vineri, 16 iunie 2017

Edouard Manet - Femeie în fața oglinzii

Oglinzile oglinzilor

Singură
Între
Cele două oglinzi
Mă întrezăresc
EU, Eu, eu,
Sute de Eu
Una în alta, o armată.


Mărșăluind
Fără steaguri
Fără opriri

Prin pântecul oglinzii
Spre infinitul care
Micșorează.

Numai Eu
Singură
Fac un
Singur
Pas
La o parte.
Sutele dispar
Fără țipăt,
Fără sânge

Co o naștere
Inversată
Poate ...

de Riri Sylvia Manor


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Riri Sylvia Manor (născută Aberfeld) scria poezii de la nouă ani dar a renunţat la dorinţa de a studia filologia şi filosofia dezamagită de puternica influenţă ideologică din facultăţile umanistice pe vremea lui Gheorghiu-Dej. Astfel, s-a înscris la Facultatea de medicină din Bucureşti, dar în 1960 a primit aprobarea de a părăsi România. Ajunsă în Israel şi-a continuat studiile acolo, apoi în Statele Unite, devenind Profesor de Oftalmologie si Neuro-oftalmologie la Facultatea de Medicină din Tel Aviv.
După aproape douazeci de ani de „tacere poetica”, în anul 1979 a reînceput să scrie poezii. Să scrie şi să publice poezii, dar în limba ebraică. A primit premiul de poezie Ofer Lider în Israel.
Revenită dupa 30 de ani în România, în 1990, cu ajutoare medicale, a reînceput să citească literatură în limba română şi, aşa cum spune autoarea, i s-a întâmplat un miracol: dupa 40 de ani de întrerupere, a reînceput să scrie poezie în limba română.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edouard Manet - Femeie în fața oglinzii
Data: 1877; Paris, Franța
Stilul: Impresionism
Media: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 71.4 x 92.1 cm
Solomon R. Guggenheim Museum, New York, USA
Édouard Manet (n. 23 ianuarie 1832, Paris – d. 30 aprilie 1883, Paris) a fost un pictor francez, precursor al impresionismului. Plecând de la izvorul tradițiilor marilor maeștri, Manet a fost în măsură să lege sugestiile vremurilor vechi cu elementele moderne, fapt pentru care i s-a spus "pictor al zilelor noastre" (Charles Beaudelaire). Creațiile sale au stârnit scandal și indignare, cu toate că Manet n-a dorit niciodată să provoace pe nimeni, a dorit numai să schimbe pictura și s-o reînoiască. Manet a fost ultimul pictor clasic și totodată primul pictor modern. Tablourile lui uimesc și astăzi și ne trezesc interesul, reprezentând astfel o parte incontestabilă a picturii universale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

David Croitor - Cafeneaua de iarnă

mi tenas la fenestrojn puraj sunt acasă singur văd fața lui van gogh în lumina lunii bate ușor cu pipa în geam în timp ce mănânc un măr mă s...