi Belgia. A plecat de tânăr la Antwerpen, pe atunci cel mai important port din această parte a Europei. Îşi face ucenicia la Pieter Coecke van Aalst, pictorul curţii lui Carol Quintul.
Pieter Bruegel cel Bătrân a fost iniţiatorul unei adevărate dinastii de pictori. Pieter Bruegel cel Tânăr (1564-1638), fiul său cel mai mare, lucrează la Antwerpen începând din anul 1585; este un copiator talentat al tatălui său. Fratele lui, Jan Bruegel (1568-1625), pictează la început flori, dar după o călătorie întreprinsă în Italia devine un peisagist original, cu o sugestivă paletă cromatică. Şi fiul lui Jan, Jan Bruegel cel Tânăr (1601-1678), va deveni la rândul lui pictor, la fel ca şi cei doi fii ai acestuia, Abraham şi Jan Baptista.

Eugeniusz Zak - Jadwiga Zak


SARBATORIREA PORTRETELOR CREATE DE EUGENIUSZ ZAK

Nopti pline de alte femei

dacă din ziua în care prima dată m-am culcat
lângă tine n-ar fi zburat anii
ar fi fost de nesuportat greutatea aerului din acea cameră
plină de confesiunile din cărţi şi de părul altor femei
cât de fericiţi vom fi mă legănai tu
dar somnul n-a venit niciodată
vedeam dragostea prin filme
priveam uneori fotografiile amantelor pierite
pe care tu le atârnai pe pereţi
poze iscălite cu nume şi prenume
ca nişte scalpuri senzoriale
sau goală mă furişam în fotoliul tău
şi mă piteam în îmbrăţişările sale
în semi-trezie se hotăra soarta mea
finalmente strângeam de pe podea hainele
îmi trăgeam alene ciorapii
sutienul îl ascundeam în poşetă
şi mă căram în vârful picioarelor

de Anna AUGUSTYNIAK




--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Eugeniusz Zak
Titlul: Jadwiga Zak
Titlul original:
Data: 1913
Stilul: Post-impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Eugeniusz Zak, (n. 15.12. 1884 în Mogilno pe Mińszczyźnie , d. 15.01.1926 la Paris ) – a fost un pictor polonez și artist grafic de origine evreiască.
Artistul nu a pictat din natură. El a pictat în principal portrete inspirate din arta Renasterii
Pictura sa cu cântăreți și dansatori au influențat pictura Toulouse-Lautrec . Din 1917 el a pictata figuri cu bautori, dansatori, arlechini cu proportiile corpului alungit.
În lucrările lui Zaka, se poate vedea influența artei lui Cézanne , Chavannes .

Amedeo Modigliani - nud cu brațele încrucișate în spatele capului ei


act pe panza

eşti ultimul meu tangou la Paris
vor fi şi altele dar pe niciunul nu-l voi îndrăgi
aşa cum îndrăgesc buzele acestea strânse
şi ochii aproape fără pupile
ştiu deja că tu eşti Jeanne din portretele lui Modigliani

pe tine te pictase Modi cu gâtul aşa întins
şi mâinile încrucişate după cap

a turnat precis culoare pe părul tău

te-a simţit dinaintea mea

şi a fost primul care a vrut să facă dragoste cu tine

de Anna AUGUSTYNIAK

 



--------------------------------------------------------------------------------
Povestea de dragoste dintre Amedeo Modigliani și Jeanne Hebuterne este una dintre cele mai triste și impresionante din cîte cunosc. Aparent nici o potrivire între ei, veneau din doua lumi diferite. Ea aparținea mediului burghez, catolic, tradiționalist al “Franței profunde”. Vine la Paris și îl întîlnește pe Modigliani, un bărbat frumos, italian, evreu, un pictor căruia îi înțelege de la început geniul. El duce o viață boemă, colindă cafenelele, atelierele, bea mult și cînd se îmbată devine agresiv. Este o mare iubire, o pictează de 26 de ori. Asta nu îl impiedică să o neglijeze, să o înșele, să o lase singură perioade indelungate, cind pur și simplu dispare, pentru a se îmbăta cu alți pictori și artiști. Avea nenumărate iubite și consuma droguri. De fiecare data cînd se trezea revenea la ea, într-un hotel mizer. Sunt săraci. Părinții ei au încetat să o mai ajute de cînd ea trăiește cu Modigliani – pentru ei un simplu, emigrant, fără un ban…Mai ales tatăl ei este intolerant față de această legătură. Suntem în timpul primului război mondial cînd penuria face ravagii. Modigliani nu cîștigă nimic pentru că nici una din picturile lui nu se vinde. In ciuda unor vagi promisiuni, Modigliani nu vrea să se căsătorească. Asta mărește tensiunea în familia ei mai ales după ce Jeanne naște un copil, în noiembrie 1918 cînd tatăl o repudiază. Ea îi este devotată total lui Modigliani, nu vrea să renunțe la el in ciuda temperamentului lui dificil. Suporta stoică bețiile, drogurile, scandalurile, infidelitățile. Sănătatea lui se șubrezește cu repeziciune. Moare de meningită intr-un spital. A doua zi în zori Jeanne gravidă în luna a noua se aruncă modigliani 1de la etajul cinci ( al apartamentului ocupat de părinții ei în Paris) și moare la numai 21 de ani, zdrobită de caldarîm. Deși au murit practic în același timp, au fost îngropați separat din voința familiei ei. Cîțiva ani mai tirziu trupul ei este exhumat și îngropat in cimitirul Pere Lachaise, unde se afla ingropat iubitul ei. Epitaful lui Modigliani suna “ Doborît de moarte în plină glorie”. Pe mormînt ei stă scris “Devotată pînă la sacrificiul suprem.” O informație, în noiembrie 2010 un nud de Amedeo Modigliani s-a vîndut la o licitație la NY cu 68,9 milioane dolari. Și cînd te gîndești cît de săraci au fost…

--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Amedeo Modigliani
Titlul: nud cu brațele încrucișate în spatele capului ei
Titlul original: Nu couché les bras croisés derrière la tête
Data: 1917; Paris, Franta
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea: 92.7 x 60.6 cm
Unde se gaseste: Museum of Modern Art (MoMA), New York City, NY, US

Date despre pictor:

Amedeo Modigliani s-a născut în 1884, la 12 iulie (m.1920). E un prilej s’ă rememorăm tragica poveste de iubire cu Jeanne Hebuterne.

Richard Friese - familie de urşi polari


ANIVERSAREA UNUI GERMAN CARE PICTA ANIMALE - RICHARD FRIESE

polul nord

o simfonie albă
ursul şi ursula
cu mult timp în urmă
într-o dimineaţă şoptită
pe aisbergul lor
au observat că timpul e tare neatent
în ultima vreme
şi zilele sunt numărate.

domnule Amundsen, sunt banchize
care ar putea depune mărturie că aţi fost acolo
în nordul îndepărtat, unde
pinguini în frac au lipsit de la marele spectacol,
aureora boreală.

(cav)

--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Richard Friese
Titlul: familie de urşi polari
Titlul original:
Data:
Stilul: Naturalism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Richard Friese (15.12. 1854 - 29 .06. 1918) a fost un pictor german care a pictat animale și peisaje.
A studiat la Academia din Berlin. Dupa o calatorie in Norvegia, in regiunile polare si-a dobandit rapid reputatia ca fiind unul dintre cei mai buni pictori de animale din Germania.
A fost decorat cu o medalie de aur în 1886, și a fost ales ca membru al Academiei din Berlin în 1892. A murit în 1918 , în Bad Zwischenahn .

joi, 14 decembrie 2017

Roger Eliot Fry - Nina Hamnett

ANIVERSARE POST IMPRESIONISTA CU ROGER ELIOT FRY PE VERSURI DADAISTE SI SUPRAREALISTE CU PAUL ELUARD

Nimeni nu mă poate cunoaşte

Nimeni nu mă poate cunoaşte
mai bine ca tine.
Ochii tăi în care dormim
Amândoi
Au făurit luminilor mele-omeneşti
O soartă mai bună decât nopţilor lunii.
Ochii tăi în care călătoresc
Au dat gesturilor făcute de drumuri
Un sens desprins de pământ.
În ochii tăi - cei ce ne-arată
Nesfârşita noastră singurătate
Nu mai sunt ce credeam că sunt.
Nimeni nu te poate cunoaşte
Mai bine ca mine.

de Paul Eluard

 


--------------------------------------------------------------------------- -
Paul Éluard, numele literar al lui Eugène Emile Paul Grindel (n. 14 decembrie 1895, Saint-Denis - d. 18 noiembrie 1952, Charenton-le-Pont) a fost un poet francez. După ce aderă la mişcarea dadaistă, devine - împreună cu André Breton şi Louis Aragon - unul din fondatorii suprarealismului, mai târziu poet "angajat", strălucit reprezentant al literaturii de rezistenţă în timpul ocupaţiei germane a Franţei (1940-1944). Aderă la Partidul Comunist Francez, fără a abandona o concepţie plastică asupra existenţei. Numele Éluard, pe care şi-l alege din adolescenţă, este preluat de la bunica sa, Félicie.

--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Roger Eliot Fry
Titlul: Nina Hamnett
Titlul original: Nina Hamnett
Data: 1917
Stilul: post-impresionist
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:

Date despre pictor:

Roger Eliot Fry (14 decembrie 1866 – 9 septembrie 1934) a fost un artist si critic de arta englez, membru al Grupului Bloomsbury. A fost primul care a constientizat publicul asupra artei moderne din Marea Britanie.
S-a nascut in Londra, fiul judecatorului Edward Fry, a crescut intro familie instarita de Quakeri din Highgate. Inainte de a merge la Cambridge, Fry a fost educat la Colegiul Clifton. Dupa examenul de licenta in litere, Fry a plecat la Paris, apoi in Italia pentru a studia arta, specializandu-se in pictura de peisaje.In 1896 s-a casatorit cu artista artist Helen Coombe si au avut doi copii, Pamela si Julian.Curand,Helen s-a imbolnavit psihic si a fost internata intro institutie pentru bolnavi psihic unde a ramas pentru tot restul vietii. Fry a fost ajutat sa-si creasca copiii de catre sora lui, Joan Fry.Tot atunci, Fry i-a cunoscut pe artistii Vanessa Bell si sotul ei Clive Bell, iar prin intermediul lor a fost introdus in Grupul Bloomsbury. Sora Vanessei, scriitoarea Virginia Woolf scria mai tarziu in biografia ei despre Fry: ‘El avea mai multe cunostinte si experienta decat toti la un loc’.In anii 1900, Fry a inceput sa predea istoria artei la Scoala de Arte Frumoase Slade, Colegiul Universitatii Londra.In 1906 Fry a fost desemnat Custode al Picturilor de la Muzeul Metropolitan de Arta din New York.
In 1913 a fondat Atelierele Omega, dintre membrii lor facand parte Vanessa Bell si Duncan Grant.
In 1933 a fost numit profesor la Slade, Cambridge, o pozitie pe care Fry si-a dorit-o foarte mult.

Pierre Puvis de Chavannes - Cintare ciobaneasca


ANIVERSARE CU PIERRE PUVIS DE CHAVANNES

intrebari

este cerul
sau doar o altă
nuanță de albastru

Cine vine?

Cine merge?

Spionează, cerul!

o singură pană
pictează norii ...

(cav)
 
--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Pierre Puvis de Chavannes
Titlul: Cintare ciobaneasca
Titlul original:
Data: 1855
Stilul: simbolism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea: 104.5 x 110 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Pierre Puvis de Chavannes (n. 14 decembrie 1824, Lyon, Rhône - d. 24 octombrie 1898, Paris) a fost un pictor francez, care a devenit co-fondator şi preşedinte al Société Nationale des Beaux-Arts şi a cărui creaţie a influenţat pe mulţi alţi artişti. Cu toate că reputaţia sa a scăzut de-a lungul timpului, el a fost un pictor proeminent în timpul celei de A Treia Republică Franceză. Émile Zola a descris opera lăsată posterităţii de Puvis de Chavannes, ca fiind "o artă făcută din raţiune, pasiune şi voinţă"
A studiat o scurtă perioadă cu Eugène Delacroix şi mai apoi cu Henri Scheffer şi Thomas Couture.
Preferând să lucreze singur, Pierre Puvis şi-a luat în apropiere de Gara din Lyon un atelier mare şi a participat la cursurile de anatomie ţinute de către Academia de Arte Frumoase din Paris. După doar câţiva ani guvernul francez a achiziţionat una din lucrările sale, fapt care i-a dat o recunoaştere importantă în lumea artei.
Pierre Puvis de Chavannes a debutat la Salonul Oficial din anul 1850 cu lucrările Cristos mort, Băiatul negru, Lecţia de citire şi Portretul unui om.
A avut o aventură amoroasă cu Suzanne Valadon în cartierul Montmartre, care a devenit unul dintre cei mai importanţi artişti ai acelei epoci. Ea a fost mama, profesorul şi mentorul lui Maurice Utrillo.

miercuri, 13 decembrie 2017

Nikolai Alexandrovici Yaroshenko - sunset

MEMORII PE PANZA CU NIKOLAI ALEXANDROVICI YAROSHENKO PE VERSURILE LUI CHRISTIAN JOHANN HEINRICH

Amurg

Pe prundul spălăcit al mării
Stam solitar şi dus pe gînduri.
Măreţul soare scăpăta azvîrlind
Pe apă vîlvătăi de pară,
Şi albele talazuri
De flux îmbrîncite
Năvăleau mai aproape şi tot mai aproape,
Spumegînd în ropot mereu...
Un ropot bizar; un şopot şi-un plînset,
Un hohot şi-un murmur, un freamăt şi-un geamăt,
Pe-alocuri o muzică dulce de leagăn
Tresărind pe furiş dintre valuri —
Părea c-ascult epopei dispărute,
Străbune poveşti năzdrăvane pe care,
Copil, pe de rost le ştiam pe vremuri
Din rostul altor copii din vecini,
Pe cînd ne strîngeam, în amurguri de vară,
Pe scara de piatră,
Şi toţi ascultam tiptil şi cuminte,
Cu ochii mari şi cu inima mică;
Iar gingaşele fete,
Pe după-nflorite glastre,
Steteau peste drum, la ferestre,
Rozalbe figuri zîmbitoare,
Bătute de lună...

de Christian Johann Heinrich (Heinrich Heine )
 





-----------------------------------------------------------------------------------

Christian Johann Heinrich Heine (numele la naştere Harry Heine), (n. 13 decembrie 1797, Düsseldorf – d. 17 februarie 1856, Paris) a fost un poet şi prozator german.
Ca poet, Heine a debutat în 1821 cu volumul Gedichte (Poezii). Pasiunea sa amoroasă unilaterală faţă de verişoarele sale Amalie şi Therese l-au inspirat să scrie cele mai reuşite versuri, Buch der Lieder (Cartea cântecelor, 1827).
În 1831 Heine a plecat în Franţa, la Paris. Acolo a aderat la socialismul utopic, reprezentat de adepţii ideilor lui Saint-Simon, care propovăduiau un paradis egalitarist, fără clase sociale, bazat pe meritocraţie.
Cu excepţia unei scurte vizite în Germania, în 1843, el şi-a petrecut restul vieţii la Paris. În Germania lucrările sale au fost interzise, împreună cu ale celor care erau consideraţi ca făcând parte din mişcarea Junges Deutschland (Germania tânără)
Experienţa emoţionantă a exilului său se oglindeşte în poezia In der Fremde (Printre străini). În ultimii săi opt ani de viaţă a fost ţintuit la pat, unii cred că a avut scleroză în plăci, în timp ce alţii opinează că a avut sifilis. A murit la Paris şi a fost înmormântat în Cimitirul Montmartre.
În 1933, în cursul raidului întreprins de nazişti asupra Institut für Sexualwissenschaft (Intitutul pentru ştiinţe sexuale), printre cărţile arse în Piaţa Oprerei (Opernplatz) din Berlin s-au găsit şi lucrările lui Heine.
Se pare că replica din piesa sa Almansor, din 1821: Dort, wo man Bücher verbrennt, verbrennt man am Ende auch Menschen (Acolo unde se ard cărţi se vor arde, până la urmă, şi oamenii) a reprezentat o sumbră prevestire.

--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Nikolai Alexandrovici Yaroshenko
Titlul: sunset
Titlul original: Закат солнца над морем
Data:
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se găseşte:

Date despre pictor:

Nikolai Alexandrovici Yaroshenko ( nationalitatea ucraineană : Микола Олександрович Ярошенко; 13 decembrie [ OS 01 decembrie] 1846-7 luna iulie [ OS 25 iunie] 1898) a fost un pictor ucrainean.
Yaroshenko a pictat numeroase portrete, picturi gen desene. Picturile sale descriu tortura, lupte, fructe, costume de baie, și alte greutăți cu care se confruntă Imperiul Rus. Pe parcursul ultimelor două decenii ale secolului al 19 - lea, el a fost unul dintre cei mai importanti pictori ai realismului rus.

Samuel Mützner - Femeie cintand la chitara

MEMORII PE PANZA DE SAMUEL MUTZNER

tempo

inima mea este, doar
o altă chitară pentru tine.
tarziu in noapte
inima mea danseaza,
in extaz,
alinta-mă
cu o melodie divina,
inima mea bate tempo-ul
un fluxul nesfârșit,
de strălucitoare stele.

(cav)

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Samuel Mützner
Titlul: Femeie cintand la chitara
Titlul original:
Data: 1884
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se găseşte:

Date despre pictor:

Samuel Mützner (n. 13 decembrie 1884, Bucureşti — d. 2 octombrie 1959, Bucureşti), cunoscut şi drept Samys Mützner, a fost un pictor român interbelic de origine evreiască.
După 1923, Mützner s-a aplecat asupra tematicii ţărăneşti, probabil sub influenţa soţiei sale, pictoriţa Rodica Maniu, preocupată în mod special de problematica vieţii în satul românesc. Cei doi au lucrat împreună la Şopârliţa, un sat din Oltenia unde se afla reşedinţa familiei Maniu şi care a furnizat numeroase motive peisagistice pentru cuplul de artişti. Uneori, acelaşi subiect este tratat de amândoi, cu numeroase similitudini, cei doi obişnuind să iasă împreună să picteze în natură.
Din 1937, Samuel Mützner a fost înlăturat treptat din viaţa publică, iar excluderea sa din Sindicatul Artelor Frumoase în toamna anului 1940, decisă de pictorul legionar Alexandru Bassarab, l-a adus în imposibilitatea de-a expune. După război, situaţia lui Samuel Mützner a devenit nesigură, deoarece noul regim, considerându-l „burghez”, a început să-i aplice sancţiunile de rigoare.

Maxime Maufra - The Church of Saint Nicolas of the Fields, Saint Martin street

  matena rakonto și în această dimineață atmosfera e încărcată cu electricitate vântul și ploaia se îmbrățișează o cioară zboară peste statu...