miercuri, 3 ianuarie 2018

Jack Levine - Ultimul vals - Aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JACK LEVINE

* * *

orchestra cântă
ultimul vals
la ora cinci dimineaţa
în schönbrunn , viena
centrul universului

o revelație recentă
şi atât de secretă


(cav)



-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Jack Levine
Titlul: Ultimul vals
Titlul original: The Last Waltz
Data:
Stilul:
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Jack Levine (3 ianuarie 1915 – 8 noiembrie 2010) a fost un pictor si grafician social realist american renumit pentru satira sa despre viata moderna, coruptia politica si subiectele biblice.
Nascut din parinti lituanieni evrei, Levine a crescut in South End din Boston, unde a observat o viata a strazii compusa din imigranti europeni si o prevalenta a saraciei si bolilor societatii, subiecte care ii vor folosi pentru lucrarile sale. La inceput a studiat desenul cu Harold K. Zimmerman intre 1924-1931. La Harvard University intre 1929 si 1933, Levine si colegul sau Hyman Bloom au studiat cu Denman Ross. Inca din adolescenta, Levine era deja pe cont propriu ca excelent desenator. In 1932 Ross a inclus desenele lui Levine intro expozitie la Fogg Art Museum din Harvard, iar trei ani mai tarziu a lasat prin testament douazeci de desene de-a lui Levine in colectia muzeului. Primele lucrari ale lui Levine au fost influentate de Bloom, Chaim Soutine, Georges Rouault si Oskar Kokoschka. Impreuna cu Bloom si Karl Zerbe au fost asociati stilului cunoscut ca expresionism de Boston.

Din 1942 pana in 1945 Levine a servit in armata. Dupa ce s-a eliberat din serviciul militar a pictat „Welcome Home”, un pamflet despre aroganta puterii militare.In 1946 s-a casatorit cu pictorita Ruth Gikow si s-au mutat la New York City.

Cu o donatie Fulbright a calatorit prin Europa in 1951 si a fost foarte impresionat de lucrarile vechilor maestri, in particular de manierismul lui El Greco, care l-a inspirat sa denatureze si sa exagereze formele figurilor sale in scopuri expresive. Dupa reintoarcerea sa a continuat sa picteze subiecte biblice si din viata americana, precum si o serie de portrete de o mare sensibilitate ale sotiei si fiicei sale. In anii 1960, Levine a pictat lucrari cu subiecte politice americane, dar si subiecte internationale. Dupa moartea sotiei sale in 1980 a devenit interesat de ebraism si a pictat teme din Vechiul Testament.

Lucrarile lui Levine se afla in colectii publice la Art Institute of Chicago, Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art, National Museum of American Art, Hirshhorn Museum si Sculpture Garden, Brooklyn Museum, Phillips Collection, Whitney Museum of American Art, Fogg Art Museum si National Gallery of Art. In 1973, Vaticanul a cumparat lucrarea „Cain and Abel” (1961), spre satisfactia Papei Paul VI.

Levine a fost subiectul unui film documentar in 1989, film intitulat „Feast of Pure Reason”.

Levine a murit in casa lui d in Manhattan pe 8 noiembrie 2010 la varsta de 95 de ani.

Piero di Cosimo - Magdalena citind

ANIVERSAREA PICTORULUI PIERO DI COSIMO


  * * *

seara
cărţile nu vor să se închidă
au încăpăţânarea catârilor
există multă greutate în ele
prea mult peisaj religios


(cav)



-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Piero di Cosimo
Titlul: Magdalena citind
Titlul original:
Data: 1500
Stilul: Renascentism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Piero di Cosimo (2 ianuarie 1462 – 1521), cunoscut si ca Piero di Lorenzo, a fost un pictor italian renascentist.

Oscar Dominguez - Femeie pe divan

INTERMEZZO CROMATIC CU PICTORUL SUPRAREALIST OSCAR DOMINGUEZ

tablou de dimineață cu femeie visînd

dacă te privesc dintr-o parte
așa cum stai întinsă cu spatele ușor arcuit
trupul tău e doar linia unui țărm dincolo de care
cămașa mea pe care ai purtat-o noaptea trecută
e o mare albastră
vezi cutele din dreptul buzunarului de la piept?
acolo e un val
spre ziuă atunci cînd inima îmi va bate mai tare
va ajunge la tine
și o să te îmbrace într-o spumă albă
așa cum era coconul prințesei leizu

de Vlad Turburea

 



-----------------------------------------------------------------------------------------
Pentru români, dar şi pentru o sumedenie de artişti din toată lumea, spaniolul suprarealist Oscar Dominguez (1906- 1957) rămâne în istoria artei drept pictorul care i-a scos ochiul românului Victor Brauner, pictor născut la Piatra Neamţ. Şi pentru ca întâmplarea să capete conotaţii ezoterice, ce l-au impresionat profund pe Ernesto Sábato, trebuie ştiut că românul pictase cu mulţi ani înainte un autoportret în care se reprezentase
cu un ochi scos, lucrarea fiind denumită chiar "Autoportret cu ochiul scos" (1931). În anul 1938, aflat la Paris, Victor Brauner încearcă să aplaneze o ceartă dintre pictorii Oscar Dominguez şi Esteban Frances, românul fiind lovit de către Oscar cu un pahar în ochiul stâng, incident în urma căruia Victor Brauner rămâne mutilat pe viaţă.
Cunoscut drept un tip coleric, Oscar suferea de acromegalie, boală care determină creşterea extremităţilor, printre care şi mâinile, fapt care i-a accentuat de-a lungul vieţii spaima de a nu mai putea picta. Contemporan cu Picasso, influenţat de aerul suprarealist dar conştient de propria-i valoare, Oscar Dominguez nu a reuşit să îşi stăpânească îndeajuns viaţa, astfel că, pentru un timp, a fost chiar internat într-un ospiciu, de unde însă se pare că a fost alungat, pe motiv că acolo sunt doar "nebuni normali".

-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Oscar Dominguez
Titlul: Femeie pe divan
Titlul original: Femme sur Divan
Data: 1942
Stilul: Cubism, Suprarealism


Mod de realizare: Ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste: colectie privată

Date despre pictor:

Oscar Dominguez, pictor suprarealist spaniol (n: La Laguna, Tenerife, 03 ianuarie 1906 – d: Paris, 31 Decembrie 1957).
Si-a petrecut copilaria si adolescenta in Insulele Canare.
A avut legături mai strânse cu grupul suprarealist, artiști precum André Breton, Paul Eulard, Man Ray și Yves Tanguy.

August Macke - Promenada

INTERMEZZO CROMATIC ŞI MUZICAL CU AUGUST MACKE ŞI ARETHA FRANKLIN

(Tu mă faci să mă simt ca) O femeie adevărată

Privind pe fereastră ploaia de dimineaţă,
Mă simţeam lipsită de poftă de viaţă
Şi când am ştiut că trebuie să fac faţă unei alte zile,
Doamne, m-am simţit atât de obosită.
Înainte de ziua în care te-am întâlnit, viaţa era atât de dură,
Dar iubirea ta a fost cheia către liniştea mea sufletească.

Căci tu mă faci să mă simt, tu mă faci să mă simt,
Tu mă faci să mă simt ca o femeie adevărată.

Când sufletul meu era pierdut,
Tu ai venit să mi-l revendici,
Nu ştiam ce nu-i în regulă cu mine
Până când sărutul tău m-a făcut să-mi dau seama,
Acum nu mă mai îndoiesc pentru motivul pentru care trăiesc,
Căci dacă te fac fericit nu mai am nevoie de altceva.

Căci tu mă faci să mă simt, tu mă faci să mă simt,
Tu mă faci să mă simt ca o femeie adevărată.

Oh, dragă, ce mi-ai făcut,
Tu mă faci să mă simt atât de bine
Şi nu vreau decât să fiu aproape de tine,
Tu mă faci să simt că trăiesc,
Tu mă faci să mă simt, tu mă faci să mă simt
Tu mă faci să mă simt ca o femeie adevărată.

  Artist: Aretha Franklin
  Album: Lady Soul (1967)


 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: August Macke
Titlul: Promenada
Titlul original: Promenade
Data: 1913
Stilul: Orfism
Mod de realizare: Ulei pe pînză
Dimensiunea: 57 x 51 cm
Unde se gaseste: colectie privată

Date despre pictor:

August Macke (3 ianuarie 1887 – 26 septembrie 1914) a fost unul dintre membri marcanti ai grupului Expressionist din Germania, Der Blaue Reiter (The Blue Rider).
A trait intro perioada inovativa pentru arta germana din timpul miscarii expresioniste si aparitia miscarilor avant-garde care apareau in restul Europei.Ca un artist adevarat al acelei perioade, Macke a stiut cum sa integreze in pictura sa elementele de avangarda care l-au interesat.
În scurta sa carieră, August Macke s-a arătat deschis diverselor curente artistice ale timpului și a experimentat în tablourile sale cu noile tendințe stilistice. Numărul mare de portrete din prima perioadă a creației sale corespunde dorinței sale de a exprima prin pictură structura personalității modelelor sale.
Unele din aceste tablouri dezvăluie influența exercitată asupra stilului său de către Arnold Böcklin, a cărui creație simbolistă încearcă să exprime cu mijloacele picturii idei, stări de spirit și dispoziții afective ale personajelor reprezentate.
Tablourile din această perioadă (1910-1912) au o cromatică luminoasă și forme simplificate, conturate adesea de o linie mai întunecată. Adâncimea spațiului cedează locul su

prafețelor în diverse planuri și se recunoaște un interes crescând pentru decoruri ornamentale.

August Macke - Papagali albastri

INTERMEZZO CROMATIC CU AUGUST MACKE

albastru

în pădurea de palmieri
un papagal albastru
a scăpat şansa
de-a părăsi
insula
ca să vadă lumea întreagă.

(cav)

 



-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: August Macke
Titlul: Papagali albastri
Titlul original:
Data: 1923
Stilul: Expresionism
Mod de realizare: acuarela pe hirtie
Dimensiunea:
Unde se gaseste: colectie privată

Date despre pictor:

August Macke (3 ianuarie 1887 – 26 septembrie 1914) a fost unul dintre membri marcanti ai grupului Expressionist din Germania, Der Blaue Reiter (The Blue Rider).
A trait intro perioada inovativa pentru arta germana din timpul miscarii expresioniste si aparitia miscarilor avant-garde care apareau in restul Europei.Ca un artist adevarat al acelei perioade, Macke a stiut cum sa integreze in pictura sa elementele de avangarda care l-au interesat.
În scurta sa carieră, August Macke s-a arătat deschis diverselor curente artistice ale timpului și a experimentat în tablourile sale cu noile tendințe stilistice. Numărul mare de portrete din prima perioadă a creației sale corespunde dorinței sale de a exprima prin pictură structura personalității modelelor sale.
Unele din aceste tablouri dezvăluie influența exercitată asupra stilului său de către Arnold Böcklin, a cărui creație simbolistă încearcă să exprime cu mijloacele picturii idei, stări de spirit și dispoziții afective ale personajelor reprezentate.
În 1907, în timpul vizitei la Paris, are primul contact direct cu arta impresioniștilor francezi, fapt care a dat un impuls creației sale. Începe să acorde mai puțină atenție tematicei și insistă asupra efectului luminii și culorilor asupra privitorului. Ulterior, își schimbă din nou maniera, de dara aceasta sub influența fauvismului, dar și a expresionștilor germani grupați în "Neue Künstlervereinigung" ("Noua Uniune a Artiștilor") din München, ca Franz Marc și Gabriele Münter. Tablourile din această perioadă (1910-1912) au o cromatică luminoasă și forme simplificate, conturate adesea de o linie mai întunecată. Adâncimea spațiului cedează locul suprafețelor în diverse planuri și se recunoaște un interes crescând pentru decoruri ornamentale.