sâmbătă, 16 septembrie 2017

Gevorg Bashinjaghian - Drum spre Dilijan - aniversare

SĂRBĂTOARE ARMENEASCĂ CU PICTORUL GEVORG BASHINJAGHIAN

* * *

am vrut să trec din nou
pe drumul ce duce la dilijan
unde au rămas greşeli
locuri goale
nedreptăţi
acolo am vrut
să repar
să explic
totul.


(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Gevorg Bashinjaghian
Titlul : Drum spre Dilijan
Titlul original: Autumn
Data: 1895
Stilul: Realism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 81 x 125 cm
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Gevorg Bashinjaghian ( Armenian : Սեւորգ Բաշինջաղյան ; 16 septembrie [ OS 28 septembrie] 1857 - 4 octombrie 1925) a fost un pictor armean care a influențat semnificativ pictura peisagistică armeană.

Wassily Kandinsky - PE ALB II


ANIVERSARE ABSTRACTĂ ŞI POETICĂ CU WASSILY KANDINKSY

PRIVIREA

De ce priveşti spre mine printr-o
perdea albă? Eu nu te-am chemat,
nu te-am rugat să mă priveşti
printr-o albă perdea. De ce ea
faţa ar acoperi-o? De ce chipul
nu ţi-l desluşesc de după
cea cortină albă? Nu mă privi prin
alba perdea! Eu nu te-am chemat.
Nu te-am rugat. Printre pleoapele
închise văd cum priveşti spre
mine. De ce priveşti spre mine
prin albe cortine? Voi da la o
parte alba perdea şi-ţi voi
vedea faţa, şi tu pe a mea
vei vedea-o. Dar de ce nu pot
înlătura alba cortină? De ce dânsa
de mine-ascunde
faţa ta?


de Wassily Kandinksy

 



---------------------------------------------------------------- -

Descriere tablou:

Kandinski în tabloul PE ALB II se exprimă prin combinația inteligentă a celor două culori principale în pictura : alb-negru. Kandinsky a folosit culoarea pentru a reprezenta mai mult decât forme si figuri în picturile sale. În acest tablou multiplele dimensiuni ale culorii alb este folosit pentru a reprezenta numeroasele posibilități și oportunități disponibile în viață . Culoarea neagră , pe de altă parte , reprezintă non - existență și moarte . Kandinsky exprimă prin culoarea neagră, tăcerea morții.

--------------------------------------------------------------------------
Pictor: Wassily Kandinsky
Titlul:
PE ALB II
Titlul original: Studie zu Improvisation 3, 1909
Data: 1909; Munich / Monaco, Germania
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 94 x 130 cm
Unde se găseşte: Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris, Franţa

Date despre pictor;

WASSILY KANDINSKY. Considerat unul dintre cei mai importanţi artişti ai secolului al XX-lea, alături de Pablo Picasso şi Henri Matisse, Vasili Kandinski a fost fondatorul artei abstracte: el este în general considerat ca fiind autorul primei picturi non-figurative din istoria artei moderne, o acuarelă realizată în 1910, despre care criticii din epocă au spus că era „abstractă”.
WASSILY KANDINSKY. Pictorul s-a născut pe 4 decembrie 1866, într-o familie de burghezi bogaţi şi moderni din Moscova. În 1871, familia Kadinsky părăseşte Moscova şi se mută la Odessa. De la vârsta de 8 ani, Wassily Kandinksy începe să ia lecţii de pian şi violoncel. Frecventează cursurile liceului clasic şi studiază desenul.
În anul 1885, Wassily Kandinksy se întoarce la Moscova pentru a urma cursurile facultăţii de drept şi apoi lucrează ca profesor la facultate. În 1896 ia o decizie irevocabilă: va deveni pictor. Pleacă la München, unde se afla una dintre cele mai renumite Academii de Artă din Europa acelor vremuri.

Wassily Kandinsky - Improvizaţie 3

ANIVERSARE ABSTRACTĂ ŞI POETICĂ CU WASSILY KANDINKSY

CÂNTEC

Iată omul,
Stă în cerc,
Stă în cercul
Strâmtorării.
Şi e mulţumit.
El cel fără de urechi.
Şi fără de ochi, asemeni.
Şi al sferosoarelui
Sunet purpuriu
Nu ajunge pân-la el.
Tot ce-a fost să cadă,
Ridica-se-va din nou.
Tot ce-a fost să amuţească,
Va cânta.
Şi omul
Fără urechi,
Fără ochi – la fel şi el e –
Şi-al sferosoarelui
Sunet purpuriu
Deja ajunge-va la el,
Îl va atinge.

de Wassily Kandinksy

 



---------------------------------------------------------------- -

Descriere tablou:

Tabloul „Studie zu Improvisation 3, 1909“, o capodoperă a stilului expresionist, a fost realizat de pictorul rus Wassily Kandinksy.
Tabloul „Studie zu Improvisation 3, 1909“ face parte din seria de tablouri „revoluţionare“ pictate de Wassily Kandinksy, începută în 1909, cunoscută sub denumirea „Improvisations“ şi care marchează prima incursiune a artistului rus în domeniul abstractizării.
Imaginea romantică a unui cavaler singuratic care se pregăteşte să asedieze o citadelă reprezintă un simbol clar şi repetitiv în arta lui Wassily Kandinksy, un element care simboliza zorii unei noi epoci, venirea Apocalipsei şi ultima Înviere.
P.S.
Tabloul „Studie zu Improvisation 3, 1909“, o capodoperă a stilului expresionist, realizat de pictorul rus Wassily Kandinksy, a fost vândut cu 21 de milioane de dolari la o licitaţie organizată de casa Christie’s, în anul 2012, la Londra.
--------------------------------------------------------------------------
Pictor: Wassily Kandinsky
Titlul:Improvizaţie 3
Titlul original: Studie zu Improvisation 3, 1909
Data: 1909; Munich / Monaco, Germania
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 94 x 130 cm
Unde se găseşte: Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris, Franţa

Date despre pictor;

WASSILY KANDINSKY. Considerat unul dintre cei mai importanţi artişti ai secolului al XX-lea, alături de Pablo Picasso şi Henri Matisse, Vasili Kandinski a fost fondatorul artei abstracte: el este în general considerat ca fiind autorul primei picturi non-figurative din istoria artei moderne, o acuarelă realizată în 1910, despre care criticii din epocă au spus că era „abstractă”.
WASSILY KANDINSKY. Pictorul s-a născut pe 4 decembrie 1866, într-o familie de burghezi bogaţi şi moderni din Moscova. În 1871, familia Kadinsky părăseşte Moscova şi se mută la Odessa. De la vârsta de 8 ani, Wassily Kandinksy începe să ia lecţii de pian şi violoncel. Frecventează cursurile liceului clasic şi studiază desenul.
În anul 1885, Wassily Kandinksy se întoarce la Moscova pentru a urma cursurile facultăţii de drept şi apoi lucrează ca profesor la facultate. În 1896 ia o decizie irevocabilă: va deveni pictor. Pleacă la München, unde se afla una dintre cele mai renumite Academii de Artă din Europa acelor vremuri.

vineri, 15 septembrie 2017

Peter Max - Toamna

MIRCEA IONESCU QUINTUS A MURIT LA 100 DE ANI

* * *

azi la ştiri
un epigramist a plecat dintre noi
spre stele


preocupat cu alte ştiri care sosesc
mereu şi mereu
nu am pot să ajung la el
ca să îmbrăţişez o sută de ani de istorie

(cav)
-


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Peter Max
Titlul : Toamna
Titlul original: Autumn
Data: 1908
Stilul: Pop art
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Peter Max (născut Peter Max Finkelstein , 19 octombrie 1937) este un artist american cunoscut pentru utilizarea culorilor strălucitoare în opera sa. Max a sintetizat " Summer of Love " în lucrări de artă.

Richard Gerstl - Stradă îngustă


* * *

pe strada îngustă
trece vremea unei carete
pe lângă ea
un necunoscut
fără să vorbească
gesticulând din mâini
îţi sare în ochi
ca o sperietoare

(cav)



------------------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Richard Gerstl
Titlul : Stradă îngustă
Titlul original: Nußdorferstraße
Data: 1908
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Richard Gerstl (14 septembrie 1883 – 4 noiembrie 1908) a fost un pictor si desenator austriac cunoscut pentru portretele sale expresive, lipsa recunoasterii criticilor in timpul vietii sale, precum si pentru relatia lui cu sotia lui Arnold Schoenberg care a dus in cele din urma la suiciderea sa.

Richard Gerstl s-a nascut intro familie prospera, Emil Gerstl, un negustor evreu si Maria Pfeiffer.A mers la scoala Viennese Piaristengymnasium, insa atrebuit sa plece de acolo din cauza dificultatilor in ceea ce priveste disciplina.

De timpuriu, Gerstl s-a hotarat sa devina artist, spre disperarea tatalui sau. Avand rezultate slabe la scoala si fiind obligat sa plece de la vestita scoala Piaristengymnasium in Vienna ca rezultat al „dificultatilor disciplinare,” parintii lui stabili din punct de vedere financiar i-au luat profesori particulari. In 1898, la varsta de 15 ani, Gerstl a fost acceptat la Academia de Arte Frumoase din Viena unde a studiat sub indrumarea lui Christian Griepenkerl. Gerstl a inceput sa respinga stilul Secesiunii vieneze si ceea ce simtea ca e arta pretentioasa.

Frustrat din cauza neacceptarii stilului sau de pictura ne-secesionist, Gerstl a continuat sa picteze fara nici o indrumare formala timp de doi ani.

In 1904 and 1905, Gerstl a impartit un ateeliers cu colegul si prietenul sau din academie, Viktor Hammer, iar prin 1906, Gerstl a achizitionat propriul sau atelier.
Chiar daca Gerstl nu se asocia cu ceilalti artisti, se simtea atras de muzica si frecventa concertele din Vienna. Prin 1907, a inceput sa se asocieze cu compozitorii Arnold Schoenberg si Alexander von Zemlinsky,care locuiau in acceasi cladire in acea perioada. Gerstl si Schoenberg au manifestat o admiratie reciproca bazata pe talentele lor individuale.

In acest timp, Gerstl s-a mutat intrun apartament din aceeasi casa si a pictat cateva portrete ale lui Schoenberg, familiei si prietenilor sai. Aceste portrete au inclus-o si pe sotia lui Schoenberg, Mathilde, pe Alban Berg si Zemlinsky. Portretele sale stilizate anticipeaza expressionismul german si pasteluri ca in operele lui Oskar Kokoschka. Gerstl si Mathilde au devenit extrem de apropiat, iar in vara lui 1908, ea si-a parasit sotul si a plecat la Viena impreuna cu copiii si Gerstl. Schoenberg tocmai era la jumatatea compozitiei sale Al Doilea Cvartet de Coarde, pe care i l-a dedicat ei. Mathilde s-a reintors la sotul ei in octombrie.

Innebunit de pierderea Mathildei, de izolarea fata de asociati, de neacceptarea sa artistica, Gerstl a intrat in ateelierul sau in noaptea de 4 noiembrie 1908 si se pare ca a ars fiecare scrisoare si bucata de hartie pe care le-a gasit.Desi multe picturi au scapat din incendiu, se pare ca cea mai mare parte din hartiile sale personale au fost distruse. In afara de picturi, doar opt desene au ramas nearse. Privind la hartiile lui care ardeau, Gerstl s-a spanzurat in fata oglinzii din atelier, reusind si sa se injungie.

Incidentul a avut un mare impact asupra lui Arnold Schoenberg, iar „drama sa cu muzica” (i.e., opera) Die Glückliche Hand se bazeaza pe aceste evenimente.

Dupa sinuciderea sa la varsta de 25 de ani, familia a scos picturile ramase in atelierul lui Gerstl si le-a depus intrun depozit pana cand fratele sau Alois le-a aratat dealerului de arta Otto Kallir in 1930 ori 1931.