***
într-o casă de origini italiene
o femeie singură cu felinarul aproape stins
cîntă la lăută
despre luna ce se plimbă-n noapte
pe trotuarele pustii.
(cav)
----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Giuseppe Maria Crespi
Titlul:Femeie cîntînd la lăută
Titlul original:
Data: 1705
Stilul: Baroc
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:
Date despre pictor:
Giuseppe Maria
Crespi (14 martie 1665 – 16 iulie 1747), poreclit Lo
Spagnuolo (” Spaniolul”), a fost un pictor italian baroc din scoala bologneza.A
pictat subiecte religioase si portrete, insa e renumit pentru picturile de
compozitie.
Crespi s-a nascut in Bologna, parintii lui au
fost Girolamo Crespi si Isabella Cospi.Mama lui era o ruda indepartata a
nobilei familii Cospi, care avea legaturi cu Casa Florentina de Medici.A fost
poreclit Lo Spagnuolo („Spaniolul”) datorita obiceiului de-a purta haine
stramte caracteristice modei spaniole din acea perioada.
La varsta de 12 ani a intrat ca ucenic la Angelo
Michele Toni (1640-1708). De la varsta de 15 ani pana la 18 ani, a lucrat sub
indrumarea bolognezului Domenico Maria Canuti. Se spune ca pictorul roman,
Carlo Maratti, aflat in vizita la Bologna, l-a invitat pe Crespi sa lucreze in
Roma, insa Crespi a refuzat. Prietenul lui Maratti, bolognezul Carlo Cignani
l-a invitat pe Crespi intre 1681-1682 sa studieze desenul la Accademia del
Nudo, el ramanand in studio pana in 1686.
Biograful lui, Giampietro Zanotti, spunea despre
Crespi: (El) „niciodata nu era lacom de bani si lucra povesti si capricii care
ii veneau in imaginatie.Deseori picta lucruri comune, reprezentand cele mai
joase ocupatii si oameni care, nascuti saraci, trebuiau sa se sustina servind
dorintelor cetatenilor bogati”. Astfel, Crespi insusi, si-a inceput cariera in
serviciul unor protectori bogati care se ocupau de arta.
Ca artist eclectic, Crespi era un stralucit
portretist si caricaturist, cunoscut pentru schitele lui dupa Rembrandt
si Salvator Rosa. Se poate spune ca a pictat in diferite
stiluri.
Doi dintre fiii lui Crespi, Antonio (1712-1781)
si Luigi (1708-1779) au devenit pictori. Conform spuselor lor, Crespi ar fi
folosit o camera obscura pentru a se ajuta in redarea scenelor in aer liber.
Dupa moartea sotiei sale a devenit retras, rareori parasindu-si casa doar
pentru liturghie.
Crespi este cunoscut in zilele noastre ca unul dintre principalii exponenti ai picturii baroce din Italia. Italienii, pana in secolul al XVII-lea, au dat foarte putina atentie unor astfel de teme, concentrandu-se in special asupra imaginilor din religie, mitologie, istorie, precum si portretele celor puternici. Difereau de europenii din nord, in special pictorii olandezi, care aveau o puternica traditie in redarea activitatilor de zi cu zi.
Crespi este cunoscut in zilele noastre ca unul dintre principalii exponenti ai picturii baroce din Italia. Italienii, pana in secolul al XVII-lea, au dat foarte putina atentie unor astfel de teme, concentrandu-se in special asupra imaginilor din religie, mitologie, istorie, precum si portretele celor puternici. Difereau de europenii din nord, in special pictorii olandezi, care aveau o puternica traditie in redarea activitatilor de zi cu zi.