marți, 19 decembrie 2017

Paul César Helleu - Portret de femeie - Clara Weil


De unde ai luat întreaga frumuseţe

De unde ai luat întreaga frumuseţe,
Tu, al iubirii chip, desăvîrşit’ făptură?
În juru ţi prea îngustă apare întreaga lume.
Fiind tu tinereţea, totul îmbătrîneşte,
Viaţa fiind tu, totul ar trebui să moară,
Puterea tu fiind, nici lumea nu i liman,
Perfectă tu fiind, lumea i un hîrb,
Fiind tu cerul, altul nu mai există.

de Ricarda HUCH




--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Paul César Helleu
Titlul: Portret de femeie - Clara Weil
Titlul original:
Data: 1921
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene.
Artistul s-a nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la 17 ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat la Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.

Adrian van de Velde - Plaja de la Scheveningen

Ştrandul de la Scheveningen

Ce-ar mai trebui oare scris
despre ştrand si fâşiile palide
dintre verdele ierbii de mare şi albastrul alb cenuşiu
despre băltoacele cald luminoase de după reflux şi copiii
desculţi bălăcindu-se
despre bărbatul în apă şi despre speranţa prinsă de năvod
până la genunchi de adâncă
de clopotniţa din spatele dunelor
deget roşu de ţiglă chemînd la rugăciune
Ce să se mai scrie despre armonia luminii
şi umbrele lunecând către mare
despre-un moment albastru atât de încărcat
că-ngreunează cerul şi norii când ne-ating ne doare
doar poate despre acest bărbat
cu mâinile încrucişate la spate însorindu-se lângă apă
şi neîncercând deocamdată să înţeleagă
misterul etern al culorii
despre el s-ar putea scrie
ori să fie pictat.


de Gabriele FRINGS

 



--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Adrian van de Velde
Titlul: Plaja de la Scheveningen
Titlul original: Der Strand von Scheveningen
Data: 1658
Stilul:
Mod de realizare: ulei pe pânză,
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Adriaen van de Velde (Amsterdam, 1636-1672) a fost un pictor olandez, specializat în peisaje si animale.
Fiul lui Willem van de Velde cel Bătrân și fratele lui Willem van de Velde cel Tânăr sa nascut pe 30 noiembrie 1636.
Adrian a vrut să fie un pictor ca și fratele său, astfel încât si-a facut ucenicia în atelierul lui Jan Wijnants, pictor peisagist. Acolo a intrat în contact cu Philip Wouwerman, care se pare că l-au ajutat în studiile sale și a exercitat o influență puternică asupra stilului său. Progresul său a fost extrem de rapid, și a fost angajat de către profesorul său pentru realizarea figurilor incluse în peisajul său. El a avut același loc de muncă cu Meindert Hobbema, Jacob van Ruisdael, Adriaen Hendriksz Verboom și alți artiști contemporani. Potrivit lui Arnold Houbraken, el a murit în timp ce lucra cu Jan van der Heyden Frederik de Moucheron, pictand animale pentru lucrările lor.

luni, 18 decembrie 2017

Marie-Guillemine Benoist - Portretul unei negrese - Aniversare


ANIVERSAREA PICTORIȚEI MARIE - GUILLEMINE BENOIST


Femeie neagră

Femeie goală, femeie neagră
înveşmântată în culoarea ta care e viaţa,
în forma ta care e frumuseţea!
Am crescut la umbra ta; alintul mâinilor tale
îmi învăluia ochii.
Şi iată că în miezul Verii şi-n cumpăna Amiezii,
de la înălţimea
unui defileu pârjolit de arşiţă, te descopăr
Ţară a făgăduinţei,
iar frumuseţea ta mă săgetează drept în inimă,
ca fulgerarea unui vultur.

Femeie goală, femeie necunoscută,
fruct copt cu carnea tare, întunecate extaze
ale vinului negru, gură ce ai făcut
să cânte gura mea,
savană cu orizonturi limpezi, ce freamătă
sub mângâierile arzătoare ale Vântului de Răsărit,
tam-tam sculptat, tam-tam încordat ce răsună
sub degetele Învingătorului,
vocea ta gravă de contraltă e cântecul divin
al iubitei.

Femeie goală, femeie necunoscută,
ulei neînvălurat de nici o adiere,
ulei ce luceşte calm
pe pieptul atletului, pe piepturile prinţilor din Mali,
gazelă cu glezne cereşti, perlele scânteiază
ca stelele nopţii pe pielea ta,
desfătări ale închipuirii capricioase,
reflexele de aur
roşu pe pielea ta ce străluce,
la umbra pletelor tale, spaima mea se împrăştie
luminată de sorii apropiaţi ai ochilor tăi.

Femeie goală, femeie neagră,
îţi cânt frumuseţea trecătoare, formă pe care-o torn
în tiparele eternităţii,
înainte ca Destinul gelos să te prefacă în scrum
pentru a hrăni rădăcinile vieţii.

de Leopold Sedar Senghor



--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Marie-Guillemine Benoist
Titlul: Portretul unei negrese
Titlul original: Portrait d'une négresse
Data: 1800
Stilul: Neoclasicism
Mod de realizare:ulei pe panza
Dimensiunea: 81 x 65 cm
Unde se gaseste: Louvre, Paris, France

Date despre pictor:

Marie-Guillemine Benoist , născuta Marie de Laville-Leroux Guillemine , 18 decembrie 1768 la Paris , a murit în acelaşi oraş la 8 octombrie 1826 , este un pictor francez al şcolii neoclasice .

Marie-Guillemine Benoist - Inocenţa între virtute şi viciu

ANIVERSAREA CONVINGERILOR FEMINISTE PRIN PICTURA LUI MARIE GUILLEMINE BENOIST

Un cântec pentru Rimahό



Și cine era atât de viteaz
precum Rimahό
care s-a aplecat și a sărutat țărâna
pe unde a trecut iubita lui
și ea a trecut mândră și trufașă
și toți ceilalți l-au făcut prost
iar el din nou s-a aplecat și din nou a sărutat țărâna,
știind prea bine că ceilalți l-au făcut prost.

Și pieptul lui era plin de bucurie,
plin de bucurie.

Cine era atât de viteaz precum Rimahό
de șapte mii de ori să-l fi ucis,
numai ca să sărute țărâna
pe unde a trecut iubita lui.


Cine este viteaz precum Rimahό,
cine are dragoste precum Rimahό,
ca să sărute aceste țărâni.

de Pantelis Mihanikos
 



--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Marie-Guillemine Benoist
Titlul: Inocenţa între virtute şi viciu
Titlul original:
Data: 1920
Stilul: neoclasicism
Mod de realizare:ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Marie-Guillemine Benoist , născuta Marie de Laville-Leroux Guillemine , 18 decembrie 1768 la Paris , a murit în acelaşi oraş la 8 octombrie 1826 , este un pictor francez al şcolii neoclasice .
Marie Benoist Guillemine este formata de către Elisabeth Vigee Le Brun din 1781 . În 1784 , ea la cunoscut pe poetul Charles-Albert Demoustier. Ea intră ca sora ei, Marie-Elisabeth Laville-Leroux , in atelierul lui Jacques-Louis David , pictor la Curtea lui Napoleon I, în 1786.
Tabloul Inocenţa între virtute şi viciu , în chip de subiect mitologic, reflecta convingerile sale feministe, este bine descris ca un om în timp ce ea este una dintre cele mai tradiţionale femei. Marie Benoist Guillemine a expus pentru prima data la Salon in 1791 un tablou inspirat din mitologie.
În jurul lui 1795 , Marie Benoist Guillemine a abandonat subiectele clasice pentru pictura de gen, după numeroase atacuri se eliberează treptat de influenţa lui David. Ea a continuat cariera de succes ca pictor şi a expus la Salonul din 1800 Portret de negresă , care i-a adus imediat reputaţia. A pictat o dupa şase ani de la abolirea sclaviei , acest tablou, este considerat un manifest de emancipare a sclavilor şi plin de feminism . Tabloul va fi cumpărate de către Ludovic al XVIII-lea în 1818 .
Marie Benoist Guillemine a câştigat o medalie de aur la Salonul de 1804 şi a primit o pensie de la guvern. Ea a deschis un studio de la acea dată exclusiv pentru femei in care ea le învaţă pictura. Ea primeşte un comision de la Napoleon Bonaparte , pentru a-i face portretul lui pentru oraşul Gent şi a realiza un portret si al Elisa ei Bonaparte , sora împăratului şi ducesa de Lucca, în 1805 .
Unii au văzut în ea un spirit înaintea timpului său, aspiraţiile sale pentru emancipare şi talentul său a fost înăbuşit de greutatea societăţii, în ciuda promisiunilor Revoluţiei .

Paul César Helleu - Portret de femeie - Clara Weil

Pentru a ocoli răul, viaţa mi-e doar râs

Fermecător, melodios, spun.

Îmi place zvonul lui în gâtul meu
Îmi înmiresmează suflul asemeni unui trandafir

S-a smuls din mine cum o ploaie de vară
Şi-a plecat departe…

Mi-a fost greu să-l aduc înapoi,
Glumea cu o blondă aurie.

În cele din urmă, era să moară de tristeţe,
Dar, deodată, fără să spună, a preferat să fugă,

Să se ascundă, să se aşeze
Într-un trup mai puţin încolţit.

Îmi place râsul meu când molipseşte
Copiii, florile şi pe Lamine, prietenul meu,

El, care vine din acest ţinut frumos
Unde a izbucni nu-i politicos.

Râzi, râdeţi, să râdem
Pur şi simplu.

Între două pahare de punch
A lăsat să-i scape
Blândul cristal al glasului
Şi aceasta doar pentru tine.

Râzând ori cântând,
Pur şi simplu
Să izbucnim împreună,
Haideţi, să fim nebuni, nebuni
De râs, să murim
De râs.

de Assia-Printemps GIBIRILA

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Paul César Helleu
Titlul: Portret de femeie - Clara Weil
Titlul original:
Data: 1920
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene.
Artistul s-a nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la 17 ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat la Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.

Paul César Helleu - Portret de femeie - Clara Weil


Orele se ceartă
Orele se ceartă
Pe fărâma de iubire rămasă
La pervazul bătrânului geam!
O, axe purpurii din asfinţit,
O, oişti ale vânturilor din nord!
Greul rod al tristeţii
Umple inima, casa şi grădina
Cu vegetala lui răbdare!
Drept, neclintit,
Visez încă la zvonul greierilor
Şi la cântul
Scânteietoarei corale a stelelor.

de Assia-Printemps GIBIRILA



--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Paul César Helleu
Titlul: Portret de femeie - Clara Weil
Titlul original:
Data: 1920
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene.
Artistul s-a nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la 17 ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat la Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.

Paul Klee - Hesitation

ANIVERSARE AVANGARDISTĂ CU PAUL KLEE

Încă mai eşti aici

Încă mai eşti aici
teama aruncă ţi o
în aer

Curînd
ţi a trecut vremea
curînd
va creşte cerul
sub iarbă
cădea vor visele tale
în nicăieri

Încă
miroase garoafa
ciripeşte sturzul

încă mai poţi iubi
cuvinte dărui
încă mai eşti aici

Fii ceea ce eşti
dăruieşte ce ai.

de Rose Ausländer

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Paul Klee
Titlul: Hesitation
Titlul original: Hesitation
Data:
Stilul: expresionism
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Paul Klee (n. 18 decembrie 1879, Münchenbuchsee lângă Berna, Elveția – d. 29 iunie 1940, Muralto, Elveția) a fost un pictor, desenator și teoretician al artei elvețian, de naționalitate germană.
A fost membru al grupărilor avangardiste germane, profesor la Bauhaus, îmbinând tendințele moderne în artă într–un desen sintetic, cu linii cromatice îndrăznețe.
Subiectele lui Klee acoperă o plajă vastă, mergând de la motive figurative (personaje, peisaje terestre, acvatice și celeste) la forme geometrice sobre și polimorfe (săgeți, cruci, stele, puncte) și la semne grafice (pictograme, hieroglife).
Operele sale, acuarele sau guașe, au un format adesea limitat la dimensiunea unei foi de scris. Uleiurile și pastelurile, pe pânză sau pe hârtie de ziar, sunt de dimensiuni medii si mari.
Originalitatea și extrema diversitate a limbajului tematic, varietatea surselor de inspirație, bogăția desenului și formelor, singularitatea expresiei cromatice, reflecțiile asupra formatului, nenumăratele tehnici mixte și de material indică un inventar artistic prolix.

Enrique Grau Araujo - In memoriam


ANIVERSAREA PICTORULUI COLUMBIAN ENRIQUE GRAU ARAUJO

Totul e primăvară

„Scumpul meu! – îmi spuneai cu sufletul.
De ce în inimă, în adâncimi,
Trezeşti dorinţe furtunoase spre altul ?
Tot ce este în tine mă atrage cu limpezimi.
Iată cum: în sufletul meu sună acceptarea
Şi creşte, tot creşte încântarea!”
Eu te iubesc de ani şi ani de zile,
Delicat vorbind, eu sunt poet cu mii de file.
Cum oare s-a-ntâmplat desăvârşirea,
Că printre ale mele nu te-am menţionat,
Că niciodată nu te-am sărutat,
Că nu m-am sufocat cu fericirea ?
Spune-mi, fericire, pentru ce?
Înţelege! Defel nu înţeleg de ce,
Din ce motiv am ajuns la limită?
De ce nu vrei să mă iubeşti,
Plină de-ncântare să te depăşeşti,
Să-mi dai sufletul şi trupul – absorbită?
Înţelege: vis duios de tinereţe:
Eu sunt viaţa, Soarele, cald de frumuseţe;
Timpul cu basmele îl vrăjesc,
Din pasiune, stele îndată construiesc
Sunt tot o primăvară, cânt şi blagoslovesc,
Sunt zeul luminos când sărut şi iubesc!

de Assia-Printemps GIBIRILA

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Enrique Grau Araujo
Titlul: In memoriam
Titlul original: In memoriam
Data: 1990
Stilul: Neo-Figurative Art
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Enrique Grau Araujo ( Panama City , 18 decembrie 1920 - Bogotá , 1 aprilie 2004 ) a fost un pictor din Columbia , cunoscut pentru portretele sale amerindiene si afro - columbieni . El a câștigat premiul Artiștilor Naționale Hall din Columbia . Grau a fost un membru al triumviratului artiștilor columbieni importanți ai secolului XX , Fernando Botero și Alejandro Obregon .
În 1956 a călătorit în Italia , unde a învățat tehnici de pictura la Scoala de Arte Frumoase din San Marco, Florența. După terminarea studiilor se întoarce în Columbia.

Paul César Helleu - Portret de femeie - Clara Weil

M ai sărutat pe buze pîn la rană

M ai sărutat pe buze pîn la rană,
Aşa că de acuma să le săruţi de leac!
Şi dacă pînă în seară tu nu vei termina,
Nu i nici o grabă.

Ai la îndemînă noaptea întreagă,
O, preaiubita mea!
Într o astfel de noapte ne am putea
Din plin săruta şi să fim fericiţi.

de Heinrich HEINE

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Paul César Helleu
Titlul: Portret de femeie - Clara Weil
Titlul original:
Data: 1920
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene.
Artistul s-a nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la 17 ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat la Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.

Paul César Helleu - Portret de femeie - Clara Weil

Să merg aş vrea cu cel ce îl iubesc

Să merg aş vrea cu cel ce îl iubesc,
Nu vreau să socotesc cît ar costa.
Nu vreau să mă gîndesc dacă e bine.
Nu vreau să ştiu de mă iubeşte.
Să merg aş vrea cu cel ce îl iubesc.

de Bertolt BRECHT

 


--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Paul César Helleu
Titlul: Portret de femeie - Clara Weil
Titlul original:
Data: 1920
Stilul:
Mod de realizare:
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Paul César Helleu (17 decembrie 1859 – 23 martie 1927) a fost un artist francez foarte cunoscut pentru portretele de femei faimoase si foarte frumoase din acea perioada, printre care Ducesa de Marlborough, Contesa de Greffulhe, Marchiza Casati si Belle da Costa Greene.
Artistul s-a nascut in Vannes, Brittany, France. A inceput ca ceramist, insa la 17 ani, in ciuda dezaprobarii mamei sale ramasa vaduva, tanarul a plecat la Paris sa studieze cu Gérôme si la Scoala de Arte Frumoase.

duminică, 17 decembrie 2017

Jan Sluyters - Portret la 20 de ani - Ina Leaves

ASTAZI UN VIRTUOZ AL EXPRESIEI JAN SLUIJTERS

Privirea

De ce priveşti spre mine printr-o
perdea albă? Eu nu te-am chemat,
nu te-am rugat să mă priveşti
printr-o albă perdea. De ce ea
faţa ar acoperi-o? De ce chipul
nu ţi-l desluşesc de după
cea cortină albă? Nu mă privi prin
alba perdea! Eu nu te-am chemat.
Nu te-am rugat. Printre pleoapele
închise văd cum priveşti spre
mine. De ce priveşti spre mine
prin albe cortine? Voi da la o
parte alba perdea şi-ţi voi
vedea faţa, şi tu pe a mea
vei vedea-o. Dar de ce nu pot
înlătura alba cortină? De ce dânsa
de mine-ascunde
faţa ta?

de WASSILY KANDINKSY

 



--------------------------------------------------------------------------- -

Pictor: Jan Sluyters
Titlul: Portret la 20 de ani - Ina Leaves
Titlul original:
Data: 1932
Stilul: expresionism
Mod de realizare: Ulei pe panza
Dimensiunea:
Unde se gaseste:

Date despre pictor:

Fiul lui Antonius Sluijters, Jan, s-a născut la 17 decembrie 1881 la Hertogenbosch ( acolo se născuse şi marele Hieronymus Bosch) lângă Amsterdam. Tatăl se ocupa cu gravura în lemn. În 1894 familia se mută la Amsterdam care devine sediul artistului pentru tot restul vieţii sale. Tânărul Jan se înscrie la studii la Academia regală de Arte frumoase. Premiul Romei îi facilitează vizita la Paris, şi imediat se simte captat de arta Neo Impresionistă, de Fauviştii ( sălbatecii) Matisse şi Gauguin.
In atelierul sau
Cunoaşte acolo pictori celebri: Toulouse-Lautrec (de la care împrumută subiecte de circ şi de cabaret) şi pe Kees van Dongen. Adopta instantaneu arta moderna, Sluijters ( numele se pronunţă Sluyters) produce senzaţionale opere pline de dinamism şi îndrăzneală avangardistă. De la marele Vincent Van Gogh împrumută coloristica strălucitoare, compoziţia plată plină de decoraţii şi substanţă, refuzând imaginea realistică aşa cum era practicată în Olanda. Stilul pointilist francez , împărţirea spaţiului în fragmente, folosirea de puncte şi linii frânte corespund cu gustul său şi o mare parte din tablouri sunt tratate în această tehnică.

Un tablou celebru "Soare de Octombrie " 1910 - care se află la muzeul Frans Hals în Haarlem arată admiraţia pictorului pentru maestrul Van Gogh. Fragmentaţia subiectului, şi tratamentul cromatic pun bazele unei noi mişcări numite Divizionism , liderii ei fiind Seurat, Sluijters , Leo Gestel şi Piet Mondrian . Spre de deosebire de pointilism care foloseşte puncte distincte de culoare uniformă, divizionismul se bazează pe chromoluminarism , o combinaţie optică a culorilor adiacente.

Jules Trayer - Couturières bretonnes ou Atelier de couture

longaj hirundoj solstițiul de vară este chiar după colț mama este foarte îngrijorată de ce se întâmplă în spatele ușilor închise de modul cu...