Degas dans desen
aveam
intuiţii empatice
cu Maya Plisetskaya
în costum de in carmin
dansând un bolero despletit
în şuviţe orchestrate pe degete
de nebuloasă cu pulsar
în nucleu
eram
neasemuita lui
iubită impresionistă
dincolo de fantasmele lui Degas
frescă edulcolorată
pe omoplaţi de tablouri
Nu se vede bine de aproape
veniţi aici lângă Gioconda gravidă
cu cel mai androgin zâmbet
posibil
atunci
universul vizibil
era friabil până la quarci;
vulnerabilă până în celule - gândea
şi îmi acoperea claviculele
cu dantelării fractalice
şi săruturi spirale
indivizibile
reale
de Luminita Suse
--------------------------
Ce om mai este şi Degas! Toţi prietenii l-au părăsit; am fost printre ultimii care au trebuit să plece, chiar dacă nu am putut să stau până la sfârşit.
citat din Auguste Renoir
--------------------------
Pictor: Edgar Degas
Titlul Dansatoare pe scena
Titlul original: L'Etoile
Data: 1878
Stilul: Impresionism
Media: pastel
Locatia: Musée d'Orsay, Paris, Franţa
Descriere tablou
“Dansatoare pe scena/Ballet - L’etoille” a lui Edgar Degas reprezinta un frumos pastel pe monotip, o lucrare artistica deosebita, fascinanta si inedita, cu dimensiuni 58 x 42 cm. E una din cele mai cunoscute lucrari ale celebrului pictor francez Degas, o capodopera a picturii impresioniste.
In lucrare se poate remarca priceperea si delicatetea lui Degas in tehnica pastelului. In aceasta lucrare, se poate remarca faptul ca artistul utilizeaza ca baza un monotip peste care dispune culori, repetand acest experiment si cu alte ocazii. Se poate remarca caracterul viu, inedit si veridic al scenei de balet prezentate. Facand referire la aceste aspecte, vom enunta parerea si observatia pertinenta a lui Georges Riviere: “Dupa ce o sa vedeti pastelul lui Degas, nu o sa mai trebuiasca sa mergeti la Opera”. Cu multa usurinta si cu o desavarsita pricepere Degas a reusit, din cateva tuse, sa redea gratia prim-balerinei si atmosfera baletului, precum si spontaneitatea momentului si placerea dansului. Planul principal inversat, cu protagonista adusa intr-un colt si prezentata de sus in jos, transpune privitorul in loja de opera, permitand sa asistam la un viu spectacol.
Cred ca se poate spune ca Degas a reusit sa reproduca, in cadrul unui spatiu redus, vivacitatea si dinamismul dansului, precum si atmosfera magica a baletului. Puteti remarca albul luminos al materialului vaporos si foarte fin al tuunului. De asemenea, puteti remarca cu usurinta ca pielea balerinei contrasteaza cu tusele rapide in galben si rosu prin care sunt zugravite florile ce ii impodobesc parul si costumatia, dar si cu linia inchisa la culoare a panglicii pe care balerina o poarta la gat.
Fara tagada, credem ca se poate afirma ca aceasta pictura este un simbol emblematic al gratiei si poeziei dansului. E o exprimare exprem de romantica, nu-i asa? Acest lucru pesemne a dus la schimbarea numelui initial al pastelului, Scene de balet, la actualul titlu, Dansatoare pe scena, mult mai ilustrativ.
Cu siguranta, opera constituie una din cele patru scene de dans prezentate de artist la expozitia din 1877, unde nu numai ca a fost primita destul de bine de critici, dar a si fost cumparat de Gustave Coillebotte. Dupa aceasta, opera a fost lasata prin testament in anul 1894, iar in prezent se afla in Muzeul d’Orsay din Paris.
Date despre autor
Edgar Germain Hilaire Degas (n. 19 iulie 1834, Paris – d. 27 septembrie 1917, Paris) a fost un pictor francez din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. A început cu academismul clasic, însă după câtva timp revine la tematica realistă, pentru care și-a căutat idei în teatrele pariziene, în lumea fascinantă a balerinelor, atelierele modistelor, la cursele de cai sau în studierea corpului omenesc. S-a distins cu talentul excepțional de desenator și cu pasiunea pentru obiectele efemere în mișcare. Împreună cu Claude Monet, Auguste Renoir, Camille Pissarro este unul din intemeietorii impresionismului. Edgar Degas și-a păstrat însă stilul său propriu independent, pe care el îl numește realist. Motivele preferate le tratează cu uimitoare noutate, limitările de perspectivă sunt asemănătoare cu cadrele de fotografie. A folosit pastelul și a încercat numeroase tehnici de pictură și grafică. A lăsat după el o moștenire originală și multilaterală, de circa două mii de lucrări, tablouri în ulei, pasteluri și sculpturi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu