duminică, 4 iunie 2017

John Albert Baue - Laponi în furtună de zăpadă - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI SUEDEZ JOHN ALBERT BAUE

***

cu pieptul plin de sentimente
strigăm și țipăm
rîdem și plîngem
ridicăm din umeri
încuviinţă din cap
facem pe grozavii
și o luăm pe drumul nostru
fără nici o obiecție.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: John Albert Baue
TitluL: Laponi în furtună de zăpadă
Titlul original:
Data : 1905
Stilul: Art Nouveau (Modern)
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
John Albert Bauer (4 iunie 1882 - 20 noiembrie 1918) a fost un pictor și ilustrator suedez. Lucrarile sale cuprind peisaje din mitologie, insa a compus si portrete. Este cunoscut pentru ilustrațiile sale din edițiile timpurii ale lui Bland tomtar och troll (printre gnomi și troluri), o antologie a folclorului suedez și a basmelor.

Rachel Ruysch - Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge


ANIVERSAREA PICTORIȚEI RACHEL RUYSCH

* * *

un buchet de flori
s-a repezit să-și irosească dorința
fără să-i pese de consecințe

(cav)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Rachel Ruysch
TitluL: Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge
Titlul original: Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge
Data : 1709
Stilul: Baroque
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Intr-o lume a barbatilor, Rachel Ruysch (Haga, 3 Iunie, 1664 — Amsterdam, 12 August, 1750) a trimfat datorita florilor. Fiica de anatomist si botanist, Rachel Ruysch a avut privilegiul de a putea studia pe langa tatal sau impresionanta colectie de specimene rare pe care acesta o adunase. Rachel a studiat pictura cu Willem van Aelst, pictor din Delft renumit pentru tablourile sale cu flori. In 1693, pictorita s-a casatorit cu un portretist cu care a avut zece copii. Cumnatul ei picta deasemenea flori. Rachel a fost invitata sa picteze la Curtea din Düsseldorf unde a ramas cativa ani. In 1723 a castigat la loterie dar a continuat sa picteze frumoasele tablouri cu flori pana aproape de sfarsitul vietii. In prezent se cunosc aproximativ o suta de picturi de-ale ei. Fundalul inchis la culoare, lumina care cade in centrul picturii dandu-i viata, vazele de sticla atat de realiste, florile variate si multicolor sunt mostenirea pe care aceasta femeia a lasat-o posteritatii.
De-alungul secolelor XVI si XVII, femeile artiste din nordul Europei au avut un avantaj fata de suratele lor din sudul Europei. (Turistii straini care au vizitat Olanda acelor vremuri au fost impresionati de remarcabila prezenta a femeii in viata publica. Femeia olandeza era inca de pe atunci independenta, avea drepturi legale si putea sa aiba propria ei afacere.) In Italia, Biserica Romano-Catolica era principala sursa de comisioane. In nordul protestant insa, au fost in general indivizi din clasa medie care au cumparat opere de arta, avand o sete deosebita pentru scene care depictau aspecte din viata de zi cu zi. In nordul Europei, femeile au jucat un rol extrem de important in dezvoltarea naturii moarte ca gen de-alungul secolului XVII. Obiectele casnice, aranjamentele florale, scenele din viata de zi cu zi la care femeia din acea vreme participa si manipula cu dibacie sunt o oglinda fermecata catre trecutul omenirii. Si Rachel Ruysch cu siguranta face parte din acest trecut!
La inceputul secolului XVII, Olanda a experimentat ceea ce a ramas in istorie sub numele de "tulipmania". (Tulipmania a fost o perioada din Varsta de Aur a Olandei in care bulbii de lalele (floare recent introdusa in Europa de catre Imperiul Otoman) au atins preturi exorbitante si apoi au scazut brusc, tragand dupa sine pierderi financiare enorme.) In tot cazul, tulipmania a fost bobocul iubirii olandezilor pentru flori. Comerciant de flori, botanist si pictor de natura moarta au devenit ocupatii foarte la moda in Olanda acelor vremuri. In pictura un exponent al acestei perioade a fost Rachel Ruysch, a carei cariera, chiar daca a inceput dupa tulipmania, nu a facut decat sa reflecte maturizarea unui stil de pictura in continua evolutie iar tablourile sale scufundate pana in cele mai adanci detalii ale florei nordice, o fotografie a devenirii buchetelor olandeze, de la simetria statica din operele lui Ambrosius Bosschaert (1573-1621), la armonia nascuta din naturalete.

Willem van Mieris - Bătrîn citind

ANIVERSAREA PICTORULUI WILLIEM VAN MIERIS

* * *

un bătrîn cu fața toată numai lumină
cu ochii negrii
prăbușit pe singurul scaun din încăpere
își trece în revistă cu voce tăcută visele


vîntul bate pe sub ușă
trezind memoria penei
murdară de cerneală

ascunsă sub scufia albastră
o femeie perfectă
îi ascultă dorințele

(cav)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Willem van Mieris
Titlul : Bătrîn citind
Titlul original:
Data :
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Willem van Mieris(3 iunie 1662, Leiden – 26 ianuarie 1747, Leiden) a fost un pictor olandez, fiul lui Frans van Mieris sr. si fratele lui Jan van Mieris.
A pictat foarte multe tablouri, parte imitatii ale subiectelor paternale, ori subiecte mitologice, pe care Frans le evita de obicei. Insa nu a ajuns niciodata la nivelul tatalui sau.

Mihail Larionov - O scenă turcească, Femeie fumînd

ANIVERSAREA PICTORULUI MIHAIL LARIONOV

* * *

într-o casă obișnuită cu fereastra întredeschisă
o femeie cu privirea pierdută
fumează ca o turcoaică
închipuindu-și că singurătatea
poate fi salvată
cu un pahar de vin okuzgozu


(cav)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Mihail Larionov
Titlul : O scenă turcească, Femeie fumînd
Titlul original:
Data :
Stilul: impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Mihail Larionov(ru.: Михаил Фёдорович Ларионов, 3 iunie 1881, Tiraspol, Imperiul Rus – 10 mai 1964, Fontenay-aux-Roses, Franţa) a fost un pictor avangardist rus.
S-a născut la Tiraspol. În 1898 a intrat la Scoala de Pictură, Sculptură şi Arhitectură de la Moscova condusă de Isaac Levitan şi Valentin Serov. El a fost suspendat de trei ori pentru perspectivele sale radicale. În 1900 sa întâlnit cu Natalya Sergeevna Goncharova cu care a avut o relaţie de-a lungul întregii vieţi.
Din 1902 stilul său a fost Impresionismul. După o vizită la Paris, în 1906 a trecut la Post-impresionism şi apoi la stilul Neo-primitiv, care derivă parţial din pictura cu semne rusă. În 1908 el a organizat expoziţia Golden Fleece la Moscova, care a inclus tablouri ale unor artişti internaţionali de avangardă, precum Henri Matisse, André Derain, Georges Braque, Paul Gauguin şi Van Gogh. Alt grup pe care l-a prezentat publicului: Vladimir Tatlin, Marc Chagall şi Kazimir Malevici.
În 1913 el a creat Raionism roşu, care a fost prima creaţie de artă aproape abstractă din Rusia. În 1915 el a părăsit Rusia şi a lucrat la Paris în teatru şi în balet cu Serghei Diaghilev, proprietarul companiei Ballets Russes.

sâmbătă, 3 iunie 2017

Johan Barthold Jongkind - Moară de vînt lîngă Delft - aniversare



* * *

o moară de vînt și-a deschis brațele
îmbrățișînd cerul  și păsările


simțind prezența lui don quijote
dulcineea așteaptă
cu inima grăbită
în barca de pe lacul liniștit

(cav)



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Johan Barthold Jongkind
Titlul : Moară de vînt lîngă Delft
Titlul original:
Data :
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Johan Barthold Jongkind (3 iunie 1819 – 9 februarie 1891) a fost un pictor si grafician olandez, considerat precursor al Impresionismului care l-a influentat pe Claude Monet.
Jongkind s-a nascut in orasul Lattrop din provincia Overijssel la granita cu Germania. S-a pregatit la academia de arta din Haga, in 1846 s-a mutat in cartierul Montmartre din Paris, unde a studiat sub indrumarea lui Eugène Isabey si Francois-Edouard Picot. Doi ani mai tarziu, Salonul din Paris i-a acceptat doua lucrari pentru expozitie si a fost apreciat de criticul Charles Baudelaire, iar mai tarziu de la Emile Zola. Jongkind a avut putin success, totusi, si a suferit de crize de depresie complicate de alcoolism. Jongkind s-a reintors in Rotterdam in 1855, unde a ramas pana in 1860. Inapoi in Paris, in 1861 a inchiriat un studio pe rue de Chevreuse din Montparnasse unde in lucrarile lui au inceput sa se intrevada stilul Impresionist care avea sa vina. In 1862 s-a imprietenit cu tanarul Claude Monet care s-a referit ulterior la Jongkind ca „maestrul.”