sâmbătă, 30 decembrie 2017

Maurice Brazil Prendergast - În Parcul Central

Băncile

Fiecare bancă din parcuri,
de pe marginea străzilor,
are un cântec al ei.
Fiecare bancă
este un portativ tăcut, vălurit,
melancolic.
De câte ori dorul îmi strânge
pieptul,
merg şi stau pe fiecare bancă
pe care am stat
cu tine –
tăcutul, văluritul, melancolicul
lor cântec
să-mi primească lacrimile.

de Valeriu Bîrlan

 


 -----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Maurice Brazil Prendergast
Titlul; În Parcul Central
Titlul original:
Data: 1901
Stilul: post-impresionism
Mod de realizare: acuarela pe hîrtie
Dimensiunea: 50.17 x 35.56 cm
Unde se gaseste: Colecţie privată

Date despre pictor:

Maurice Brazil Prendergast (10 octombrie 1858 – 1 februarie 1924) a fost un pictor american post-impresionist care a lucrat in ulei, acuarela si monotip. Din punct de vedere tehnic era membru al gruparii The Eight, insa delicatetea compozitiilor si frumusetea de mozaic a desenelor sale aveau putine in comun cu filozofia grupului.
Un tip timid, Maurice a ramas burlac toata viata. Maurice a studiat trei ani in Paris la Académie Colarossi si la Académie Julian.In primul an al sederii sale in Paris l-a cunoscut pe pictorul canadian James Morrice, care l-a introdus in lumea artistilor avangardisti englezi, Walter Sickert si Aubrey Beardsley, toti admiratori infocati ai lui James McNeill Whistler. Influentele acestor artisti au hotarat stilul lui ulterior de pictura.
A fost membru al grupului de pictori americani numit 'The Eight' in care se aflau Robert Henri, liderul grupului, Everett Shinn, John Sloan, Arthur B. Davies, Ernest Lawson, George Luks si William Glackens.
Ulterior i-a cunoscut pe Édouard Vuillard si Pierre Bonnard dupa care a intrat in tabara post-impresionistilor. A dezvoltat si a continuat sa elaboreze un stil foarte personal. A devenit primul artist american dedicat operei lui Paul Cézanne pentru a intelege si utiliza folosirea expresiva a formei si culorii.

Edvard Munch - Autoportret în grădina Ekely

* * *

Trece un om cu timpul după el,
clipele se grăbesc să-l ajungă din urmă:
– Omule, omule – strigă timpul în spatele lui, aşteaptă-mă şi pe mine!
Dar omul nici măcar nu-l bagă în seamă. Trece un om cu vremea alături de el,
trece în toată puterea cuvîntului,
drept ca un fag izbucnit din gura prăpastiei:
– Omule, omule – spune timpul din amiaza fierbinte, ridică-te din acest adevăr
şi nu te opri!
Dar omul îşi vede încet de-ale sale.

de Victor Munteanu

 



-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Edvard Munch
Titlul; Autoportret în grădina Ekely
Titlul original:
Data: 1942
Stilul: expresionism
Mod de realizare: ulei pe pînză
Dimensiunea: 80 x 60 cm
Unde se gaseste: Munch Museum, Oslo, Norvegia

Date despre pictor:

Edvard Munch (/mʉŋk/, n. 12 decembrie 1863, Løten, Norvegia – d. 23 ianuarie 1944, Ekely, Oslo) a fost un pictor norvegian, unul dintre pionierii artei moderne, considerat precursor al expresionismului, mai cu seamă un reprezentant al tradiției artistice europene decât a celei norvegiene. A fost prin natura sa un solitar, dar, paradoxal, l-au interesat foarte mult relațiile interumane, care vor reprezenta esența creației sale.
Educația artistică a lui Munch în Norvegia se desfășurase în spiritul tradiției naturaliste. Mai târziu, intrând în contact cu arta europeană și mai ales cu cea franceză și germană, artistul își elaborează propriul stil distinct. Atât picturile sale cât și lucrările grafice se evidențiază printr-un îndrăzneț caracter inovator în sfera mijloacelor de realizare a operelor și printr-o expresivitate abstractă a formelor.

Leon Underwood - Venus in Gradina Kensington

Venus in Gradina Kensington

afară, vântul smulge pălării
în mica grădină cu mese metalice
în jurul nostru totul este chiar minunat:
oameni cu feţe, fără feţe
comeseni distraţi îşi făc confidenţe
mîini reci tremură pe ziare
nimeni nu se-ntoarce auzindu-mi pasul
nimeni nu m-arată cu degetul

privesc pe furiş către omul acela
el caută un loc, e preocupat, nu mă vede

doar intr-un tirziu, lîngă un cîine
se aud bătăi de aripi
vrăbiile şi porubeii se spală în nisip, şi sunt
fericiţi

(cav)

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Leon Underwood
Titlul: Venus in Gradina Kensington
Titlul original:
Data: 1921
Stilul:
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea: 40 x 50
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Leon Underwood (N: Londra, 25 decembrie 1890, D: Londra 9 octombrie , 1975). Sculptor, pictor, grafician, profesor , scriitor britanic. A fost o figură versatila și originala, Underwood a simpatizat cu tendințele modernismului. Cu toate acestea, din anii 1960 criticii au început să vorbească despre el ca "părintele sculpturii moderne din Marea Britanie.

vineri, 29 decembrie 2017

Julius Caesar Ibbetson - Returning from Market - Aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI JULIUS CAESAR IBBETSON

* * *

trăncăneala corbilor
de deasupra capului meu
îmi aminteşte
de existenţa mea reală
şi nu de cea virtuală

(cav)



-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Julius Caesar Ibbetson
Titlul: Returning from Market
Titlul original: Returning from Market
Data:
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Julius Caesar Ibbetson (29 decembrie 1759 – 13 octombrie 1817) a fost un pictor peisagist si acuarelist englez.

Ibbetson s-a nascut la Farnley Moor, Leeds. A fost al doilea copil al negustorului de haine, Richard Ibbetson din Yorkshire. Ibbetson a primit educatia probabil intro comunitate locala Moraviana, apoi la Quakers in Leeds. Ibbetson si-a facut ucenicia la John Fletcher, un pictor de corabii din Hull, intre 1772 si 1777. S-a mutat apoi la Londra, unde pentru urmatorii 10 ani a fost restaurator de picturi pentru Clarke din Leicester Fields.Prin 1780, Ibbetson s-a casatorit cu prima lui sotie, Elizabeth.

In 1785, Ibbetson a inceput sa expuna la Royal Academy si a fost primit bine de critici si public.

In 1789, Ibbetson a plecat sa viziteze Viscount Mountstuart la Cardiff Castle din Wales. Si-a petrecut mult timp acolo desenand peisajele, pictand in acuarela cuptoarele de topit minereul, vagoanele cu carbune si minele de cupru prefigurand lucrarile lui Joseph Wright of Derby si Joseph Mallord William Turner si constituind 0 importanta marturie a dezvoltarii industriale timpurii din acea regiune. Dupa ce a vizitat Isle of Wight in 1790, a inceput sa picteze naufragii si contrabandisti. David Murray, al doilea duce de Mansfield si sotia lui l-au angajat pe Ibbetson sa decoreze Kenwood House, in 1794. Aceasta comanda l-a facut sa suporte mai usor moartea sotiei si sa se ocupe de cei trei copii ai lor. Moartea ei i-a produs o cadere nervoasa, exacerbata de saracie, insa proiectul de la Kenwood l-a ajutat sa depaseasca aceste probleme.Patru ani mai tarziu, el s-a mutat la Liverpool sa lucreze pentru Thomas Vernon. In 1801 s-a casatorit cu cea de-a doua sotie a lui, Bella Thompson si s-a mutat la Ambleside.

Ibbetson a murit pe 13 octombrie 1817 si a fost inmormantat in cimitirul de la St Mary, Masham.

Wilhelm Sasnal - Martyna - Aniversare


ANIVERSAREA PICTORULUI WILHELM SASNAL

* * *

trenul acesta
mă duce la tine
te văd așteptându-mă
pe peron
în ploaie
cu toate poveștile de dragoste

(cav)


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Wilhelm Sasnal
Titlul: Martyna
Titlul original: Martyna
Data: 2001
Stilul: Pop art
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Wilhelm Sasnal (născut pe 29 decembrie 1972) este pictor, fotograf și regizor polonez.

Grigori Petrowitsch Goldstein - Nostalgie

ANIVERSAREA PICTORULUI GRIGORI PETROWITSCH GOLDSTEIN

* * *

vraja s-a rupt
o să se aleagă praful
din vacanţa de iarnă
totul doar din vina lui
chiar m-a lăsat
a zis că nu-i pasă
dobitocul

(cav)

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Grigori Petrowitsch Goldstein
Titlul:Nostalgia
Titlul original:Nostalgia
Data:
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pânză
Dimensiunea: 138 x 106 cm
Unde se gaseste:

Date despre pictor:
Grigori Petrowitsch Goldstein nascut pe 28 decembrie. A fost un pictor rus

Nicolae Dărăscu - Calea Victoriei


sincron

aseară am trecut pe Calea Victoriei
şi m-am gîndit ca întotdeauna la chipurile femeilor de altădată
m-a apucat un soi de invidie
pentru că ele au purtat crinoline de catifea

aseară am trecut cu gîndul dincolo de vitrinele
ce par nişte butaforii
în care toate hainele stau cuminţi
sub asediul unor preţuri demne de Calea Victoriei
sub paşii mei repezi vitrinele s-au derulat
ca într-un colaj cinematografic

aseară am trecut cu gîndul dincoace de vitrine
ce frig !
un altfel de frig mă cuprinde
la gîndul că suferinţele femeilor de ieri
îmbrăcate în crinoline
privite la nivel microscopic
sînt în tandem cu cele ale femeilor de azi.

de Mihaela Stanciu
din volumul Azi cînt jazz,
2016 casa de pariuri literare

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Nicolae Dărăscu
Titlul: Calea Victoriei
Titlul original: Calea Victoriei
Data: 1920
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: acuarelă şi creion pe carton
Dimensiunea: 41 × 51.5 cm, semnat dreapta jos, cu negru, Dărăscu
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Nicolae Dărăscu - (n. 18 februarie 1883, Giurgiu - d. 14 august 1959, București), pictor român influențat de curentele impresionism și neoimpresionism, acuarelist.
În perioada 1902 - 1906 a studiat la Școala Națională de Arte Frumoase din București, clasa G. D. Mirea. După terminarea studiilor, datorită admirației sale pentru operele lui Nicolae Grigorescu și Ștefan Luchian, pleacă cu o bursă la Paris (1906). Acolo cunoaște atmosfera atelierului lui Jean Paul Laurens (Academia Julien) iar un an mai tarziu (1907) a celui patronat de Luc Olivier Merson (Academia Artelor Frumoase)
Citește cartea lui Paul Signac "De la Delacroix la neoimpresionism" și caută să-l cunoască pe autor. Studiază textele lui Chervreul și Helmholz asupra legilor opticii care guvernează raporturile dintre culori, efectul acestora asupra operelor sale fiind vizibil cu ocazia expoziției din 1913.
Pictura sa dezvăluie disprețul contemporan pentru detaliile obiectului, în favoarea redării formelor prin culoare. Peisajele sale se caracterizează prin amploarea viziunii ("Calea Victoriei pe ploaie", "Palat venetian", peisaje din Delta).

Augustus John - marea albastra

Valurile

Valurile se spărgeau unul câte unul
Eram singură cu nisipul și cu spuma
Mării care cânta doar pentru mine.

de Sophia de Mello Breyner Andresen
 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Augustus John
Titlul: marea albastra
Titlul original:
Data: 1911
Stilul: post-Impresionism
Mod de realizare: ulei pe pinza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Augustus Edwin John (4 ianuarie 1878 – 31 octombrie 1961) ,pictor, desenator si gravor galez. Pentru o scurta perioada in jurul anilor 1910, artistul a fost un important exponent al post-impresionismului din Regatul Unit.
Augustus a fost recunoscut pentru tehnica sa noua de schite in ulei, iar lucrarile sale au fost comparate cu cele ale lui Gauguin si Matisse. A realizat si un stil al portretisticii prin modul cum a surprins atitudini instantanee ale subiectelor sale.

Pieter Claesz - Still life with a burning candle


Viaţa din vis

O lumînare-abia topită
mai arde
fără flacară
o clipa...
Ea află
pentru prima oară
cum Timpul
vieţile din Vis
măsoară.

de Elena Liliana Popescu


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Pieter Claesz
Titlul;
Titlul original: Still life with a burning candle
Data: 1627
Stilul: baroc
Mod de realizare: ulei pe pinza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Pieter Claesz (c. 1597–1 ianuarie 1660) a fost un pictor olandez de naturi statice din epoca numita "varsta de aur olandeza". S-a nascut in Berchem, Belgia, langa Antwerp, unde a devenit mHaarlem embru al breslei St. Luke in 1620. S-a mutat la Haarlem in 1621, unde s-a nascut fiul sau, pictorul peisagist Nicolaes Pieterszoon Berchem. El si Willem Claeszoon Heda, care lucra de asemenea in Haarlem, au fost cei mai importanti exponenti ai "ontbijt" sau micul dejun. Au pictat intr-o gama de culori, efectiv monocromatice, folosirea subtila a luminii si texturii fiind principalele mijloace de expresie. Claesz a ales in general obiecte mai canice decat Heda, chiar daca lucrarile lui ulterioare au devenit mai colorate si decorative. Naturile statice ale lui Claesz sugereaza deseori alegorii, cu cranii servind ca reamintire a mortalitatii umane. Cei doi artisti au fondat o traditie deosebita de pictura a naturii statice in Haarlem. Pieter Claesz a fost influentat de miscarea artistica 'Vanitas'. Claesz este inregistrat in breasla St. Luke din Haarlem ca profesor al fiului sau, Nicolaes Berchem, in 1634, insa Nicolaes a preferat pictatul de peisaje. Claesz a mai avut si alti elevi in afara fiului sau, pe Evert van Aelst, Floris van Dyck, Christian Berentz, Floris van Schooten si Jan Jansz Treck.

Dana Nechita - Case parasite la Gherdeal


* * *

Sunt această casă în ruină
cu ferestre oarbe şi fum
către cer, spartă
de prea multă apărare.
Nu suna întoarce-te doar
dacă e să reconstruieşti.
Totul tremură vezi cînd intri
explodează crăpăturile tăcerii,
demolează uşile către întuneric.
Nu se rearanjează pietrele
pentru că nu mai are urmaşi visul
nu a uitat nimic de furat.
Numai pereţii pe-afară ştiu să stea
albi în aşteptarea vîntului.

de Elizabeth JENNINGS

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
cunosc - aşa sa întâmplat - realitatea
" am haiducit " mult în acest sat în tinereţe. arăta extraordinar. acum este vai vai
-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Dana Nechita
Titlul; Case parasite la Gherdeal
Titlul original: Case parasite la Gherdeal
Data:
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Vladimir Yegorovich Makovsky - la bucatarie


Mirosul gătitului

Mirosul gătitului ajunge la mine în cameră
Vorbește clar de copilărie și multe lucruri.
Întotdeauna în aceste zile, sunt aproape în lacrimi fiindcă
Părinții mei și cu mine ne părăsim casa.
Chiar și lucruri ce rănesc afecțiunea îmbrățișează.

Zi după zi, mi-am aranjat cărțile:
Nimic senzațional dar toată
Experiența e ca un nerv deschis.
Părinții mei și cu mine ne schimbam priviri reci.
Oh, fiecare e ca un vas plin până la buză

În care florile se înclină afară și doresc aer.
Și noi. Mirosul gătitului se ridică înalt
Dar abia mă atinge pentru că știu
Că trei sferturi din mine nu mai sunt aici.

Și totuși iubesc acest cer zbuciumat, plin de reproșuri
Și mi-e frică de unde trebuie să merg.

de Elizabeth JENNINGS

 


-----------------------------------------------------------------------------------------
Pictor: Vladimir Yegorovich Makovsky
Titlul; la bucătărie
Titlul original: На кухне
Data: 1913; Federaţia Rusă
Stilul: Realism
Mod de realizare: ulei pe pinza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Vladimir Yegorovich Makovsky(7 februarie 1846 Moscova - 21 februarie Petrograd) a fost un pictor, colectionar de arta si profesor rus.Makovsky a fost fiul colectionarului de arta, Yegor Ivanovich Makovsky, unul dintre fondatorii Scolii de Arta din Moscova. Vladimir a avut doi frati, Nikolai Makovsky si Konstantin Makovsky, si o sora, Alexandra Makovsky, toti devenind pictori renumiti. Vladimir a studiat la Scoala de Pictura, Sculptura si Arhitectura din Moscova.Si-a terminat studiile in 1869, iar in anul urmator a devenit unul dintre fondatorii Asociatiei Expozitiilor de Arta.In lucrarile lui a pictat scene cu oameni din popor, scene in care critica falsa simpatie a aristocratilor fata de saraci, sau atragea atentia fata de opresiunea si persecutia jandarmeriei ţariste. In 1878 a devenit academician. In anii optezeci, in perioada picturii ruse "democratice", Makovsky a creat cele mai valoroase lucrari ale sale. In 1882 a devenit profesor la Scoala de Arta din Moscova dupa moartea lui Vasili Perov. La sfarsitul anilor 1880, Makovsky a inceput sa picteze lucrari sumbre.Dupa Revolutia din Octombrie 1917, Makovsky a contribuit la trecerea de la traditiile realiste la etapele timpurii ale realismului socialist.

Jules Trayer - Couturières bretonnes ou Atelier de couture

longaj hirundoj solstițiul de vară este chiar după colț mama este foarte îngrijorată de ce se întâmplă în spatele ușilor închise de modul cu...