luni, 17 iulie 2017

Francisco Benjamín López Toledo - în zadar - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI FRANCISCO BENJAMIN LOPEZ TOLEDO

* * *

în spatele magazinului de dulciuri,
se vând reproduceri
de Leonardo și Botticelli

o domnișoară cu părul roșu și în pantaloni scurți
ascunde blândețea unui iepure în inima ei

peste zidul de piatră,
iubirea face echitatie
pe o bicicleta cu împrumut.

(cav)



----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Francisco Benjamín López Toledo
Titlul: Vain
Titlul original: Vain
Data: 1976
Stilul: surrealism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Francisco Benjamín López Toledo (născut la 17 iulie 1940, Juchitán, Oaxaca ) este pictor mexican , sculptor și grafician . A studiat la Centrul Superior de Arte din Oaxaca, la Centrul Superior de Arte din Barcelona, ​​unde a studiat artele grafice cu Guillermo Silva Santamaria .

Lyonel Feininger - Omul alb - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI LYONEL FEININGER

* * *

pe aleea ce duce spre acasă
îmbrăcat cu costum și cravată
cu pipa în gură
privind drept înainte,
speriat de fantome negre
merg foarte repede

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Lyonel Feininger
Titlul: Omul alb
Titlul original:
Data: 1907
Stilul: expresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Lyonel Feininger(17 iulie 1871 – 13 ianuarie 1956) crescut in New York, SUA, a fost un pictor si caricaturist american.S-a mutat in Berlin in anul 1887 pentru a studia la Königliche Akademie Berlin sub indrumarea lui Ernst Hancke, la scolile de arta din Berlin cu Karl Schlabitz si din Paris cu sculptorul Filippo Colarossi. Feininger a copilarit intr-o atmosfera incarcata de muzica, influenta resimtita si in operele sale. A absorbit imaginile urbane din New York pe care le-a redat apoi si a reprezentat cu pasiune barcile si iahturile ancorate la malul raului Hudson. Acest mediu bogat in frumusete si mister a fost transformat de Feininger si reprezentat in creatia sa. Walter Gropius l-a invitat sa se alature fundatiei Bauhaus, care avea sa devina cea mai influenta scoala din lume.

Feininger s-a casatorit cu Clara Fürst, fiica pictorului Gustav Fürst, cu care a avut doua fiice. A mai avut cativa copii cu Julia Berg cu care s-a casatorit mai tarziu.

Artistul a participat cu desene la expozitiile anuale Berlin Secession din anul 1901 pana in 1903.

Feininger a inceput sa lucreze ca pictor la varsta de 36 de ani, dupa ce a facut caricaturi timp de 20 de ani pentru diferite ziare si reviste atat din SUA cat si Germania. A fost membru al Berliner Sezession in 1909 si a fost asociat cu grupurile expresionist Die Brücke, Novembergruppe, Gruppe 1919, Blaue Reiter si The Blue Four. A desenat coperta pentru manifestul Bauhaus 1919. A predat la Bauhaus timp de cativa ani. Printre studentii care au frecventat cursurile lui s-au numarat Ludwig Hirschfeld Mack (german/australian (1893–1965), Hans Friedrich Grohs (german 1892 – 1981) si Margarete Koehler-Bittkow (germana/americana, 1898–1964)

Cand partidul nazist a venit la putere in 1933, situatia a devenit de nesuportat pentru Feininger si sotia lui care avea origine evreiasca. S-au mutat in America dupa ce lucrarile lui au fost expuse ca ‘arta degenerata’ (Entartete Kunst) in 1936, inainte de expozitia din 1937 de la München.

Feininger a avut si activitate de pianist si compozitor.

Fiul lui, Andreas Feininger, a devenit un cunoscut fotograf in New York City.

Elmer Nelson Bischoff - două figuri pe malul mării


* * *

un cuplu fericit,
tu si eu,
pe plajă.

în pictură
amândoi
la apusul soarelui.

(cav)



----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Elmer Nelson Bischoff
Titlul: două figuri pe malul mării
Titlul original: Two Figures at the Seashore
Data: 1957
Stilul: expresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Elmer Nelson Bischoff (9 iulie 1916 - 2 martie 1991) a fost un artist vizual în zona San Francisco Bay Area . Bischoff, alături de Richard Diebenkorn și David Park , a făcut parte din generația de artiști post- cel de-al doilea război mondial , care au început ca pictori abstracți și și-au găsit drumul spre arta figurativă.

Hippolyte Delaroche - Henrietta Sontag - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI HIPPOLYTE DELAROGHE

* * *

clipă de clipă
secundă de secundă
minut de minut
oră de oră
zi de zi
săptămână de săptîmână
lună de lună
an de an
am fost faimoasă și mult dorită

acum, umbrele se zbat înaintea ochilor mei
și cântecele mele de dragoste sunt pline de strigăte.

(cav)

----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Hippolyte Delaroche
Titlul: Henrietta Sontag
Titlul original: Henrietta Sontag
Data:
Stilul: Academicism, Romanticism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 60 x 73 cm
Unde se gaseste: Hermitage Museum, Saint Petersburg, Rusia

Date despre pictor:

Hippolyte Delaroche (17 iulie 1797 – 4 noiembrie 1856), cunoscut mai mult sub numele de Paul Delaroche, a fost un pictor francez nascut in Paris. Delaroche s-a nascut intro familie instarita si a fost pregatit de Antoine-Jean, Baron Gros.

Prima pictura expusa de Delaroche a fost „Josabeth saving Joas” (1822). Atunci a facut cunostinta cu Théodore Géricault si Eugène Delacroix, cu care a devenit prieten. Cei trei au format nucleul unui mare grup de pictori parizieni de subiecte istorice. A vizitat Italia in 1838 si 1843, cand socrul sau, Horace Vernet, era directorul Academiei Franceze din Roma.

Studioul lui Delaroche din Paris se afla in Rue Mazarine. Printre studentii lui s-au numarat pictorul peisagist britanic, Henry Mark Anthony (1817-1886) si pictorul istoric britanic, Edward Armitage R.A. (1817-1896).Dragostea lui Delaroche pentru Louise, fiica cea mica a lui Horace Vernet a fost pasiunea vietii lui. In 1835 a expus „Head of an Angel”, care s-a bazat pe un studiu al ei. Se spune ca Delaroche nu si-a revenit niciodata din socul mortii ei in 1845. Dupa moartea ei, artistul a creat o serie de picturi mici din viata lui Isus.

In 1837 Delaroche a primit comanda pentru marea pictura cu o lungime de 27 metri (88.5 ft) in hemiciclul din amfiteatrul Scolii de Arte Frumoase.

Paul Delaroche - Abdicarea lui Napoléon Bonaparte la Fontainebleau

ANIVERSARE CU IZ DE ISTORIE HIPPOLYTE DELAROCHE

Napoleon

Cerul bolnav d-astrele lui rănit fu,
Semne numai mari ale vremei gloriei,
Leagăn tu avut-ai stâncile mării-n
Corsica gravă.

Şi în jurul vieţii tale-ncepute
Negru-oceanul mişcă lumile de valuri,
Arătând duios puterile, geniul
Singurătăţii.

Dai oceanul, ce singur de o mie de evi e,
El a fost proorocul căilor tale,
Numai cu dânsul în viaţă samăn avut-ai,
O, imperator!

Trist, adânc, gânditor, dar trist prin tine,
Fără păsare de a lumii lacrimi ori doruri,
Indiferentă stai, nemişcată şi mare,
Frunte de marmot.

N-ai admirat nimica în scurta ta viaţă,
Nu piramidele vechi în jurul cărora
Te-au văzut renviat din noaptea veciei
Jupiter Ammon.

Nu, de-a Nordului mari pustii de zăpadă,
Unde purtat de vânt prin ruine de gheaţă
Tu auzişi strigarea nebună de secoIi
Mândrului Odin!

Peste pământ ai mişcat a popoarelor valuri,
Mândru, bătrînul titan în încunjur de soare
Poartă războaiele tale ca pete pe manta-i
Şi-a ta cenuşă.

Nu te-a mirat nimica... Doară ca zeii
Singur tu te-ai mirat de tine, o Cezar,
Până când trezit din mirarea adâncă
Te-ai văzut singur.

Şi din nou privit-ai atunci în oglinda-ţi,
În oceanul bătrân ce îşi mişcă-a lui apă,
Furia lui îndrăzneaţă, puternică, mare indiferentă.
Ai murit tu? Lumea şi astăzi n-o crede
Înfăşurat în mant-ai coborât piedestalul
Ş-amestecat în popor l-au mişcat cu putere
Ochii-ţi imobili.

Apoi sătul de icoana-ţi de tine singur,
Te-ai reurcat pe scări de marmură albă,
Ai resuit piedestal-ul şi iarăşi imobil
Stai printre secoli.

de Mihai Eminescu (1874)

 



----------------------------------------------------------------------------
Pictor: Paul Delaroche
Titlul: Abdicarea lui Napoléon Bonaparte la Fontainebleau
Data:
Ulei pe pânză
Tehnică: Realism
Dimensiuni:
Deţinător:

Date despre pictor:

Hippolyte Delaroche (17 iulie 1797 – 4 noiembrie 1856), cunoscut mai mult sub numele de Paul Delaroche, a fost un pictor francez nascut in Paris. Delaroche s-a nascut intro familie instarita si a fost pregatit de Antoine-Jean, Baron Gros.

Prima pictura expusa de Delaroche a fost „Josabeth saving Joas” (1822). Atunci a facut cunostinta cu Théodore Géricault si Eugène Delacroix, cu care a devenit prieten. Cei trei au format nucleul unui mare grup de pictori parizieni de subiecte istorice. A vizitat Italia in 1838 si 1843, cand socrul sau, Horace Vernet, era directorul Academiei Franceze din Roma.

Studioul lui Delaroche din Paris se afla in Rue Mazarine. Printre studentii lui s-au numarat pictorul peisagist britanic, Henry Mark Anthony (1817-1886) si pictorul istoric britanic, Edward Armitage R.A. (1817-1896).Dragostea lui Delaroche pentru Louise, fiica cea mica a lui Horace Vernet a fost pasiunea vietii lui. In 1835 a expus „Head of an Angel”, care s-a bazat pe un studiu al ei. Se spune ca Delaroche nu si-a revenit niciodata din socul mortii ei in 1845. Dupa moartea ei, artistul a creat o serie de picturi mici din viata lui Isus.

In 1837 Delaroche a primit comanda pentru marea pictura cu o lungime de 27 metri (88.5 ft) in hemiciclul din amfiteatrul Scolii de Arte Frumoase.

Paul Delaroche - Inocenţă - aniversare

ANIVERSARE CU IZ DE LUMINĂ ŞI CULOARE HIPPOLYTE DELAROCHE

CXXXII

De nu-i iubirea ce eu simt, ce-i oare?
Iar dacă-i ea, mă-ntreb ce e iubirea?
E-un lucru rău? De ce-i râvnesc rănirea?
E-un lucru bun? Atunci de ce mă doare?

Cum plâng când cer plăcerea arzătoare?
De n-o doresc, la ce-ar servi jelirea?
Cum poţi atât când nu-ţi dau consimţirea,
o, rău plăcut, o, moarte-nvietoare?!

Iar de consimt, eu plâng pe nedreptate.
În barca fără cârmă stau cu plânsu-mi;
furtuni pe mare vin să se aştearnă.

Uşor de-nvăţături, greu de păcate,
aşa încât nu ştiu ce vreau eu însumi,
mi-i vara frig şi ard în plină iarnă.

sonet de Petrarca
 




----------------------------------------------------------------------------
Pictor: Paul Delaroche
Titlul: Inocenţă
Data:
Ulei pe pânză
Tehnică: Realism
Dimensiuni:
Deţinător:

Date despre pictor:

Hippolyte Delaroche (17 iulie 1797 – 4 noiembrie 1856), cunoscut mai mult sub numele de Paul Delaroche, a fost un pictor francez nascut in Paris. Delaroche s-a nascut intro familie instarita si a fost pregatit de Antoine-Jean, Baron Gros.

Prima pictura expusa de Delaroche a fost „Josabeth saving Joas” (1822). Atunci a facut cunostinta cu Théodore Géricault si Eugène Delacroix, cu care a devenit prieten. Cei trei au format nucleul unui mare grup de pictori parizieni de subiecte istorice. A vizitat Italia in 1838 si 1843, cand socrul sau, Horace Vernet, era directorul Academiei Franceze din Roma.

Studioul lui Delaroche din Paris se afla in Rue Mazarine. Printre studentii lui s-au numarat pictorul peisagist britanic, Henry Mark Anthony (1817-1886) si pictorul istoric britanic, Edward Armitage R.A. (1817-1896).Dragostea lui Delaroche pentru Louise, fiica cea mica a lui Horace Vernet a fost pasiunea vietii lui. In 1835 a expus „Head of an Angel”, care s-a bazat pe un studiu al ei. Se spune ca Delaroche nu si-a revenit niciodata din socul mortii ei in 1845. Dupa moartea ei, artistul a creat o serie de picturi mici din viata lui Isus.

In 1837 Delaroche a primit comanda pentru marea pictura cu o lungime de 27 metri (88.5 ft) in hemiciclul din amfiteatrul Scolii de Arte Frumoase.

duminică, 16 iulie 2017

Joshua Reynolds - Lady Charles Spencer - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JOSHUA REYNOLDS

* * *

o tăcere visătoare
în peisajul cu un copac
strânge la piept un câine
o amintire lăsată
într-o dimineață tandră
de un mușchetar


(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Joshua Reynolds
Titlul: Lady Charles Spencer
Titlul original:Lady Charles Spencer
Data: 1766
Stilul: Rococo
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 63 x 79 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Sir Joshua Reynolds (16 iulie 1723 – 23 februarie 1792) a fost un important și influent pictor englez al secolului al XVIII-lea.Joshua Reynolds s-a născut pe 16 iulie 1723 la Plympton, un orășel situat în apropierea portului Plymouth Dock (astăzi Devenport). A fost al șaptelea copil al respectabilului Samuel Reynolds, absolvent de Oxford și directorul școlii din oraș.

În noiembrie 1740 tatăl său îl trimite la Londra în atelierul lui Thomas Hudson, pictor, considerat unul dintre cei mai talentați portretiști în viață. Trei ani mai târziu se întoarce la Plymouth Dock. La 26 de ani pleacă în călătorie în Italia. După scurte escale în 1750 ajunge la Roma. Studiază toate colecțiile, le analizează, își petrece timpul copiind lucrările lui Rafael. Adevăratul său idol este Michelangelo, pe care îl numește „divin”. Părăsește Roma și locuiește scurt timp la Neapole și Florența. Vizitează Parma și Bologna de unde pleacă la Veneția. Înainte de a se înapoia în țară, se oprește o lună la Paris unde se familiarizează cu pictura franceză contemporană.

Recunoașterea definitivă o dobândește pictând portretul în mărime naturală al prietenului său Augustus Keppel. Pe 14 decembrie 1768, Reynolds care contribuise la înființarea Academiei Regale, este ales în unanimitate primul ei director. A ocupat această funcție vreme de peste 20 de ani. Pe 21 iulie 1769 este înobilat, devine Sir Joshua Reynolds. În 1784 este numit pictorul oficial al curții regale. În 1786, țarina Ecaterina a II-a a Rusiei îi comandă un tablou istoric. Reynolds are libertate totală în alegerea temei și a dimensiunilor tabloului; pictează Hercules sugrumând șerpii trimiși de Hera.

Face câteva călătorii pe continent, studiază operele maeștrilor olandezi și flamanzi contemporani sau clasici. Își pierde vederea și e nevoit să renunțe la pictură.

Pe 23 februarie 1792 Sir Joshua Reynolds moare de cancer la ficat la reședința sa din Leicester Fields. este inmormântat alături de marele portretist Anton van Dyck.

În creația lui Reynolds, un loc important îl ocupă portretele de copii, atât din punctul de vedere al numărului lor cât și al valorii artistice.

Charles Sheeler - natură moartă - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI CHARLES SHEELER

* * *

seara
o aromă de măr copt
umple camera goală
singur beau un pahar de vin
și mă gândesc la tine
frânturi de vise
de pe champs elysees

(cav)


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Charles Sheeler
Titlul: Natură moartă
Titlul original: Still Life
Data: 1925
Stilul: Precisionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Charles Sheeler (16 iulie 1883 - 7 mai 1965) a fost un pictor american și fotograf comercial. Este recunoscut ca unul dintre fondatorii modernismului american, dezvoltând un stil de pictura cunoscut sub numele de Precisionism și unul dintre fotografii majori ai secolului al XX-lea.

Jean-Baptiste Camille Corot - Seara - aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JEAN-BAPTISTE CANILE COROT

* * *

Dar iată că amurgul din înălţimi coboară;
Şi umbra, tot mai deasă, prin văi se desfăşoară;
Se pierd în tonuri calde seninurile clare.
Cu ochii grei, apusul se duce la culcare.
Tac greierii; străbate, prin liniştea adâncă
Numai suspinul apei călătorind prin luncă.
Tot universul doarme, iar orele tăcerii
Ţes plete umezite de lacrimile serii;
În colţul cel mai sumbru, sub raza ce se stinge,
Corot, modestu-ţi nume, abia se mai distinge.

de Theophile Gautier


În 1839 , la Salonul anual, Corot expune „Evening”, care avea să-i inspire lui Theophile Gautier versurile:


----------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Jean-Baptiste Camille Corot
Titlul: Seara
Titlul original:
Data: 1839
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Jean-Baptiste Camille Corot (16 iulie 1796, Paris – 22 februarie 1875 , Paris) a fost cel mai mare pictor peisagist francez al secolului al XIX–lea. Camille Corot este pictorul care eliberează peisagistică de restricţiile impuse de neoclasicism. A fost un maestru al picturii plein-air şi, prin urmare, a influenţat impresionismul, curent la a cărui naştere a asistat, fără a-l fi înţeles pe deplin. Corot poate fi socotit precursorul impresionismului.

În 1833, expune Magdalena în rugăciune pentru care este medaliat. Philippe Burty consideră că această lucrare marchează ruptura definitivă cu peisajul istoric şi apogeul primului stil al lui Corot. Anul următor expune la Salonul anual trei pânze. În 1834 întrepinde o a doua călătorie în Italia (Genova, Pisa, Volterra, Florenţa, Veneţia şi lacurile italiene). Continuă să expună la toate Saloanele anuale.

Camille Corot - Dimineata. Dansul nimfelor


ANIVERSARE CU IZ DE IMPRESIONISM FRANCEZ – CAMILLE COROT

Dansul, Ritual, Al Nimfelor

În lanul de nori,
mângâierea cerului,
au crescut
spice de fum
Poarta, visarea,
melodie deschisă
pe un portativ
în note mişcate
suratele vântului
La orizont,
s-a consumat sărutul
dintre cer şi pământ.
Dedesupt
au alergat, nebune,
nimfele apelor,
în braţele copacilor
adânc înrădăcinaţi
în miez de inimi.
Au devorat,
pe de-a-ntregul,
carnea sfântă,
să le crească,
abisal, aripile
deasupra trupurilor
dansate-n ceaţă.
Pescarul de îngeri
şi-a aruncat plasa
purificând extazul
golit de patima
desprinsă
din suflete
jumătăţi rătăcite,
de om.

de Sorana Petrescu Felicia

 

----------------------------------------------------------------------------
Sa fie oare vechea legenda din Mahabharata? Cea in care zeii au taiat oamenii in jumatate si i-au aruncat pe pamânt? Se spune ca de atunci, fiecare dintre noi isi cauta 'jumatatea'...

----------------------------------------------------------------------------
Pictor: Camille Corot
Titlul: Dimineata. Dansul nimfelor
Data: 1850
Material:Ulei pe pânză
Stilul: Impresionism
Dimensiuni: 98 x 131 cm
Deţinător: Muzeul d’Orsay din Paris

Detalii despre tablou:

Pictura a fost admisa la salon de prezentare datorita faptului ca infatisa mai multe siluete feminine zvelte dansand – nimfele, fapt ce era pe gustul personalitatilor academice din acea vreme, interesate mai ales de subiectele cu caracter mitologic.
Cu toate acestea, interesul pictorului Jean-Baptiste Camille Corot nu se concentreaza asupra nimfelor, ci asupra peisajului zugravit “en plein air”, pornind de a realitatea inconjuratoare si de la o stransa comuniune cu natura, aceasta. Se pare ca natura este adevaratul “protagonist” al lucrarii.
Cu toate ca se afla sub semnul si auspiciile unei atmosfere idilice si profund evocatoare, accentuate de prezenta nimfelor, scena reflecta sensibilitatea artistului fata de subiectul ales, respectiv inclinatia sa catre un limbaj realist.
Dansul Nimfelor este rezultatul unui colaj din doua scene diferite. Perdeaua de copaci seamana cu o scena intunecata ce umple scena, intr-o atmosfera de balet. Natura, elementele naturii sunt specifice ultimei perioade din creatia lui Jean-Baptiste Camille Corot, fiind in prim plan, in analog cu personajele portretizate.
Jean-Baptiste Camille Corot a mers de multe ori, pana in anul 1850, in Barbizon, o mica localitate situata in apropierea padurii Fontainbleau si aleasa de un grup de artisti (printre care Charles Francois Daubigny, Jean Francois Millet, Theodore Rousseau, etc.) ca loc al propriilor ateliere de pictura. Se pare ca asa a luat nastere Scoala de la Barbizon, un cenaclu de pictori care doreau sa-si traisca viata in comuniune cu natura, lucrand in aer liber, o idee care s-a numarat printre cele care au impulsionat puternic impresionismul.

Date despre pictor:

Jean-Baptiste Camille Corot (n. 16 iulie 1796 Paris - d. 22 februarie 1875 Paris) a avut o cariera indelungata si prodigioasa, aducandu-si o contributie insemnata in istoria picturii, mai ales in peisagistica. Jean-Baptiste Camille Corot a fost cel mai mare pictor peisagist francez al secolului al XIX–lea, eliberand peisagistica de restrictiile impuse de neoclasicism. In a doua jumatate a secolului al XIX-lea, peisajul a facut parte din seria subiectelor artistice care au simtit din plin suflul de modernitare.

Antoine Blanchard - Bulevardul Madeleine

Muntele

Ţin locul unei pietre din pavaj,
Am ajuns aici
Printr-o regretabilă confuzie.

Au trecut peste mine
Maşini mici,
Autocamioane,
Tancuri
Şi tot felul de picioare.

Am simţit soarele până la osii,
Şi luna
Pe la miezul nopţii.

Norii mă apasă cu umbra lor,
De evenimente grele
Şi importante
Am făcut bătături.

Şi cu toate că-mi suport
Cu destul stoicism
Soarta mea de granit,
Câteodată mă pomenesc urlând :

Circulaţi numai pe partea carosabilă
A sufletului meu,
Barbarilor!

de Marin Sorescu
 



----------------------------------------------------------------------
Pictor; Antoine Blanchard
Titlul: Bulevardul Madeleine

Mark Lancaster - Seated figure

eta eksperimento cineva dă din cap în tăcere privind cum se îmbină piesele colorate de puzzel verdele unei femei se transformă într-un portr...