Singură
Între
Cele două oglinzi
Mă întrezăresc
EU, Eu, eu,
Sute de Eu
Una în alta, o armată.
Mărșăluind
Fără steaguri
Fără opriri
Prin pântecul oglinzii
Spre infinitul care
Micșorează.
Numai Eu
Singură
Fac un
Singur
Pas
La o parte.
Sutele dispar
Fără țipăt,
Fără sânge
Co o naștere
Inversată
Poate ...
de Riri Sylvia Manor
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Riri Sylvia Manor (născută Aberfeld) scria poezii de la nouă ani dar a renunţat la dorinţa de a studia filologia şi filosofia dezamagită de puternica influenţă ideologică din facultăţile umanistice pe vremea lui Gheorghiu-Dej. Astfel, s-a înscris la Facultatea de medicină din Bucureşti, dar în 1960 a primit aprobarea de a părăsi România. Ajunsă în Israel şi-a continuat studiile acolo, apoi în Statele Unite, devenind Profesor de Oftalmologie si Neuro-oftalmologie la Facultatea de Medicină din Tel Aviv.
După aproape douazeci de ani de „tacere poetica”, în anul 1979 a reînceput să scrie poezii. Să scrie şi să publice poezii, dar în limba ebraică. A primit premiul de poezie Ofer Lider în Israel.
Revenită dupa 30 de ani în România, în 1990, cu ajutoare medicale, a reînceput să citească literatură în limba română şi, aşa cum spune autoarea, i s-a întâmplat un miracol: dupa 40 de ani de întrerupere, a reînceput să scrie poezie în limba română.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edouard Manet - Femeie în fața oglinzii
Data: 1877; Paris, Franța
Stilul: Impresionism
Media: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 71.4 x 92.1 cm
Solomon R. Guggenheim Museum, New York, USA
Édouard Manet (n. 23 ianuarie 1832, Paris – d. 30 aprilie 1883, Paris) a fost un pictor francez, precursor al impresionismului. Plecând de la izvorul tradițiilor marilor maeștri, Manet a fost în măsură să lege sugestiile vremurilor vechi cu elementele moderne, fapt pentru care i s-a spus "pictor al zilelor noastre" (Charles Beaudelaire). Creațiile sale au stârnit scandal și indignare, cu toate că Manet n-a dorit niciodată să provoace pe nimeni, a dorit numai să schimbe pictura și s-o reînoiască. Manet a fost ultimul pictor clasic și totodată primul pictor modern. Tablourile lui uimesc și astăzi și ne trezesc interesul, reprezentând astfel o parte incontestabilă a picturii universale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu