joi, 1 iunie 2017

William-Adolphe Bouguereau - Culegatorii Data: 1882

ZIUA IA-MA SI DU-MA CU TINE DU-MA COPILARIE

COPILĂRIA MEA

Mi-i fraged sufletul, pînă pe buze mi-i fraged,
poate de iarba ce crește acuma la noi ;
cu bice de aur trec sub fereastra mea ploi -
stau singură și-mi aduc aminte de multe :


Cînd eram mică legasem un leagăn de-o creangă.
,,Vreau s-ajung steaua de-acolo...'' strigam bunicului.
O, cît de sus s-au suit dușmănoasele stele...
Nu le mai văd, le-am uitat lumina curată.

Mi-i inima tristă. Mama mi-a scris c-au tăiat
pomii din fundul grădinii, leagănul putred ;
odată cu dînsul, va fi căzut în buruieni
copilăria mea - și o mănîncă furnicile...

II

Cine povestește-n mine, cine
mi-aduce aminte c-am trăit acolo,
în țara dintre sobă și genunchii bunicului,
întîia poveste cu zmei ?

Vă voi face să trăiți de-a pururi,
ani duși, miraculoase răsărituri.
Deasupra gardului unde lumea sfîrșea,
azi știu, de-acolo începea tărîmul zmeului.

Însă toate s-au sfîrșit odată,
cînd ardeau lumînările ziua.
Bunicul dormea într-o cutie frumoasă -
și l-au luat și l-au dus pe sub marii castani.

Toată noaptea m-am temut pentru dînsul.
Văzînd că nu se mai întoarce, ziceam :
,,Dacă se-ntîlnește cu scorpia ? Haide,
Azor, să ne ducem la el.''

Și singură mai tîrziu am plecat.
Pe tărîmul zmeilor mișună oameni.
În jurul inimilor un șarpe mic
se-ncolocește ; ei sunt triști și răi.

Dar pentru dînșii scriu poemele mele,
scutur deasupra lor copacii de-atunci și ploile
amintiți-vă că sunt copii pe lume,
și plante albastre, și duioșii cîni.

de Magda Isanos


-------------------------------------------------------------------
William-Adolphe Bouguereau - Culegatorii
Data: 1882
Stilul: Neoclasicism
Media: ulei pe panza
Dimensiunea: 87.5 x 134 cm
Detroit Institute of Arts, Detroit, MI, USA
William Adolphe Bouguereau (30 noiembrie 1825 – 19 august 1905) a fost un pictor academic francez.
William-Adolphe Bouguereau s-a născut în La Rochelle, Franța. Student al Școlii de arte frumoase din Paris (Ecole des Beaux-Arts), a câștigat Prix de Rome în 1850. Picturile sale realizate în genul realismului artistic, precum și temele sale de inspirație mitologică l-au făcut extrem de popular, fiind unul din pictorii care a expus la constant la Salonul din Paris, de-a lungul întregii sale vieți artistice. Deși spre sfârșitul vieții sale, pictorul însuși a considerat că a căzut într-un fel de dizgrație, în mare parte datorată opoziției sale constante curentului impresionist, în lumea contemporană există o reconsiderare a artei sale și un nou val de apreciere îi înconjoară cele opt sute treizeci și șase (836) de picturi finalizate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu