vineri, 29 decembrie 2017

Nicolae Dărăscu - Calea Victoriei


sincron

aseară am trecut pe Calea Victoriei
şi m-am gîndit ca întotdeauna la chipurile femeilor de altădată
m-a apucat un soi de invidie
pentru că ele au purtat crinoline de catifea

aseară am trecut cu gîndul dincolo de vitrinele
ce par nişte butaforii
în care toate hainele stau cuminţi
sub asediul unor preţuri demne de Calea Victoriei
sub paşii mei repezi vitrinele s-au derulat
ca într-un colaj cinematografic

aseară am trecut cu gîndul dincoace de vitrine
ce frig !
un altfel de frig mă cuprinde
la gîndul că suferinţele femeilor de ieri
îmbrăcate în crinoline
privite la nivel microscopic
sînt în tandem cu cele ale femeilor de azi.

de Mihaela Stanciu
din volumul Azi cînt jazz,
2016 casa de pariuri literare

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Nicolae Dărăscu
Titlul: Calea Victoriei
Titlul original: Calea Victoriei
Data: 1920
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: acuarelă şi creion pe carton
Dimensiunea: 41 × 51.5 cm, semnat dreapta jos, cu negru, Dărăscu
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Nicolae Dărăscu - (n. 18 februarie 1883, Giurgiu - d. 14 august 1959, București), pictor român influențat de curentele impresionism și neoimpresionism, acuarelist.
În perioada 1902 - 1906 a studiat la Școala Națională de Arte Frumoase din București, clasa G. D. Mirea. După terminarea studiilor, datorită admirației sale pentru operele lui Nicolae Grigorescu și Ștefan Luchian, pleacă cu o bursă la Paris (1906). Acolo cunoaște atmosfera atelierului lui Jean Paul Laurens (Academia Julien) iar un an mai tarziu (1907) a celui patronat de Luc Olivier Merson (Academia Artelor Frumoase)
Citește cartea lui Paul Signac "De la Delacroix la neoimpresionism" și caută să-l cunoască pe autor. Studiază textele lui Chervreul și Helmholz asupra legilor opticii care guvernează raporturile dintre culori, efectul acestora asupra operelor sale fiind vizibil cu ocazia expoziției din 1913.
Pictura sa dezvăluie disprețul contemporan pentru detaliile obiectului, în favoarea redării formelor prin culoare. Peisajele sale se caracterizează prin amploarea viziunii ("Calea Victoriei pe ploaie", "Palat venetian", peisaje din Delta).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu