marți, 25 iulie 2017

Jan Miense Molenaer - Dentistul


Odă la o durere de măsele

Arde-te-ar focu', că mă-mpungi,
Mă sfredeleşti cu ţepii-ţi lungi
Pe sub gingii şi ma străpungi
Cu colţi de pilă,
Ca joagărul!... De tot mă frângi
Şi nu ţi-e milă!

Când frigurile te-nfierbântă
Ori junghiu-n coaste ţi se-mplântă,
Mai vin vecinii şi-ţi descântă
Din fundul ploştii;
Dar o măsea când te frământă,
Râd toţi ca proştii!

Îmi ies din minţi şi păru-mi smulg,
Sparg scaune şi bale-mi curg,
Iar pe la vetre, mai cu sârg,
Mă râde satul;
Să-i gâdile, la el în târg,
Cu grapa, dracul!

Eu n-am dus lipsă de nevoi:
Recolte proaste, focuri, ploi,
Ruşini şi nedreptăţi puhoi,
Ca vai de mine.
Pe mulţi pungaşi şi pe ciocoi
I-am pus eu bine.

Dar dintr-al relelor răsad,
Din câte mă vor duce-n iad,
Şi din năpaste câte cad
Pe viaţa mea,
Niciuna nu va-ntrece-n grad
Măseaua rea.

O, duh al vrajbei, duh abraş,
Ce prin coclauri caţi sălaş,
Te-oi omeni c-un aldămaş
Vrednic de-un prinţ,
Dacă pe-ai patriei vrăjmaşi
I-atingi la dinţi.

de Robert Burns

 



-------------------------------------------------------------------------
Pictor: Jan Miense Molenaer
Titlul: Dentistul
Date:1629
Stilul: Compoziţie
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 58.7 x 80.2 cm
Unde se găseşte: Muzeul din Carolina de Nord

Date despre pictor:

Jan Miense Molenaer (1610, Haarlem – inmormantat in 19 septembrie 1668, Haarlem), a fost un pictor olandez de compozitie din perioada de aur, al carui stil a fost urmat de Jan Steen.A impartit un studio cu sotia lui, Judith Leyster, de asemenea pictor de compozitie, precum si portretist si pictor de naturi statice. Atat Molenaer cat si Leyster au fost probabil elevi ai pictorului olandez, Frans Hals.

Molenaer a pictat la inceput intrun stil foarte asemanator cu cel al lui Hals, insa ulterior a pictat in stilul pictorului olandez de compozitie, Adriaen van Ostade.Aceste lucrari descriu oameni care canta, ca de exemplu, „The Music Makers” (Museum of Fine Arts, Budapest), „The Duet” (Seattle Art Museum), ori „Family Making Music” (Frans Hals Museum). De asemenea a descris taverne si diferite activitati ca jocul de carti sau jocuri diferite. Molenaer a pictat si scene religioase.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu