duminică, 4 iunie 2017

John Albert Baue - Laponi în furtună de zăpadă - aniversare

ANIVERSAREA PICTORULUI SUEDEZ JOHN ALBERT BAUE

***

cu pieptul plin de sentimente
strigăm și țipăm
rîdem și plîngem
ridicăm din umeri
încuviinţă din cap
facem pe grozavii
și o luăm pe drumul nostru
fără nici o obiecție.


(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: John Albert Baue
TitluL: Laponi în furtună de zăpadă
Titlul original:
Data : 1905
Stilul: Art Nouveau (Modern)
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
John Albert Bauer (4 iunie 1882 - 20 noiembrie 1918) a fost un pictor și ilustrator suedez. Lucrarile sale cuprind peisaje din mitologie, insa a compus si portrete. Este cunoscut pentru ilustrațiile sale din edițiile timpurii ale lui Bland tomtar och troll (printre gnomi și troluri), o antologie a folclorului suedez și a basmelor.

Rachel Ruysch - Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge


ANIVERSAREA PICTORIȚEI RACHEL RUYSCH

* * *

un buchet de flori
s-a repezit să-și irosească dorința
fără să-i pese de consecințe

(cav)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Rachel Ruysch
TitluL: Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge
Titlul original: Roses, Tulips and Other Flowers in a Glass Vase on a Marble Ledge
Data : 1709
Stilul: Baroque
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Intr-o lume a barbatilor, Rachel Ruysch (Haga, 3 Iunie, 1664 — Amsterdam, 12 August, 1750) a trimfat datorita florilor. Fiica de anatomist si botanist, Rachel Ruysch a avut privilegiul de a putea studia pe langa tatal sau impresionanta colectie de specimene rare pe care acesta o adunase. Rachel a studiat pictura cu Willem van Aelst, pictor din Delft renumit pentru tablourile sale cu flori. In 1693, pictorita s-a casatorit cu un portretist cu care a avut zece copii. Cumnatul ei picta deasemenea flori. Rachel a fost invitata sa picteze la Curtea din Düsseldorf unde a ramas cativa ani. In 1723 a castigat la loterie dar a continuat sa picteze frumoasele tablouri cu flori pana aproape de sfarsitul vietii. In prezent se cunosc aproximativ o suta de picturi de-ale ei. Fundalul inchis la culoare, lumina care cade in centrul picturii dandu-i viata, vazele de sticla atat de realiste, florile variate si multicolor sunt mostenirea pe care aceasta femeia a lasat-o posteritatii.
De-alungul secolelor XVI si XVII, femeile artiste din nordul Europei au avut un avantaj fata de suratele lor din sudul Europei. (Turistii straini care au vizitat Olanda acelor vremuri au fost impresionati de remarcabila prezenta a femeii in viata publica. Femeia olandeza era inca de pe atunci independenta, avea drepturi legale si putea sa aiba propria ei afacere.) In Italia, Biserica Romano-Catolica era principala sursa de comisioane. In nordul protestant insa, au fost in general indivizi din clasa medie care au cumparat opere de arta, avand o sete deosebita pentru scene care depictau aspecte din viata de zi cu zi. In nordul Europei, femeile au jucat un rol extrem de important in dezvoltarea naturii moarte ca gen de-alungul secolului XVII. Obiectele casnice, aranjamentele florale, scenele din viata de zi cu zi la care femeia din acea vreme participa si manipula cu dibacie sunt o oglinda fermecata catre trecutul omenirii. Si Rachel Ruysch cu siguranta face parte din acest trecut!
La inceputul secolului XVII, Olanda a experimentat ceea ce a ramas in istorie sub numele de "tulipmania". (Tulipmania a fost o perioada din Varsta de Aur a Olandei in care bulbii de lalele (floare recent introdusa in Europa de catre Imperiul Otoman) au atins preturi exorbitante si apoi au scazut brusc, tragand dupa sine pierderi financiare enorme.) In tot cazul, tulipmania a fost bobocul iubirii olandezilor pentru flori. Comerciant de flori, botanist si pictor de natura moarta au devenit ocupatii foarte la moda in Olanda acelor vremuri. In pictura un exponent al acestei perioade a fost Rachel Ruysch, a carei cariera, chiar daca a inceput dupa tulipmania, nu a facut decat sa reflecte maturizarea unui stil de pictura in continua evolutie iar tablourile sale scufundate pana in cele mai adanci detalii ale florei nordice, o fotografie a devenirii buchetelor olandeze, de la simetria statica din operele lui Ambrosius Bosschaert (1573-1621), la armonia nascuta din naturalete.

Willem van Mieris - Bătrîn citind

ANIVERSAREA PICTORULUI WILLIEM VAN MIERIS

* * *

un bătrîn cu fața toată numai lumină
cu ochii negrii
prăbușit pe singurul scaun din încăpere
își trece în revistă cu voce tăcută visele


vîntul bate pe sub ușă
trezind memoria penei
murdară de cerneală

ascunsă sub scufia albastră
o femeie perfectă
îi ascultă dorințele

(cav)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Willem van Mieris
Titlul : Bătrîn citind
Titlul original:
Data :
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Willem van Mieris(3 iunie 1662, Leiden – 26 ianuarie 1747, Leiden) a fost un pictor olandez, fiul lui Frans van Mieris sr. si fratele lui Jan van Mieris.
A pictat foarte multe tablouri, parte imitatii ale subiectelor paternale, ori subiecte mitologice, pe care Frans le evita de obicei. Insa nu a ajuns niciodata la nivelul tatalui sau.

Mihail Larionov - O scenă turcească, Femeie fumînd

ANIVERSAREA PICTORULUI MIHAIL LARIONOV

* * *

într-o casă obișnuită cu fereastra întredeschisă
o femeie cu privirea pierdută
fumează ca o turcoaică
închipuindu-și că singurătatea
poate fi salvată
cu un pahar de vin okuzgozu


(cav)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor:Mihail Larionov
Titlul : O scenă turcească, Femeie fumînd
Titlul original:
Data :
Stilul: impresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Mihail Larionov(ru.: Михаил Фёдорович Ларионов, 3 iunie 1881, Tiraspol, Imperiul Rus – 10 mai 1964, Fontenay-aux-Roses, Franţa) a fost un pictor avangardist rus.
S-a născut la Tiraspol. În 1898 a intrat la Scoala de Pictură, Sculptură şi Arhitectură de la Moscova condusă de Isaac Levitan şi Valentin Serov. El a fost suspendat de trei ori pentru perspectivele sale radicale. În 1900 sa întâlnit cu Natalya Sergeevna Goncharova cu care a avut o relaţie de-a lungul întregii vieţi.
Din 1902 stilul său a fost Impresionismul. După o vizită la Paris, în 1906 a trecut la Post-impresionism şi apoi la stilul Neo-primitiv, care derivă parţial din pictura cu semne rusă. În 1908 el a organizat expoziţia Golden Fleece la Moscova, care a inclus tablouri ale unor artişti internaţionali de avangardă, precum Henri Matisse, André Derain, Georges Braque, Paul Gauguin şi Van Gogh. Alt grup pe care l-a prezentat publicului: Vladimir Tatlin, Marc Chagall şi Kazimir Malevici.
În 1913 el a creat Raionism roşu, care a fost prima creaţie de artă aproape abstractă din Rusia. În 1915 el a părăsit Rusia şi a lucrat la Paris în teatru şi în balet cu Serghei Diaghilev, proprietarul companiei Ballets Russes.

sâmbătă, 3 iunie 2017

Johan Barthold Jongkind - Moară de vînt lîngă Delft - aniversare



* * *

o moară de vînt și-a deschis brațele
îmbrățișînd cerul  și păsările


simțind prezența lui don quijote
dulcineea așteaptă
cu inima grăbită
în barca de pe lacul liniștit

(cav)



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Johan Barthold Jongkind
Titlul : Moară de vînt lîngă Delft
Titlul original:
Data :
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Johan Barthold Jongkind (3 iunie 1819 – 9 februarie 1891) a fost un pictor si grafician olandez, considerat precursor al Impresionismului care l-a influentat pe Claude Monet.
Jongkind s-a nascut in orasul Lattrop din provincia Overijssel la granita cu Germania. S-a pregatit la academia de arta din Haga, in 1846 s-a mutat in cartierul Montmartre din Paris, unde a studiat sub indrumarea lui Eugène Isabey si Francois-Edouard Picot. Doi ani mai tarziu, Salonul din Paris i-a acceptat doua lucrari pentru expozitie si a fost apreciat de criticul Charles Baudelaire, iar mai tarziu de la Emile Zola. Jongkind a avut putin success, totusi, si a suferit de crize de depresie complicate de alcoolism. Jongkind s-a reintors in Rotterdam in 1855, unde a ramas pana in 1860. Inapoi in Paris, in 1861 a inchiriat un studio pe rue de Chevreuse din Montparnasse unde in lucrarile lui au inceput sa se intrevada stilul Impresionist care avea sa vina. In 1862 s-a imprietenit cu tanarul Claude Monet care s-a referit ulterior la Jongkind ca „maestrul.”

Raoul Dufy - Pantheonul și St. Etienne-du-Mont - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI RAOUL DUFY

* * *

ce fericire să te plimbi liber sub un cer indigo
de la Pantheon la St. Etienne-du-Mont
fumînd restricții
îmbrăcat în blugi
cu buzunarele goale
și cu gîndul la un trandafir ciufulit
îmbrăcat în roz

(cav)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pictor: Raoul Dufy
Titlul : Pantheonul și St. Etienne-du-Mont
Titlul original: Le Pantheón et Saint-Etiénne-du-Mont
Data :c.1904
Stilul: post-impresionism
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea: 79.5 x 65 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Raoul Dufy (3 iunie 1877 – 23 martie 1953) , pictor fauvist francez. A realizat un stil in culori vii, decorativ care a ajuns la moda in ceramica si textile, precum si in scemele decorative ale cladirilor publice.
A fost si desenator, grafician, ilustrator de carti, creator de costume de teatru, designer de mobila si urbanist de spatii publice.

Vincent van Gogh - Bătrânul Sorrow ( în prag de eternitate )

ZIUA ALLEN GINSBERG

Profeţie

Cum nu mai sunt tânăr în viaţa asta
şi-mi pare că nu mai sunt
atâtea plăceri după care să tânjesc
Ce fericire să fii liber
să scrii despre maşini şi războaie, adevărurile epocilor,
să arunci vechi şi inutile
cravate şi pantaloni care nu ţi se potrivesc.


de Irwin Allen Ginsberg


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Irwin Allen Ginsberg (n. 3 iunie 1926, Paterson, New Jersey – d. 5 aprilie 1997) a fost un poet american postbelic, aparținând așa numitei generații beat. Este cunoscut pentru celebrul poem postmodern Howl.
Și-a manifestat deschis dezaprobarea față de Războiul din Vietnam.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vincent van Gogh - Bătrânul Sorrow ( în prag de eternitate )
Data: 1890; Saint-rémy-de-provence, France
Stilul: Post-Impresionism
Media: ulei pe panza
Dimensiunea: 65 x 81 cm
Rijksmuseum Kröller-Müller, Otterlo, Netherlands
Vincent Willem van Gogh (pronunțat în neerlandeză [vɪnˈsɛnt vɑnˈxɔx], v. AFI, n. 30 martie 1853, Groot Zundert, Olanda, d. 29 iulie 1890, Auvers sur Oise, Franța) a fost un pictor olandez post-impresionist ale cărui lucrări au avut o influență profundă asupra artei secolului al XIX-lea, prin culorile lor vii și impactul emoțional. A suferit de boli mintale, care la vârsta de 37 ani l-au dus la sinucidere.

Dana Nechita - Luleaua turcului

Florile

Am cumparat flori.
Mi le-a vindut o fata.
Erau albastre zori.
Si dormea lumea toata
Si cind mi le-a-ntins
O mina firava si mica,
Florile le-am privit,
Cu dragoste si cu frica
Simteam ca in ele
Au inflorit lacramile mele,
A-nflorit a fetei jele ;
Un vis de stele,
Si toate gindurile rele


Si ma-ngrozeam de flori
Caci mi le-a-ntins o fata,
O fata care nu doarme in zori

O fata care nu viseaza-n perna,
O fata care vede foame.

Fugiti fantoame
Am cumparat flori.
Erau albastre zori.

de Emil Isac


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pictura : Dana Nechita
Nume tablou : Luleaua turcului
Data : 2016
Dimensiunea : 30 x 40 cm
Media:Ulei pe panza

Vincent van Gogh - Natura statica cu flori de luncă și trandafiri

Florile ce ti le-am dat

Florile ce ti le-am dat
S-au uscat!
Vorbele ce ti le-am spus
Au apus!
Parcul unde ma plimbai
Ca-ntr-un rai,
De batran si vestejit
A murit.
Numai doru-mi fara glas
A ramas!
El sub geamul tau in zori
Pune flori,
Ca sa simti ca-n toamna rea,
Ce cadea,
Iti trimit din departari
Sarutari!


de Cincinat Pavelescu


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vincent van Gogh - Natura statica cu flori de luncă și trandafiri
Data: 1886; Antwerpen / Antwerp / Anvers, Belgium
Stilul: Realism
Dimensiunea: 100 x 80 cm
Rijksmuseum Kröller-Müller, Otterlo, Netherlands
Vincent Willem van Gogh (pronunțat în neerlandeză [vɪnˈsɛnt vɑnˈxɔx], v. AFI, n. 30 martie 1853, Groot Zundert, Olanda, d. 29 iulie 1890, Auvers sur Oise, Franța) a fost un pictor olandez post-impresionist ale cărui lucrări au avut o influență profundă asupra artei secolului al XIX-lea, prin culorile lor vii și impactul emoțional. A suferit de boli mintale, care la vârsta de 37 ani l-au dus la sinucidere.

Jean-Honore Fragonard - Tanara citind

A cui e vina?

Tu-mi ziceai o dată cum că pân’ la moarte
Dragostea ta toată mie-mi vei păstra;
M-ai uitat pe mine, le-ai uitat pe toate,
Astfel merge lumea, nu e vina ta.


Tu-mi ziceai odată, ah! al meu iubite,
Partea mea din ceruri ţie ţi-o voi da;
Toate sunt uitate, toate sunt pierdute,
Astfel este veacul, nu e vina ta.

Când vărsai, ştii, lacrămi şi-n genunchi la mine
Îmi ziceai: o dragă, nu te voi uita!
Mă uitaşi îndată, mort fui pentru tine;
Vremea şterge toate, nu e vina ta.

Când te-aveam în braţe, buza ta cea dulce
Roa fericirii pe a mea lăsa;
Dar acum otravă şi venin mi-aduce,
Astfel ţi-este sexu, nu e vina ta.

Aurul şi slava îţi goni amoru,
Şi-ţi văzui credinţa că în vânt zbura,
Ţi-ai închis şi rana, îţi peri şi dorul
Astfel ţi-este sexu, nu e vina ta.

Cinste şi iubire, dragoste, credinţă,
Ieri jurai tu mie, azi cui s-o-ntâmpla;
Nu cunoşti iubire, nu simţi pocăinţă,
Astfel ţi-este sexu, nu e vina ta.

Dar cu toată însă, multa-ţi necredinţă,
Inima-mi tot bate orcând te-oi vedea;
Înger eşti în ochi-mi, sfântă mult fiinţă,
Astfel e amoru, nu e vina mea!

de C. A. Rosetti


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jean-Honore Fragonard - Tanara citind
Data: 1776
Stilul: Rococo
Media: ulei pe panza
Dimensiunea: 81.1 x 64.8 cm
Jean-Honoré Fragonard (n. 5 aprilie 1732, Grasse - d. 22 august 1806, Paris) a fost un pictor francez, reprezentant al stilului rococo din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea. Totuși, deoarece a creat în toate stilurile epocii, nu poate fi perfect încadrat într-un anumit curent. Fragonard a fost un pictor al scenelor de dragoste subtile și frivole în genul "fêtes galantes", abordând teme îndrăznețe, care nu dăunează totuși înțelegerii caracterului inovator al creației artistului. Când pictează portrete, impresionează prin îndemânarea extraordinară, iar tablourile sale cu teme istorice uimesc pe reprezentanții neoclasicismului academic.

Giovanni Boldini - Profil de tanara

Tăcere-n doi

Ce poezie frumoasă eşti iubito
te-aş învăţa pe dinafară
dar mă încurc mereu la sâni
cuvintele au muguri pe la ţară


Ţi-aş învăţa pe dinafară
şi părul şi gâtul şi buricul
şi încotro nemaiavând de primăvară
aş recunoaşte c-am descoperit nimicul

Ce poezie frumoasă eşti iubito
şi eu ce norocos am fost
când tăcerea am zdrobit-o
şi-am priceput că toate au un rost

Şi aia şi aceasta şi aceea
ce chestie perfectă e femeia

de Costel Zăgan


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Giovanni Boldini - Profil de tanara
Stilul: Realism
Media: ulei pe panza

Wangechi Mutu - Family Tree

novaj novaĵoj aseară trump ne-a lăsat fără cuvinte a bombardat iranul toată lumea a scos un oftat el controlează ritmul respirației noastre ...