marți, 11 iulie 2017

Roger de La Fresnaye - căsătorie pe viață - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI ROGER DE LA FRESNAYE

Pe sub uşă

Ziua de azi
Mi-a fost vârâtă, ca de obicei,
Pe sub uşă.

Mi-am aşezat pe nas ochelarii
Şi-am început
S-o citesc.

Nimic deosebit,
După câte văd.
Cică pe la prânz o să fiu cam trist,
Nu se specifică motivul,
Şi-o să continui să iubesc lumina
De unde-am rămas ieri.

Pagina exterioară informează
Despre tratativele mele cu apa, cu munţii, cu aerul,
În legătură cu pretenţia lor absurdă
De-a-mi intra în sânge, şi-n creier.

Apoi, obişnuitele ştiri
Despre puterea mea de muncă,
Despre drumul la pâine,
Despre buna dispoziţie
(Dar nu se suflă un cuvânt
În legătură cu situaţia
Din ficat).

Unde s-o fi tipărind
Viaţa asta a mea,
Că e plină de greşeli
Inadmisibile.

de Marin Sorescu



----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Roger de La Fresnaye
Titlul: Married Life
Titlul original: Married Life
Data: 1913
Stilul: Cubism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Roger de La Fresnaye (11 iulie 1885 – 27 noiembrie 1925) a fost un pictor cubist francez. La Fresnaye s-a nascut in Le Mans unde tatal lui, ofiter in armata franceza era temorar stationat. Familia La Fresnaye era o familie aristocratica care avea un castel, Château de La Fresnaye in Falaise. Educatia lui a fost classica, apoi a urmat studiile la Académie Julian in Paris intre 1903 si 1904, iar intre 1904 si 1908, la Ecole des Beaux-Arts. Din 1908 a studiat la Académie Ranson sub indrumarea lui Maurice Denis si Paul Sérusier, a caror influenta se observa in primele sale lucrari, ca de exemplu „Woman with Chrysanthemums”, 1909. Aceasta demonstreaza stilul grupului Les Nabis. Din 1912 pana in 1914 La Fresnaye a fost membru al grupului de artisti Section d’Or, iar lucrarile lui demonstreaza un raspuns individual la cubism. El a fost influentat de Georges Braque si Pablo Picasso, insa lucrarile lui au o structura mai mult decorativa decat structurala, iar culorile lui prismatice reflecta influenta lui Robert Delaunay. A fost membru al grupului Puteaux, o ramura orfista a cubismului, grup condus de Jacques Villon. Cea mai renumita lucrare a lui e „The Conquest of the Air”, 1913, care descrie o scena cu el si fratele lui in aer liber cu un balon in fundal.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu