AZI INTERMEZZO IMPRESIONIST CU EDOUARD MANET
linişte
aseară m-am întâlnit cu tine în aceeaşi barcă
pe lacul albastru unde nuferii sunt plini de taină.
aceeaşi linişte ca şi ieri seară.
gândurile tale nu le pot auzi.
poţi să scrii o scurtă poezie,
despre tine
despre mine
despre noi doi ?
poţi să vorbeşti?
nu te mai chinuii şi tăcerile obosesc.
(cav)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Édouard Manet
Titlul: Plimbare cu barca
Titlul original:
Data:1874; Paris, Franta
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 130.2 x 97.2 cm
Unde se gaseste: Colectie privată
Date despre pictor:
„Domnul Manet n-a dorit sa rastoarne domnia picturii deja existente si
nici nu a dorit sa creeze o arta noua. Pur si simplu a dorit sa fie el
insusi” – scria Manet despre el insusi. Cel mai potrivit cuvant pentru a
caracteriza felul de a picta al acestui mare maestru francez este
„sinceritate”. Despre Manet se pot afirma multe: culorile sale au avut o
stralucire extraordinara, felul in care se folosea de lumina era
inimitanainte de toate, sincer pana la brutalitate.
„Dejunul pe
iarba” sau Olympia” au socat publicul secolului al XIX-lea si i-au atras
multi dusmani, dar pictura nu a mai fost aceeasi dupa aparitia acestor
doua opere. Manet a reinventat traditia dar a fost un pictor modern in
adevaratul sens al cuvantului.
Édouard Manet (* 23 ianuarie 1832,
Paris – 30 aprilie 1883, Paris) a fost un pictor francez, precursor al
impresionismului.Plecând de la izvorul tradiţiilor marilor maeştri,
Manet a fost în măsură să lege sugestiile vremurilor vechi cu elementele
moderne, fapt pentru care i s-a spus „pictor al zilelor noastre”
(Charles Beaudelaire).
Creaţiile sale au stârnit scandal şi
indignare, cu toate că Manet n-a dorit niciodată să provoace pe nimeni, a
dorit numai să schimbe pictura şi s-o reînoiască.
Manet a fost
ultimul pictor clasic şi totodată primul pictor modern. Tablourile lui
uimesc şi astăzi şi ne trezesc interesul, reprezentând astfel o parte
incontestabilă a picturii universale.