vineri, 5 mai 2017

Marc Chagall - Deasupra orasului

* * *

Oraşul era ud si rece,
catedrală de întuneric.

Nu ne ţineam de mână,
mergeam alături,
tăceam fără să fumăm,
era că vom fi împreună.

Lebede blocaseră drumul,
a trebuit să ne întoarcem, dar la celălalt capăt
un câmp de zăpadă imaculată se aşternuse.
Imposibil de călcat.

Şi atunci
a trebuit să ne ridicăm în aer, bătea uşor vântul,
şi atunci
a trebuit să ne ţinem de mână,
ca să nu ne pierdem.

Prin bezna luminoasă
desprinşi dintr-un tablou de Chagall
pluteam peste oraş
în căutarea casei.


-------------------------------------------------------------------------------
Marc Chagall - Deasupra orasului
Data: 1918; Liozna, linga Vitebsk, Belarus
Stilul: Cubism, pictura simbolica
Media: ulei pe panza
Dimensiunea: 56 x 45 cm
Locatia: Tretyakov Gallery, Moscow, Russia
Marc Chagall (n. 7 iulie 1887, Vitebsk, Belarus - d. 28 martie 1985, Saint-Paul-de-Vence, Franța) a fost un pictor modern. Stilul său de pictură este considerat ca deosebit de original și poetic, sub influența fanteziei și al melancoliei, și strâns legat de cultura ebraică. Ea reprezintă o temă care revine permanent în creația sa, la fel ca și orașul provincial bielorus Vitebsk, în care artistul și-a petrecut copilăria.

Sabin Balasa - Templul rememorării

MI ESTE DOR ...

imi este dor, de Alice
de iepurele alb cu ceas
de servitorul Pat
imi este dor, de Dorothy
de cainele Toto
de Zana cea Buna, Glinda
de omul de tinichea
de leul cel las
de sperietoare
de orasul de zmarald
de vrajitorul Oz
de vrajitoarea cea rea din vest
imi este dor de Nica
de caprele Irinucai
de cirese
imi este dor de starda Ciresului
de Dan
de Ursu
de Maria
de Victor
de Ionel
de Lucia
imi este dor de Speranta
de Tara de foc
de Anton Lupan
de Izmail
imi este dor de Medeleni
imi este dor de Fefeleaga
imi este dor de domnul Goe
imi este dor de Colt Alb
imi este dor de capitan LA cinsprezece ani
imi este dor de calatoria spre centrul pamantului
imi este dor…
imi este dor…
imi este dor…
imi este dor de tot si de toate.
O ! copilarie, unde esti.


 (cav)


-----------------------------------------------------------------------------
Sabin Balasa - Templul rememorării
Stilul: Suprealism
Sabin Bălașa (n. 17 iunie 1932, Dobriceni județul interbelic Olt - d. 1 aprilie 2008, București) a fost un pictor, autor și regizor de filme de pictură animată, dar și scriitor român. Bălașa a absolvit în 1955 Institutul de Artă Nicolae Grigorescu din București.
Obsesia declarată a vieții și a artei lui Sabin Bălașa a fost să inițieze o mare renaștere artistică și culturală. Alegerea sa a fost să fie renascentist, înțelegând că Renașterea nu se consumă istoric într-o perioadă anume de reconsiderare a valorilor, ci însoțește, ca stare de spirit, demersul creatorului de cultură. Dincolo de valoarea intrinsecă a picturii sale, apreciată în întreaga lume cu atribute acordate doar capodoperelor, opera amplă a lui Sabin Bălașa, care cuprinde, deopotrivă și creația cinematografică (i s-au acordat prestigioase premii internaționale pentru filmele de animație), literară și publicistică, își pune amprenta inconfundabilă asupra epocii.

Wassily Kandinsky - margine de pădure

ÎN PĂDURE


Pădurea devenea tot mai deasă. Tulpinile
roşietice – tot mai groase. Tufişurile –
tot mai somptuoase. Văzduhul – tot mai
puzderie. Până la urmă se văzu
nevoit să păşească direct pe ciuperci.
Omului îi venea tot mai greu
să păşească, strecurându-se, dar
fără-a luneca. Însă el mergea şi
repeta tot mai repede, mai repede
una şi aceeaşi frază:
Rănile se cicatrizează.
Vopselele învie.

În stânga şi ceva mai în spate mergea
soţia sa. De fiecare dată când bărbatul
îşi rostea fraza, ea spunea
foarte convinsă, deschizând
puternic sunetul „r”:
Extrrrem de prrractic.

versuri: Wassily Kandinsky


-------------------------------------------------------------------------
Wassily Kandinsky - margine de pădure
Data: 1903; Munich / Monaco, Germany
Stilul: Post-Impresionism
Media: Ulei pe panza
Dimensiunea: 32.8 x 23.8 cm
Colectie privata
Vasili KANDINSKI (1866–1944)

S-a născut în familia unui comerciant de ceaiuri ce descindea din spiţa celor trimişi de regimul ţarist la ocnă în Siberia. În 1871, familia Kandinski se stabileşte la Odessa, unde Vasili absolvă gimnaziul clasic, mai făcând şi studii de arte plastice, muzică. Urmează dreptul la Universitatea din Moscova (1886 – 1892). Peste un an îşi susţine disertaţia „Despre legităţile retribuirii muncii”, peste alţi trei ani plecând la München, unde studiază arta plastică. Aici face cunoştinţă cu elveţianul Paul Klee, viitorul său prieten şi camarad întru creaţie. Călătoreşte mult prin Europa şi Africa de Nord (1903 – 1907). Intră organic în boema moderniştilor germani. După revoluţia bolşevică din Rusia, deţine funcţii înalte la Comisariatul Învăţământului, însă în 1921 se reîntoarce în Germania. În 1937, pânzele sale şi ale altor pictori-avangardişti sunt vernisate la expoziţia inspirată de Hitler, intitulată apocaliptic „Artă degenerată”. Kandinski solicită cetăţenia franceză, locuind la Paris. Cântul său de lebădă ar fi fost, presupun exegeţii, lucrările executate în aşa-numita tehnică a „abstracţiunilor biomorfe” – „Curba dominantă”, 1936; „Compoziţia 10”, 1939; „În jurul cercului”, 1940; „Dublu acord”, 1942, – denumiri de opere picturale care s-ar potrivi perfect şi ca titluri ale unor cărţi de poezie. Nimic surprinzător, deoarece Vasili Kandinski a fost nu doar un extraordinar creator-novator în artele plastice – pictor, acuarelist, gravor – dramaturg, teoretician al artei, moralist ortodox – ci şi unul din cei mai originali poeţi ai începutului de secol XX. Aproape toate versurile sale au fost inserate într-un album, la care a lucrat în perioada anilor 1908-1911. Prima variantă de lucru a fost una rusească, numită „Sunetele”, pe care intenţiona s-o editeze la Odessa. Însă a se realiza în faptă editorială i-a fost dat doar variantei germane, „Klonge”, apărută la München, la sfârşitul anului 1912.
Traducere şi prezentare de Leo BUTNARU

joi, 4 mai 2017

Joseph Farquharson - apus de soare iarna - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI JOSEPH FARGUHARSON

Păstorească

Când pleoapa nopţii săruta pe frunte clopoţeii,
În vârf de brazi vântul cânta, ca să-şi adoarmă mieii.
Crăiasa nopţii se ivise într-un alai de stele,
Luceafărul o însoţea mai mândru decât ele.
Când ciobăneii în cojoace torceau visând departe,
Îi gâdilau în piepturi doruri şi oftate grele-n noapte.
Treziţi de dorul de acasă şi de lătrat de câini,
La drum porneau cântând cu jale, trecând munţii bătrâni.
Cu feţe roşii ca bujorii şi flori în pălărie,
La vale coborau ciobanii mânaţi de steaua voii.
Pe plai de Mioriţă mânau turma de oi şi spre izvoare clare,
Din fluiere cântau cu jale, ca-n Mărginime pe la noi.
Cu gândul la mândra din sat lăsată plânsă-n poartă,
Plângeau din fluiere cu foc, rugând timpul să treacă.
Doar năfrămuţa din şerpar le mai stingea din doruri,
Căci poartă-n ea parfum de flori şi prafuri de la horă.


de Valeria Mahok


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Joseph Farquharson
Titlul: apus de soare iarna
Titlul original: The Sun Had Closed the Winter's Day
Data :1904
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Joseph Farquharson DL RA (4 mai 1846 - 15 aprilie 1935) a fost pictor scoțian, pictand mai ales peisaje . El este renumit pentru peisajele lui de iarnă cu zăpadă, care de multe ori prezintă oi și adesea prezintă zori sau seară. Sa născut în Edinburgh , Scoția și a murit la Finzean , Aberdeenshire , Scoția.

Thomas Wilmer Dewing - Lauta - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI THOMAS WILMER DEWING
De-aş fi câmpie

De-aş fi câmpie
m-aş înveşmânta în culorile cerului
şi-aş veni la tine, fecioară...
cu toate anotimpurile
ţie, dăruindu-mă.


de Violeta Pasat


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Thomas Wilmer Dewing
Titlul: Lauta
Titlul original: The lute
Data :1904
Stilul: Tonalism
Mod de realizare: ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Thomas Wilmer Dewing(4 mai 1851 – 5 noiembrie 1938) a fost un pictor american, s-a nascut in Newton Lower Falls, Massachusetts. A studiat la Académie Julian din Paris, iar mai tarziu si-a deschis un studio in New York City. S-a casatorit cu Maria Oakey Dewing, o pictorita cu pregatire in arta si legaturi familiale in lumea artei.
E cunoscut pentru picturile in stil tonalist, un sub-gen al artei americane cu radacini in esteticismul englez. Modelul preferat de Dewing ca expresie artistica este figura femeii. Deseori in pozitie sezand si cantand la diferite intrumente, scriind scrisori sau angajata in diferite actiuni sau situata in interioare stravezii, de vis, figurile raman departate si distante fata de privitor. Aceste scene sunt infuzate cu armonii de culori subtile care se infiltreaza in toata pictura, stabilind tonalitatea.
Dewing a fost membru al „Ten American Painters”, un grup de impresionisti americani care s-a se separat de Society of American Artists in 1897.