marți, 24 octombrie 2017

Charles Edward Conder - Vacanță la Mentone




* * *

imun la zborul unei umbrele roșii
un gentleman cu joben privește înainte
peste marea plină cu alge albastre

un pescăruș îmi zice:
așa se întâmplă în fiecare dimineață
când soarele răsare
peste podul alb de la mentone

sunt aventuri obișnuite


(cav)
------------------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Charles Edward Conder
Titlul : Vacanță la Mentone
Titlul original: A holiday at Mentone
Data: 1888
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 60.8 x 46.2 cm
Unde se gaseste: Art Gallery of South Australia (AGSA), Adelaide, Australia

Date despre pictor:
Charles Edward Conder (24 octombrie 1868 – 9 februarie 1909) pictor, litograf si designer australian nascut in Anglia. A emigrat in Australia si a fost figura cheie a scolii Heidelberg School.
 Conder s-a nascut in Tottenham, Middlesex, al doilea copil din cei sase ai familiei lui James Conder, inginer civil si al Mary Ann Ayres.Si-a petrecut cativa ani in India unde mama lui a murit pe 14 mai 1873 in Bombay, la varsta de 31 ani; apoi a fost trimis inapoi in Anglia unde a mers la scoala, inclusiv la scoala cu internat de la Eastbourne, incepand cu 1877. A plecat de la scoala la varsta de 15 ani, iar tatal lui foarte religios, netinand cont de iclinatiile artistice ale lui Charles, a decis ca ar trebui sa-i urmeze cariera de inginer civil. In 1884, la varsta de 17 ani, a fost trimis in Sydney, Australia, unde a lucrat pentru unchiul lui, inspector de stat in New South Wales.Nu-i placea aceasta munca si prefera sa deseneze peisajele decat sa le supravegheze. In 1886, el a plecat de acolo si a devenit ilustrator la „Illustrated Sydney News”, unde a fost in compania altor artisti ca de exemplu Albert Henry Fullwood, Frank Mahoney si Benjamin Edwin Minns. De asemenea a urmat cursurile de pictura ale lui Alfred James Daplyn si a intrat in Art Society din New South Wales.
In 1888, Conder s-a mutat in Melbourne unde i-a cunoscut pe ceilalti artisti australieni, inclusiv pe Arthur Streeton, si a impartit un studio cu Tom Roberts, pe care-l cunoscuse anterior in Sydney. Din lipsa de bani, atractivul Conder, se pare ca se achita fata de proprietara sa prin raport sexual, luand sifilis, boala care l-a macinat pentru restul vietii.
În Sydney și, mai târziu, in Melbourne Conder s-a asociat cu GP Nerli , un pictor italian itinerant și purtător al noilor influențe europene, care a fost creditat cu dezvoltarea si modelarea lui Conder.
Privită ca cea mai mare pictura a sa din perioada Sydney, ‘Departure of the Orient – Circular Quay’ a fost punctul culminant al măiestriei lui Conder.Tema peisajelor urbane pline de viață și condițiile atmosferice de ploaie a derivat inițial din arta japoneză și a influenţat arta artistului născut in America, James Abbott McNeill Whistler, care la rândul său a inspirat o generatie de artisti familiarizati cu cu principiile impresionismului francez. Ca urmare a vânzării cu succes a acestei lucrări la Galeria de Artă din New South Wales, Conder a plecat la Melbourne, în octombrie 1888 pentru a se alăture lui Roberts și cercului de pictori care lucrau acolo. S-a întors în Europa în 1890, unde a devenit pe deplin implicat in estetism și a avut legaturi cu artiști și scriitorii de frunte ai zilei, inclusiv Henri Toulouse-Lautrec, Oscar Wilde și Beardsley Aubrey.
Conder plecat din Australia în 1890 și și-a petrecut restul vieții sale în Europa, în principal, Anglia, dar a vizita Franța în mai multe rânduri. Arta lui a fost mai bine primita în Anglia decât în Paris . În 1892, Henri de Toulouse-Lautrec a pictat portretul lui, un portret care se afla acum în Galeria Națională din Australia . El a continuat să picteze, dar producția sa a fost grav afectată de sănătatea precară continuă, inclusiv paralizie și o criza de delirium tremens . S-a casatorit cu o vaduva bogata, Stella Maris Belford (MacAdams Nee), la Ambasada Marii Britanii la Paris pe 5 decembrie 1901, ceea ce i-a dat o securitate financiară.
El a petrecut ultimul an al vieții sale într-un sanatoriu, și a murit în Sanatoriul Holloway de sifilis terțiar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Gilles Aillaud - Vivre et laisser mourir ou la fin tragique de Marcel Duchamp VII

alloga rakonto la etajul al treilea în baie se auzea un jargon de note false deborah dădea ochii peste cap bietul pisoi ne compensa suferinț...