ANIVERSAREA PICTORULUI MAXIME MAUFRA
Africa de sub frunte
Numai veşti rele mai aştept.
Numai veşti proaste mai pot aduce :
a mai murit un copac,
a mai plecat o pasăre,
cineva şi-a tăiat sufletul într-un
ciob de oglindă,
undeva, în continentul iubirii
au năvălit oamenii-cangur ...
Toate vânturile bat de-a-ndărătelea,
zicând că trebuie îndreptaţi arborii
pe care tot ele i-au strâmbat. Şi astfel
mortalitatea arborilor
a crescut înspăimântător –
căci nimic, o, nimic nu se poate îndrepta
fără încuviinţarea sevelor,
şi tot ce se-ndreaptă cu de-a sila
se frânge ...
De aceea, nu mai aştept decât veşti rele –
se vor distinge probabil şi focurile rămase,
va creşte păr aspru de cal
pe ultimele frunţi albe, strălucitoare,
nesfărâmate încă de ciomege,
şi ultimele cântece în păduri
vor fi ale gorilelor-lupi ...
Până atunci, toată lumea trebuie
să se scarpine individual –
aşa e legea, aşa e obiceiul
înainte de moarte. Nu stăruiţi,
nu se acordă nici o dispensă –
doar ciungii au nevoie să se scarpine
reciproc, cu botul sau cu picioarele ...
Şi între timp a mai murit un copac,
a mai plecat o pasăre,
cineva şi-a tăiat oglinda
într-un ciob de suflet,
şi oamenii-cangur se înmulţesc
în buzunarul de la spate al lumii ...
Numai veşti rele mai aştept.
de Geo Dumitrescu
Din volumul « Nevoia de cercuri » 1966
-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Maxime Maufra
Titlul: Portul Douarnenez
Titlul original:
Data :
Stilul: Post - impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Clectie privata
Date despre pictor:
Maxime-Emile-Camille-Louis Maufra (17 mai 1861 – 23 mai 1918) pictor impresionist francez, specializat in realizarea de peisaje marine.
A inceput sa picteze la varsta de 18 ani, sub indrumarea unor artisti locali din Nantes, intre care fratii Charles Leduc si Alfred Leduc sau pictorul peisagist Charles Le Roux. A plecat la Liverpool pentru a incepe o cariera comerciala. In perioada petrecuta in Marea Britanie descopera lucrarile vechilor maestri si ale unor artisti englezi ca Joseph Mallord William Turner, John Constable sau Thomas Gainsborough. La sfarsitul lui 1883 se intoarce in Franta, iar intre 1884-1890 este negustor la Nantes, pictand in timpul liber. Descopera impresionismul si se imprieteneste cu pictorul Le Roux si cu sculptorul Le Bourg.
Expune pentru prima data in 1886 la Nantes si participa cu doua peisaje la Salonul de la Paris, unde se bucura de o buna primire din partea criticii. Renunta definitiv la comert din 1890 si pleaca la Pont-Aven, unde ii intalneste pe Paul Gauguin si Paul Sérusier. Lucrarile celor doi il influenteaza mai mult decat o facusera Camille Pissarro si Alfred Sisley. Pana in 1890 Maufra este influentat in mare masura de sintetism, stilul inventat de Emile Bernard si dezvoltat de Gauguin, care transfera formele in suprafete colorate plane, stil evident mai ales in desene, gravuri si litografii.
Maufra se stabileste definitiv la Paris in 1892, la Bateau-Lavoir, dar se intoarce in regiunea Quiberon in fiecare an, preferand sa lucreze aici, departe de agitatia capitalei. A lucrat de mai multe ori si in diverse localitati de pe coasta normanda sau in apropierea Parisului. In 1894 organizeaza o expozitie personala la Paris, iar publicul ii descopera talentul si stilul. Expune si pe viitor cu Durand-Ruel, de care va fi legat printr-un contract exclusiv. Arta lui Maufra a fost radical imbogatita de calatoriile in strainatate si in diverse regiuni ale Frantei.
Africa de sub frunte
Numai veşti rele mai aştept.
Numai veşti proaste mai pot aduce :
a mai murit un copac,
a mai plecat o pasăre,
cineva şi-a tăiat sufletul într-un
ciob de oglindă,
undeva, în continentul iubirii
au năvălit oamenii-cangur ...
Toate vânturile bat de-a-ndărătelea,
zicând că trebuie îndreptaţi arborii
pe care tot ele i-au strâmbat. Şi astfel
mortalitatea arborilor
a crescut înspăimântător –
căci nimic, o, nimic nu se poate îndrepta
fără încuviinţarea sevelor,
şi tot ce se-ndreaptă cu de-a sila
se frânge ...
De aceea, nu mai aştept decât veşti rele –
se vor distinge probabil şi focurile rămase,
va creşte păr aspru de cal
pe ultimele frunţi albe, strălucitoare,
nesfărâmate încă de ciomege,
şi ultimele cântece în păduri
vor fi ale gorilelor-lupi ...
Până atunci, toată lumea trebuie
să se scarpine individual –
aşa e legea, aşa e obiceiul
înainte de moarte. Nu stăruiţi,
nu se acordă nici o dispensă –
doar ciungii au nevoie să se scarpine
reciproc, cu botul sau cu picioarele ...
Şi între timp a mai murit un copac,
a mai plecat o pasăre,
cineva şi-a tăiat oglinda
într-un ciob de suflet,
şi oamenii-cangur se înmulţesc
în buzunarul de la spate al lumii ...
Numai veşti rele mai aştept.
de Geo Dumitrescu
Din volumul « Nevoia de cercuri » 1966
-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Maxime Maufra
Titlul: Portul Douarnenez
Titlul original:
Data :
Stilul: Post - impresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste: Clectie privata
Date despre pictor:
Maxime-Emile-Camille-Louis Maufra (17 mai 1861 – 23 mai 1918) pictor impresionist francez, specializat in realizarea de peisaje marine.
A inceput sa picteze la varsta de 18 ani, sub indrumarea unor artisti locali din Nantes, intre care fratii Charles Leduc si Alfred Leduc sau pictorul peisagist Charles Le Roux. A plecat la Liverpool pentru a incepe o cariera comerciala. In perioada petrecuta in Marea Britanie descopera lucrarile vechilor maestri si ale unor artisti englezi ca Joseph Mallord William Turner, John Constable sau Thomas Gainsborough. La sfarsitul lui 1883 se intoarce in Franta, iar intre 1884-1890 este negustor la Nantes, pictand in timpul liber. Descopera impresionismul si se imprieteneste cu pictorul Le Roux si cu sculptorul Le Bourg.
Expune pentru prima data in 1886 la Nantes si participa cu doua peisaje la Salonul de la Paris, unde se bucura de o buna primire din partea criticii. Renunta definitiv la comert din 1890 si pleaca la Pont-Aven, unde ii intalneste pe Paul Gauguin si Paul Sérusier. Lucrarile celor doi il influenteaza mai mult decat o facusera Camille Pissarro si Alfred Sisley. Pana in 1890 Maufra este influentat in mare masura de sintetism, stilul inventat de Emile Bernard si dezvoltat de Gauguin, care transfera formele in suprafete colorate plane, stil evident mai ales in desene, gravuri si litografii.
Maufra se stabileste definitiv la Paris in 1892, la Bateau-Lavoir, dar se intoarce in regiunea Quiberon in fiecare an, preferand sa lucreze aici, departe de agitatia capitalei. A lucrat de mai multe ori si in diverse localitati de pe coasta normanda sau in apropierea Parisului. In 1894 organizeaza o expozitie personala la Paris, iar publicul ii descopera talentul si stilul. Expune si pe viitor cu Durand-Ruel, de care va fi legat printr-un contract exclusiv. Arta lui Maufra a fost radical imbogatita de calatoriile in strainatate si in diverse regiuni ale Frantei.