miercuri, 20 septembrie 2017

Peder Severin Kroyer - Marie Krøyer pictând pe plajă la Stenbjerg


Voiam să rămân în septembrie

Voiam să rămân în septembrie
pe plaja pustie și palidă,
voiam să mă-ncarc de cenușa
cocorilor mei nestatornici
și vântul greoi să-mi adoarmă
în plete cu apă năvoade;

voiam să-mi aprind într-o noapte
țigara mai albă ca luna,
și-n jurul meu – nimeni, doar marea
cu forța-i ascunsa și gravă;

voiam să rămân în septembrie,
prezentă la trecerea timpului,
cu-o mână în arbori, cu alta-n
nisipul cărunt – și să lunec
odată cu vara în toamnă…

Dar mie îmi sunt sorocite,
pesemne, plecări mai dramatice.
Mi-e dat să mă smulg din priveliști
cu sufletul nepregătit,
cum dat mi-e să plec din iubire
când încă mai am de iubit…

de Nina Cassian

 
--------------------------------------------------------------------------
Pictor: Peder Severin Kroyer
Titlul: Marie Krøyer pictând pe plajă la Stenbjerg
Titlul original: Marie Krøyer Painting on the Beach at Stenbjerg
Data: 1889
Stilul: Impresionism
Mod de realizare: Ulei pe pânză
Dimensiunea:
Unde se găseşte: Colectie privata

Date despre pictor;

Peder Severin Krøyer (23 iulie 1851 - 21 noiembrie 1909), cunoscut ca P.S. Krøyer, a fost un pictor norvegian. Este unul dintre cei mai cunoscuti si iubiti pictori si, fara nici o indoiala, cel mai coloristic pictor din gruparea Skagen, o comunitate de artisti danezi si nordici care au locuit, au lucrat, au stat impreuna in Skagen, Danemarca, in special in ultimii ani 1800. Krøyer era seful neoficial al grupului. Krøyer s-a nascut in Stavanger, Norvegia, pe 23 iulie 1851, fiul lui Ellen Cecilie Gjesdal. El a fost crescut de sora lui Gjesdal, Bertha Cecilie (nascuta in 1817) si de cumnatul ei, zoologul Henrik Nikolai Krøyer, dupa ce mama lui nu a mai avut voie sa-l ingrijeasca. Krøyer s-a mutat in Copenhaga impreuna cu parintii lui adoptivi. Incepandu-si pregatirea particulara in arta la varsta de noua ani, el a fost inscris la Institutul tehnic din Copenhaga in anul urmator.
In timpul unei excursii la Paris in 1888 a mers la Marie Martha Mathilde Triepcke, pe care a cunoscut-o in Copenhaga. S-au indragostit unul de celalalt si dupa o pasiune mistuitoare s-au casatorit pe 23 iulie 1889 in casa parintilor ei din Germania. Marie Krøyer, care era si ea pictorita, s-a asociat comunitatii Skagen, iar dupa casatoria cu Krøyer a devenit modelul lui in multe picturi. Cei doi au avut un copil, o fiica pe nume Vibeke, nascuta in ianuarie 1895. In 1905 au divortat dupa o separare indelungata.
Krøyer a murit in 1909 la varsta de 58 ani dupa ani de suferinta din cauza unui sifilis avansat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu