joi, 25 ianuarie 2018

Ivan Shishkin - Pe plaja din golful Finlandei

INTERMEZZO COLORISTIC CU IVAN SHISHKIN

Și mai mult nisip

zilele astea încep cu zilele de altădată:
cineva se așază pe marginea patului
mă întreabă dacă nopțile sunt imprimate pe piele,
dacă am visat cum mă acoperă nisipurile.
[mirosul tău de brad se răspândește în camera mea.]

(vară de vară, mi se spune că ai dispărut. că trupul nu a fost găsit,
plutește într-o mare. când intru astăzi în ea, închid bine ochii)

te întreb dacă sub mare ai văzut vreodată munții.
dacă îi poți face să dispară, apoi să apară din nou

o să-ți aduc ceva dintr-o țară străină, să semene cu tine.
un copil cu păr auriu, pe care l-am crescut aici, în mare.

vrăjile pe care le facem seamănă cu diminețile noastre.
ne trezim trupurile odată cu peștii, ni le afundăm sub dune de nisip.
ne izbesc de malurile ţărmurilor
şi plutesc grotesc. uneori aşteptăm ore întregi să reapară

(vară de vară, mi se spune că ai dispărut. că trupul nu a fost găsit,
plutește într-o mare. când intru astăzi în ea, închid bine ochii)
*
de atunci, unghiile nu îmi mai cresc.
le acopăr cu mâinile altora, apoi mă îndepărtez.
oamenii se aşază lângă mine,
vor să prindem diminețile împreună
fără să știe că niciodată nu îmi iau rămas-bun.
(sunt ca un vapor de lemn în care port doar morții)

de Andra Rotaru

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Ivan Shishkin
Titlul: Pe plaja din golful Finlandei
Titlul original: У берегов Финского залива (Удриас близ Нарвы
Data :1889
Stilul:Realism
Mod de realizare:ulei pe panza
Dimensiunea: 204 x 125.5 cm
Unde se gaseste:
Date despre pictor:

Ivan Shishkin(25 ianuarie 1832 - 20 martie 1898, pictor peisagist rus, asociat cu miscarea Peredvijniki. A studiat la Scoala de Pictura, Sculptura si Arhitectura din Moscova, urmand apoi cursurile Academiei Imperiale din Saint Petersburg.
A trait si creat o mare parte din viata in Germania. A participat la numeroase expozitii si a fost membru in multe organizatii culturale. Inceteaza din viata in Rusia in 1898 in timp ce picta.
A ramas cunoscut ca unul din cei mai mari peisagisti ai tuturor timpurilor, realismul si forta lucrarilor sale fiind aproape de perfectiune.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu